نرخ و محاسبه قیمت بیمه شخص ثالث 99

به گزارش ایران عکس، همان طور که می دانید بیمه شخص ثالث، بیمه اجباری وسیله نقلیه است؛ بنابراین هر کس که خودرویی دارد موظف است این بیمه را تهیه کند. نداشتن این بیمه عواقب مختلفی برای راننده دارد؛ از جریمه گرفته تا توقیف خودرو و انتقال آن به پارکینگ. همچنین در صورتی که راننده ای که بیمه ندارد در حادثه ای مقصر شناخته گردد باید تمام خسارت های ایجادشده را شخصاً پرداخت کند؛ به همین دلیل توصیه می کنیم هرگز بدون داشتن بیمه شخص ثالث از خودروی خود استفاده نکنید.

نرخ و محاسبه قیمت بیمه شخص ثالث 99

محاسبه بیمه شخص ثالث در سال 99

با توجه به اینکه دارندگان خودرو هر سال با خرید و دریافت استعلام بیمه شخص ثالث سروکار دارند بهتر است در این قسمت، روش محاسبه و عوامل مؤثر بر قیمت نهایی بیمه را آنالیز کنیم.

حق بیمه پایه

خسارت های جانی و اقتصادی بیمه شخص ثالث مطابق نرخ دیه جبران می گردد؛ بنابراین هر سال بعد از این که نرخ دیه مشخص شد، بیمه مرکزی قیمت پایه بیمه شخص ثالث را مشخص می نماید. در سال 99 دیه کامل در ماه های حرام (ذی القعده، ذی الحجه، محرم و رجب) 440 میلیون و در ماه های غیرحرام 330 میلیون تومان مشخص شده است. حال با توجه به همین میزان دیه کامل انسان در ماه حرام، سطح پوشش اقتصادی نیز مشخص می گردد. یک چهلم دیه کامل در ماه حرام به عنوان حداقل پوشش اقتصادی و نصف دیه کامل نیز به عنوان حداکثر پوشش اقتصادی در نظر گرفته می گردد؛ بنابراین حداقل و حداکثر تعهد اقتصادی بیمه در امسال به ترتیب 11 میلیون و 220 میلیون تومان است.

حق بیمه پایه تنها عامل مؤثر بر قیمت بیمه شخص ثالث نیست. عواملی مثل میزان تخفیف عدم خسارت، جریمه دیرکرد، کاربری خودرو، میزان پوشش اقتصادی و مدت قرارداد بیمه بر قیمت پایه بیمه تأثیر می گذارد و قیمت نهایی بیمه برای هر خودرو مشخص می گردد.

تخفیف عدم خسارت

تخفیف عدم خسارت جزء عواملی است که می تواند قیمت بیمه را تا حد خوبی کاهش دهد. شرکت های بیمه برای بیمه گزاری که در سال های قبل از بیمه خود برای دریافت خسارت استفاده نکرده باشد تخفیف در نظر می گیرند. میزان این تخفیف، سالانه 5 درصد است و حداکثر برای سال چهاردهم اعمال می گردد.

پوشش اقتصادی بیمه شخص ثالث

همان طور که می دانید بیمه شخص ثالث دو نوع پوشش جانی و اقتصادی دارد. پوشش جانی بیمه، خسارت های ناشی از فوت، نقص عضو، از کارافتادگی و هزینه های پزشکی را برای راننده مقصر و سایر افراد جبران می نماید. خسارت های اقتصادی واردشده به سایر افراد نیز به وسیله پوشش اقتصادی بیمه نامه پرداخت می گردد. میزان پوشش اقتصادی، حداکثر مبلغی است که در صورت بروز خسارت، شرکت بیمه موظف به پرداخت آن است. همان طور که گفتیم در امسال حداقل تعهد اقتصادی 11 و حداکثر 220 میلیون مشخص شده است؛ بنابراین بیمه گزار می تواند با پرداخت حق بیمه بیشتر، سطح تعهد بیمه نامه را افزایش دهد تا اگر در حادثه ای، خسارت ایجادشده از 11 میلیون تومان بیشتر شد مجبور نباشد مازاد خسارت را از جیب پرداخت کند.

ممکن است در ابتدا فکر کنید احتیاجی به افزایش پوشش اقتصادی و پرداخت حق بیمه اضافی نیست اما همان طور که می دانید قیمت ماشین و به تبع آن، قیمت لوازم و قطعات خودرو در کشور ما به صورت روزانه افزایش پیدا می نماید؛ به همین دلیل ممکن است در یک حادثه جزئی هم مبلغ خسارت واردشده از 11 میلیون تومان بیشتر گردد. با استفاده از بیمیتو که سامانه مقایسه و خرید آنلاین بیمه است می توانید تعهد اقتصادی بیمه شخص ثالث را با توجه به احتیاج خود افزایش دهید و ببینید هر شرکت، چه میزان پوشش های اقتصادی را ارائه می دهد. برای مثال می توانید ببینید کدام شرکت ها، بیمه را با تعهد اقتصادی 50 میلیون تومانی صادر می نمایند تا بعد از مقایسه قیمت بین آن ها، بیمه مناسب خود را سفارش دهید.

جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث

بیمه گزار به ازای هر روزی که خرید یا تمدید بیمه شخص ثالث را به تأخیر بیندازد، جریمه می گردد. مبلغ جریمه نیز با توجه به مشخصات خودرو مشخص می گردد. بد نیست بدانید جریمه دیرکرد حداکثر برای یک سال اعمال می گردد؛ برای مثال فرض کنید شما در 3 سال قبل این بیمه را تهیه نکرده باشید، حال در سالی که اقدام به خرید بیمه می کنید حق بیمه سال جدید را به اضافه حق بیمه یک سال تأخیر می پردازید.

در ادامه می توانید مبلغ روزانه جریمه را برای خودروهای سواری و بارکش مشاهده کنید.

کاربری خودرو

حق بیمه شخص ثالث برای خودروهایی که ریسک بیشتری دارند، افزایش پیدا می نماید و این موضوع با کاربری وسیله نقلیه مشخص می گردد. به همین دلیل حق بیمه برای خودروهایی که کاربری صنعتی، آموزش رانندگی، آمبولانس، آتش نشانی، بارکش و آژانس دارند بیشتر است. میزان افزایش حق بیمه برای خودروهای آژانس و مسافرکش درون شهری 10 درصد و برای خودروهای آژانس و مسافرکش برون شهری 20 درصد است. خودروهای آموزش رانندگی هم موظف به پرداخت 15 درصد حق بیمه بیشتر هستند.

مدت اعتبار بیمه

در بیشتر مواقع افراد بیمه شخص ثالث را به صورت سالانه می خرند. اما برخی از شرکت ها، بیمه را به صورت کوتاه مدت و حتی روز شمار نیز ارایه می دهند؛ بنابراین مدت اعتبار عامل دیگری است که بر قیمت بیمه تأثیر می گذارد. بد نیست بدانید به طور کلی خرید بیمه به صورت سالانه به صرفه تر است اما اگر قصد فروش خودروی خود را دارید می توانید بیمه را به صورت کوتاه مدت تهیه کنید.

مدل وسیله نقلیه

حق بیمه برای خودروهایی که سال ساخت آن ها بیشتر از 15 سال باشد به ازای هر سال، 2 درصد بیشتر می گردد.

نرخ بیمه شخص ثالث در سال 99

در این قسمت می توانید نرخ بیمه شخص ثالث در سال 99 را برای انواع وسایل نقلیه مشاهده کنید. همان طور که گفتیم این قیمت ها، نرخ پایه بیمه است و نرخ نهایی با توجه به سایر عوامل مشخص می گردد.

قیمت پایه بیمه شخص ثالث برای خودروهای سواری

قیمت پایه بیمه شخص ثالث برای خودروهای کمتر از 4 سیلندر، 4 سیلندر و بیشتر از 4 سیلندر متفاوت است. همچنین در دسته خودروهایی که 4 سیلندر هستند نیز قیمت بیمه برای پیکان، پراید و سپند با سایر خودروهای 4 سیلندر فرق می نماید.

قیمت پایه بیمه شخص ثالث برای موتورسیکلت

بیمه شخص ثالث برای تمامی وسایل نقلیه اجباری است با این حال خیلی از دارندگان موتور خرید این بیمه را جدی نمی گیرند. با توجه به قیمت نسبتاً کم بیمه موتور و خطرات زیادی که موتورسواران را تهدید می نماید تهیه این بیمه، منطقی و ضروری به نظر می رسد. همان طور که در جدول زیر مشاهده می کنید قیمت پایه بیمه موتور نیز با توجه به تعداد سیلندر آن متفاوت است.

قیمت پایه بیمه شخص ثالث برای خودروهای بارکش

میزان ظرفیت بارگیری در مشخص حق بیمه خودروهای بارکش مؤثر است. در ادامه می توانید حق بیمه پایه خودروهای بارکش را با توجه به ظرفیت بارگیری هر یک مشاهده کنید.

در صورتی که از خودروهای بارکش برای حمل مواد سوختنی استفاده گردد 25 درصد و اگر برای حمل مواد منفجره استفاده گردد 50 درصد به حق بیمه آن ها اضافه می گردد.

قیمت پایه بیمه شخص ثالث برای خودروهای مسافرکش

به خودروهایی مثل مینی بوس، اتوبوس، ون و استیشن که بیشتر از 6 سرنشین دارند اتوکار گفته می گردد. میزان حق بیمه این خودروها با توجه به ظرفیت آن ها مشخص می گردد. منظور از ظرفیت خودرو، تعداد مسافران به همراه راننده و یاری راننده است.

قیمت پایه بیمه شخص ثالث برای سایر وسایل نقلیه

در ادامه می توانید نرخ پایه بیمه برای سایر خودروهایی را که در امور مختلف به کار گرفته می شوند مشاهده کنید.

دریافت استعلام و خرید آنلاین بیمه شخص ثالث در بیمیتو

در حال حاضر می توانید محاسبه بیمه شخص ثالث خودروی خود را به وسیله بیمیتو و به صورت آنلاین انجام دهید. در این روش ضروری است اطلاعات خودرو و بیمه نامه قبلی خود را وارد کنید تا در گام بعد قیمت بیمه شخص ثالث ایران، پاسارگاد، پارسیان و… به شما نمایش داده گردد. حال پس از مقایسه قیمت و شرایط این شرکت ها، می توانید بیمه موردنظر خود را سفارش دهید. برای مثال در سایت بیمیتو می توانید ببینید کدام شرکت ها بیمه را به صورت قسطی یا کوتاه مدت ارایه می دهند. دسترسی به این اطلاعات باعث می گردد بهترین بیمه ای را که مطابق احتیاجتان است تهیه کنید. با خرید بیمه از بیمیتو (bimito.com) دیگر احتیاج به مراجعه حضوری به نمایندگی های بیمه را ندارید و نسخه الکترونیکی بیمه نامه و در صورت تمایل نسخه کاغذی آن برایتان ارسال می گردد.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 7 آذر 1399 بروزرسانی: 7 آذر 1399 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 1285

به "نرخ و محاسبه قیمت بیمه شخص ثالث 99" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نرخ و محاسبه قیمت بیمه شخص ثالث 99"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید