نقش بندر طلایی ایران در توسعه گردشگری دریایی

به گزارش ایران عکس، چابهار، یکی از شهرهای جنوب خاوری استان سیستان و بلوچستان ایران و تنها بندر اقیانوسی این کشور است که در کرانه دریای مکران و اقیانوس هند واقع شده است. اسکله آن قابلیت پهلوگیری کشتی های اقیانوس پیما را دارد و از مناطق آزاد بازرگانی ایران است.

نقش بندر طلایی ایران در توسعه گردشگری دریایی

بندر چابهار با توجه به موقعیت های راهبردی، متصل به آب های آزاد اقیانوس هند و هم مرزی با کشورهای مختلف نقش مهمی در مسافرت های دریایی، بین المللی و گردشگری دریایی دارد و می تواند سبب توسعه و رونق این صنعت بزرگ گردشگری باشد.

مسافرت و جابه جایی به وسیله دریا عمری به درازای تمدن بشریت دارد، نخستین مسافرت دریایی بین المللی در سال 1819 بوسیله کشتی ss savannah نوعی خاص از کشتی (استفاده از نیروی محرکه ترکیبی باد و بخار) از بندر نیویورک با گذر از اقیانوس اطلس و 29 روز دریانوردی تا بندر لیورپول انگلیس انجام گرفته است.

بعد از گذشت 40 سال شرکت کشتیرانی وایتاستار (wsl) اقدام به ساخت کشتی و راه اندازی خط کشتیرانی مسافری اقیانوس پیما و توسعه امکانات رفاهی برای مسافران کرد.

گسترش جابجایی مسافر دریایی در دهه 1800 میلادی با هجوم مهاجران از اروپا به آمریکا رخ داد در این اثنی، مسافران متمول نیز برای تفریح و تجارت از کشتی های بخار برای مسافرت استفاده می کردند.

این صنعت رو به رشد با ظهور حمل و نقل هوایی رو به افول گذاشت، لذا شرکت های کشتیرانی با تغییر کسب و کار از حمل و نقل صرف به تفریح و گردشگری دریایی روی آوردند که پیدایش کشتی های مسافری کروز ماحصل این تغییر در حمل و نقل دریایی مسافر است.

گردشگری دریایی و جابجایی مسافر به وسیله دریا یکی از صنایع رو به رشد عصر کنونی دنیاست و هر ساله شمار گردشگران دریایی و مسافران کشتی های کروز در حال افزایش است.

کشورهای زیادی در کوشش هستند از ظرفیت های دریایی و گردشگری سواحل خویش با جذب مسافر بیشترین بهره را ببرند.

همزمان با توسعه بندر چابهار ساخت و تجهیز ترمینال بینالمللی مسافرت دریایی در سال 1395 با زیربنای چهار هزار مترمربع و ظرفیت ورود و خروج 600 مسافر توسط سازمان بنادر و دریانوردی با هدف گسترش حمل و نقل دریایی مسافر و توسعه سواحل مکران مورد تجهیز و بهره برداری نهاده شد.

از آنجایی که کشورهای عمان، پاکستان و ایران دارای مشترکات قومی، مذهبی و فرهنگی هستند جابجایی مسافر به وسیله دریا یاری شایانی به تعمیق روابط، توسعه گردشگری و افزایش مراودات تجاری و فرهنگی بین سه کشور خواهد نمود.

توسعه گردشگری و انجام مسافرت های دریایی از نیازهای اصلی و اساسی شهرستان های ساحلی چابهار و کنارک در سواحل مکران است و می تواند علاوه بر ایجاد اشتغال هزینه های حمل بار و سفر را نیز کاهش دهد.

فراهم کردن تجهیزات برای انجام مسافرت های دریایی بین چابهار و کشورهای هم مرز آبی و چابهار- کنارک و سایر بنادر منطقه از ساحل و بندر پسابندر تا منطقه زرآباد و توقف در نقاط مختلف نظیر بریس، رمین، چابهار، کنارک، کهیر و زرآباد علاوه بر کاهش ترافیک جادهای از حوادث ناگوار رانندگی جلوگیری می نماید.

همچنین راه اندازی خط کشتی های مسافری دریایی بین کشورهای پاکستان و عمان که فاصله نزدیکی با چابهار و کنارک (سواحل استان سیستان و بلوچستان) دارند منجر به توسعه روابط با کشورهای همجوار می گردد.

هم اینک جاده باریک، پرپیچ و خم و پر از دستانداز پسابندر- بریس- چابهار و جاده پرحادثه چابهار - کنارک و زرآباد در مجموع با بیش از 300 کیلومتر طول سالانه به ده ها تصادف رانندگی و آتش دریافت وسایل نقلیه منجر می گردد.

مردم بلوچستان ایران و کشور عمان روابط نزدیک خویشاوندی و اشتراکات فرهنگی و اجتماعی زیادی دارند و با حذف ویزا بین دو کشور عمان و ایران و اجازه تردد خودروهای پلاک عمان در سطح استان سیستان و بلوچستان میتواند صنعت گردشگری و خط مسافری چابهار- مسقط را متحول کند.

با کوشش بخش خصوصی و همراهی و مساعدت دولت ترمینال مسافری دریایی در بندر شهید کلانتری چابهار شامل 2 سالن مجزا برای مسافران ورودی و خروجی راه اندازی و در مرحله نخست در سال 1395 برای راه اندازی خط چابهار- مسقط با ظرفیت یک سفر در هفته و 200 مسافر در هر سفر و در مرحله بعد توسعه خط مذکور و راه اندازی خطوط جدید به سایر کشورها راه اندازی شد.

در زمان راه اندازی این خط نخستین کشتی مسافری با 27 نفر مسافر از عمان وارد چابهار شد و در برگشت نیز 23 نفر مسافر از چابهار به عمان عزیمت کردند.

در طول فعالیت این پایانه حدود هزار مسافر جابجا شده و پس از آن تعطیل شده است.

در این پایانه برای رعایت الزامات امنیتی و رفاه حال مسافران، تجهیزات ایکس ری و کنترلی مدرن خریداری و نصب شده و یکی از مجهزترین ها در کشور است و باید برای جابجایی مسافر مورد استفاده قرار گیرد.

جابجایی مسافر و ورود و خروج گردشگر به وسیله دریا در چابهار موجب رونق مالی و افزایش سهم گردشگری دریایی می گردد و این امر اشتغال بومیان را به همراه خواهد داشت و حل مسائل پیش روی مسافرت دریایی بندر چابهار مرتغع و فعالیت ها از سر گرفته گردد.

معاون امور بندری و مالی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به تشریح اهمیت و صندلی حمل و نقل مسافری دریایی پرداخت و گفت: زیرساخت ها برای پذیرش مسافر و انجام سفرهای دریایی از بندر چابهار فراهم است و می توان خطوط کشتیرانی مسافری دریایی را به کشورهای مختلف از جمله راستا ایران- عمان فعال کرد.

حسین شهدادی اضافه کرد: چابهار با کشور عمان به وسیله دریا فاصله اندکی دارد و از جمعیت 4.5 میلیونی کشور عمان 45 درصد آن نژاد عرب، بلوچ و آفریقایی هستند که بلوچ های ساکن عمان با هموطنان بلوچ ما در استان سیستان و بلوچستان و منطقه چابهار قرابت های قومی عمیقی دارند.

وی اعلام کرد: با راه اندازی خط کشتیرانی بین بندر چابهار و بنادر کشور عمان تردد و جابجایی مسافر در این راستا از سر گرفته خواهد شد، در پاکستان نیز علاوه بر اشتراکات قومی و مذهبی سالیانه نزدیک به 60 هزار زائر پاکستانی با گذر از مرز میرجاوه برای بازدید و زیارت از اماکن متبرکه شهرهای مذهبی ایران و عتبات عالیات با قبول مخاطرات سفر زمینی وارد کشور می شوند،

وی ادامه داد: علاوه بر موضوعات فوق در بخش گردشگری دریایی نیز عمان مقصد بسیاری از تورهای دریایی است و با داشتن جاذبه های گردشگری در ایران، تور اپراتورهای ایرانی با همکاری مشترک تور ایراتورهای عمانی می توانند نسبت به جذب گردشگر منطقه ای و بین المللی اقدام نمایند.

معاون امور بندری و مالی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: استفاده از ظرفیت های مذکور مستلزم تشریک مساعی و همت تمامی دستگاه ها در تسهیل امور و حمایت از ظرفیت های بخش خصوصی خواهد بود که با انجام اقدامات لازم می توان از ظرفیت های موجود بهره برداری حداکثری کرد.

شهدادی از جمله اقدامات لازم را همکاری سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و بخش خصوصی (توراپراتورهای داخلی و خارجی) جهت ایجاد و معرفی تورهای گردشگری دریایی با هدف گردشگری ترکیبی، همکاری وزارت امور خارجه در تسهیل و کاهش هزینه های اخذ ویزا برای مسافرت های دریایی با کشورهای هدف (عمان و پاکستان)، همکاری گمرک در تسهیل ورود و خروج خودرو و بار همراه مسافر برای ایجاد جذابیت در انتخاب راستا مسافرت دریایی، مساعدت استانداری سیستان و بلوچستان برای تغییر راستا زمینی تردد زائران پاکستانی به وسیله تفتان- میرجاوه به راستا دریایی با توجه به درخواست و تمایل طرف پاکستان، حمایت از بخش خصوصی برای تأمین شناور و کوشش برای برطرف مسائل تأمین سوخت شناور و کوشش برای راه اندازی خط کشتیرانی بین بنادر عمان- پاکستان و ایران مطرح کرد.

منبع: ایرنا

منبع: همگردی
انتشار: 29 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 279

به "نقش بندر طلایی ایران در توسعه گردشگری دریایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش بندر طلایی ایران در توسعه گردشگری دریایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید