ساماندهی خدمات رسانی به گردشگران خارجی در بیله سوار

به گزارش ایران عکس، پوپک قاسمی- بیله سوار - خبرنگار: پایانه مرزی بیله سوار به عنوان دروازه بین المللی استان اردبیل محل ورود مسافران خارجی است، اما طی سال های اخیر همیشه مسائل زیادی برای این مسافران در آن وجود داشته است.

ساماندهی خدمات رسانی به گردشگران خارجی در بیله سوار

این پایانه در حالی محل تردد بیش از یک میلیون نفر است که تاکنون برنامه ای برای ساماندهی مسافران در آن ارائه نشده و این کار برای توسعه صادرات و همچنین گردشگری استان اردبیل از ضروریات به شمار می رود. مردم این منطقه بر این باورند که به دلیل اختلاف ارزش ریال و پول کشورهای همسایه می توانند هزینه ارائه خدمات از جمله حمل و نقل و اقامت، فروش دارو و مواد خوراکی و... را چند برابر قیمت در نظر بگیرند؛ مساله ای که به شدت از سوی مسئولان رد و اعلام شده است که تمام تعرفه ها برای ارائه هرگونه خدمات به مسافران خارجی باید رعایت گردد. البته طی روزهای اخیر اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کارهایی برای برآورد اطلاعات در این زمینه انجام داده است که می تواند نویدبخش آغاز طرح های ساماندهی برای ارائه خدمات هرچه بهتر به گردشگران خارجی در پایانه مرزی اردبیل باشد.

  • نبود اطلاعات برای مسافران خارجی

یکی از مسافران جمهوری آذربایجان در اردبیل در گفت وگو با خبرنگاران از سردرگمی در اولین سفر خود به اردبیل از مرز بیله سوار می گوید. آینور عظیم آوا بیان می نماید: در اولین سفر خود به ایران در مرز بیله سوار شرایط چندان مناسبی نداشتیم و به دلیل این که قیمت های حمل و نقل و اقامت اطلاع رسانی نمی گردد، مجبور شدیم مبلغ زیادی برای رسیدن به شهر اردبیل پرداخت کنیم.

وی با اشاره به این که برای مراجعه به پزشک به اردبیل سفر نموده است، بیان می نماید: برای خدمات مختلف مانند حمل و نقل، اقامت، غذا و درمان قیمت های متفاوتی از سوی مردم اردبیل اعلام می گردد. اگر هنگام ورود به این استان و به ویژه در پایانه مرزی بیله سوار ایستگاه هایی برای هدایت مسافران یا اعلام تعرفه های در این حوزه وجود داشته باشد، دیگر دغدغه ای وجود ندارد و مسافران می توانند با نگرانی کمتری از حضور در ایران و اردبیل لذت ببرند.

  • ارائه خدمات کم هزینه به گردشگران خارجی عادلانه نیست

بعضی اهالی استان البته نظر دیگری درباره مسافران خارجی دارند و معتقدند ارائه خدمات کم هزینه به آنها با توجه به تفاوت ارزش ریال با پول کشورهای آنها عادلانه نیست و باید این تفاوت با افزایش قیمت ها جبران گردد. یکی از اهالی بیله سوار می گوید: کرایه وسایل نقلیه از بیله سوار به اردبیل با توجه به ارزش پول جمهوری آذربایجان بسیار ناچیز است و منطقی نیست مبلغ یکسانی برای حمل و نقل ایرانی ها و خارجی ها در نظر گرفته گردد.

سیاووش حیدری با بیان این که این مسافران به دلیل ارزش بالای واحد پولی کشور خود همه داشته های ما را به قیمت ناچیز می خرند، می افزاید: در زمینه دارو نیز، در حالی که اهالی استان از خرید مایحتاج و هزینه درمان عاجزند، مسافران خارجی داروها را به راحتی خریداری و از کشور خارج می نمایند. حسین شاهدی از رانندگان سابق خط بیله سوار- اردبیل هم عنوان می نماید: کرایه این راستا 25 هزار تومان است ولی معمولا برای مسافران آذربایجان بیشتر گرفته می گردد.

در این راستا 20 تا 25 دستگاه سواری به صورت دربستی حمل و نقل مسافران جمهوری آذربایجان را قبول می نمایند و به همین دلیل نرخ مشخصی برای این تردد مسافران وجود ندارد. با وجود این که مسئولان اعلام نموده اند هزینه های خارج از تعرفه دریافت نگردد اما به دلیل این که مسافران با رانندگان برای استفاده دربستی توافق می نمایند، رانندگان هم هر مبلغی را خودشان مایل باشند، به مسافران اعلام می نمایند.

البته گاهی مشکلاتی در این زمینه به وجود می آید اما تعرفه های اعلام شده از سوی مسئولان برای خود مردم استان است که آنها هم از خودروی دربستی استفاده نمی نمایند و در خصوص گردشگران خارجی این مساله وجود ندارد. در این زمینه مشخص تعرفه های خاص از سوی مسئولان استان برای مسافران خارجی می تواند به برطرف تنش ها - به خصوص میان رانندگان و این مسافران - یاری کند. با همه آنچه گفته شد، حضور مسافران خارجی در اردبیل - چه به دلیل گردشگری و چه استفاده از خدمات درمانی - بی شک فرصتی برای توسعه مالی استان است و مسئولان باید برنامه هایی برای استفاده از این ظرفیت ارائه نمایند. البته این کار باید به نحوی انجام گردد که شهروندان استان دچار مشکلاتی ازجمله نبود کالاهای ضروری یا دارو شوند.

  • نتیجه پژوهش ها و برنامه های ساماندهی

تاکنون هیچ برنامه هایی برای ساماندهی ورود و خروج مسافران خارجی در پایانه مرزی بیله سوار وجود نداشته است، اما اخیرا جهاد دانشگاهی به عنوان نهاد پژوهشی استان با همکاری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان تحقیقاتی در این زمینه انجام داده اند. رئیس جهاد دانشگاهی در خصوص نتایج این تحقیقات به خبرنگاران می گوید: سالانه حدود یک تا 5/1 میلیون نفر در مرز بیله سوار تردد می نماید. با احتساب این که 50 درصد این جمعیت وارد دیگر شهرهای استان می شوند، بر اساس برآورده های صورت گرفته 30 تا 40 درصد این سفرها با هدف گردشگری سلامت به استان انجام می گردد.

مهران اوچی می افزاید: در آنالیز های صورت گرفته، حتی رتبه بیماری های گردشگران سلامت که از پایانه مرزی بیله سوار وارد استان شده اند نیز برآورد شده است که بر اساس آن بیماری های قلبی و عروقی، گوارش و ناباروری در رتبه های اول تا سوم قرار دارند. وی با اشاره به این که برنامه هایی برای ساماندهی پایانه مرزی در نظر گرفته شده است، اظهار می نماید: قرار است در فاز اول 5 درصد تردد مسافری این پایانه ساماندهی گردد.

در این طرح حرکت و اقامت مسافر از مبدا تا مقصد طبق برنامه از پیش مشخص شده انجام می گردد. این مسئول با بیان این که در صورت آغاز و اجرای این برنامه ساماندهی، هر سال 5 درصد به جامعه هدف افزوده می گردد، تاکید می نماید: این ساماندهی می تواند 37 میلیارد تومان درآمدزایی برای استان داشته باشد. اوچی به ضرورت برنامه ریزی برای اجرای فاز دوم و ساماندهی مسافران از مبدا تا مقصد اشاره می نماید و می گوید: در وهله اول اگر بتوانیم مسافران را از نقطه مرزی تا مقصد ساماندهی کنیم، در ادامه می توانیم برنامه هایی هم برای ساماندهی خروج مسافر از استان (از محل اقامت تا مقصد) در نظر بگیریم.

  • اجرای طرح های ساماندهی در پایانه مرزی بیله سوار

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان با بیان این که سال جاری 31 هزار و 287 تردد وسایل نقلیه اعم از کامیون، اتوبوس و سواری به وسیله پایانه مرزی بیله سوار صورت گرفته است، اظهار می نماید: در مجموع این تردد سال جاری افزایش 6 درصدی داشته است. علی رحمتی با اشاره به اجرای طرح های ساماندهی در مرز بیله سوار می گوید: فاز دوم محوطه سازی این پایانه مرزی سال 94 آغاز شد و با تامین اعتبارات از سازمان راهداری کشور، در روزهای پایانی سال گذشته به بهره برداری رسید. محوطه سازی، احداث نمازخانه، پارکینگ مسقف، رویه بتنی و ساختمان اداری در 9 هکتار در این طرح در دستور کار قرار داشت.

این پروژه توانسته است به بهبود کمی و کیفی خدمت رسانی به مسافران داخلی و خارجی استان منجر گردد. رحمتی ادامه می دهد: پایانه مرزی بیله سوار جزو 5 پایانه برتر کشور است و کوشش می کنیم ارائه خدمات در آن با هدف توسعه حمل و نقل برون مرزی و گردشگری خارجی افزایش پیدا کند. رحمتی درباره بعضی نقدها گردشگران جمهوری آذربایجان نسبت به دریافت هزینه های خارج از عرف بیان می نماید: این مسافران ترجیح می دهند خودروها را در اختیار بگیرند که گاهی همان رانندگان کارهای هماهنگی، معرفی پزشک و نوبت گیری را هم برای این گردشگران انجام می دهند. در این باره قیمت ها توافقی پرداخت می گردد و نمی توان نسبت به دریافت مبلغ بیشتر رانندگان را مواخذه کرد. وی تاکید می نماید: نظارت بر سایر اقلامی که شاید گران تر از قیمت مصوب به گردشگران ارائه گردد، مسئولان نهادهای ذی ربط جوابگو هستند، اما در حوزه حمل و نقل اگر گزارشی مبنی بر گرانفروشی و شکایت ارائه گردد، حتما با متخلفان برخورد خواهد شد.

  • ظرفیت های مرزی برای توسعه مالی بیله سوار

قدمت گمرک بیله سوار که در زمان اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی برای مدتی تعطیل شده و بعد از استقلال جمهوری آذربایجان دوباره فعال شد به بیش از 200 سال می رسد. در این گمرک که چندی است شبانه روزی شده است ورود به ایران برای آذربایجانی ها بدون صدور ویزا امکانپذیر است و دسترسی به مراکز درمانی و خدماتی برای آنها در ایران قابل دسترس تر از کشور خودشان است. به تاکید این مسافران که در نزدیکی بیله سوار ایران و در جمهوری آذربایجان ساکن هستند هزینه درمان با سفر به اردبیل کمتر از سفر به باکو برای آنها تمام می گردد و این فرصتی که در صورت ساماندهی می تواند به ظرفیتی مناسب برای توسعه مالی در مرز استان تبدیل گردد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 7 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 302

به "ساماندهی خدمات رسانی به گردشگران خارجی در بیله سوار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساماندهی خدمات رسانی به گردشگران خارجی در بیله سوار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید