تور ارزان روسیه: طرح های ایستگاه های اتوبوس روسیه در جهان اول شدند

به گزارش ایران عکس، ایستگاه های اتوبوس روسیه

کریستوفر هرویگ نام عکاسی کانادایی است که به روسیه سفر نموده است، سفر او صرفا یک سفر گردشگری خالی نبود، او این کار مسافرت را انجام داد تا بتواند از پدیده هایی که در این کشور اتفاق می افتد، عکس بگیرد و یکی از این پدیده ها ایستگاه های اتوبوس روسیه بودند. جالب است بدانید که روس ها سعی می نمایند تا در ایستگاه های اتوبوس کوچکشان هم قواعد و قوانین را رعایت نمایند. این روستاها از ظاهری برخوردارند که شبیه به آن ها در هیچ کشور دیگری وجود ندارد و در هیچ جای دیگری تا حالا دیده نشده است و به خاطر زیبایی و منحصر بفرد بودنشان در جهان مشهور شده اند. با خبرنگاران همراه شوید:

تور ارزان روسیه: طرح های ایستگاه های اتوبوس روسیه در جهان اول شدند

همراه دور زمین باشید و با تور ارزان روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی روسیه گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

برخی از این ایستگاه ها به شکل هرم و برخی ها بصورت طاق هستند و برخی هم به شکل بناهایی از گنبدهای عجیب و غریب. تنوع و خلاقیت چشمگیری که در این بناها به کار رفته است و شاید علت این که مانند این ایستگاه های اتوبوس روسیه را در هیچ جای دیگری نمی بینید، فرهنگ خاص آن ها باشد. این ایستگاه های کنار خیابانی، فرصتی عالی برای هنرمندان است تا بتوانند خودشان و عقاید و حتی نوع نگاهشان را با دیگران به اشتراک بگذارند و به نوعی خودشان و آن چه که در فکرشان وجود دارد را ابراز نمایند. آن ها با این سبک هایی که در پیش گرفته اند توانستند یکنواختی ای که در همه ایستگاه های اتوبوس دیده می گردد را از بین ببرند و به یک مرز جدیدی در این زمنیه برسند.

ایستگاه های اتوبوس روسیه از آن دست سازه هایی بودند که توانستند به نوعی به خودمختاری در زمینه معماری برسند و نوع معماری شان را به نسبت بقیه جدا نمایند. در واقع مسئولین روسیه از هنرمندان خواسته اند حالا که دارند ساختار شکنی می نمایند قرار است تا قواعد معماری این ایستگاه ها را تغییر بدهند، بهتر است تا آن ها را به میزان ای خاص بسازد که مانند شناسه ای از روسیه گردد و آن ها تا حد ممکن به برترین شکل ممکن این کار را انجام داند به طوری که این ایستگاه های اتوبوس به جاذبه های گردشگری روسیه تبدیل شده اند.

همین موضوع به معماران یاری کرد تا خلاقیتشان را به بیشترین اندازه خود برسانند. مجسمه ساز و معمار معروف گرجستانی زوراب تزرتلی که تعدادی از معروف ترین و دیدنی ترین سازه های اطراف گرجستان و منطقه دریای سیاه را طراحی نموده است، در این باره می گوید: پیشنهاد من این بود که این ایستگاه های اتوبوس نباید فقط به منزله قاب هایی شکل گرفته شده باشند یا این که مثلا جایی شیشه ای ای که فقط باید در آن ها نشست و منتظر اتوبوس بود. این ایستگاه ها باید جایی باشند که مردم از بودن در آن ها لذت ببرند، از این که بخواهند زمانشان را در آن جا منتظر اتوبوس بگذرانند راضی باشند و حتی دیر آمدن های احتمالی اتوبوس را خیلی حس ننمایند. بنابراین تصمیم گرفتیم تا هنر را به معنای واقعی کلمه وارد این کار کنیم.

این هنرمند و معمار گرجستانی در حال حاضر یکی از سردمداران آموزشگاه هنر روسیه است. 12 سال کامل طول کشید تا کریستوفر هرویگ بتواند از صدها ایستگاه اتوبوس عکس بگیرد و در این مدت زمان هم به 14 کشور جهان سفر کرد و در این مدت بیشتر از 30000 کیلومتر را پیمود. این تصاویر بعدها مورد ادیت و ویرایش قرار گرفتند و محدودتر شدند و به کتابچه ای کوچک تبدیل شدند که در ماه سپتامبر سال 2015 به چاپ رسید.

خیلی ها روسیه را ملت ایستگاه های اتوبوس می دانند و از آن جای که کرایه تاکسی و وسیله شخصی در این کشور گران است پس سعی نموده اند تا سیستم حمل و نقل عمومی کارآمدی را درست نمایند. اتوبوس ها یکی از منابع عایدی این کشور برای جهانگرد ها هستند و بیشتر جهانگرد ها با همین اتوبوس ها و یا به وسیله مترو جابه جا می شوند چرا که هم سریع است و هم ارزان. جالب است بدانید که در منطقه ها دوردست روسیه هم این ایستگاه ها خودنمایی می نمایند. نکته دیگر این که این ایستگاه های اتوبوس روسیه دیگر فقط ایستگاه نیستند و تبدیل به محل هایی برای گردهمایی مردم و گپ و مصاحبه شده اند.

در مصاحبه ای که با مردم شده است تعیین شده که آن ها از این ایستگاه ها استقبال خیلی خوبی نموده اند و گفته اند دیگر از این که مجبور هستند تا گاهی زمانی طولانی منتظر اتوبوس باشند، خسته نمی شوند. عده ای از مردم هم گفته اند با دوستان خود در این ایستگاه ها قرار می گذارند و در آن جا صبح می نمایند، حتی برخی ها هم گفته اند که قرارهای کاریشان را در این ایستگاه ها می گذارند. این موضوع باعث شده تا کاربری ایستگاه ها از حالت تک بعدی خارج شده و چند منظوره گردد.

بسیاری از این ایستگاه ها منعکس نماینده فرهنگ ها هستند و به همین علت به نقاطی به یاد ماندنی تبدیل شده اند. کریستوفر هرویگ تعبیر جالبی از ایستگاه های اتوبوس روسیه دارد، او در این باره می گوید این کار به میلیون ها نفر یاری می نماید تا بتوانند رویا پردازی نمایند، حتی بسیاری از هنرمندان توانسته اند از این طرح ها ایده بگیرند و در کارهای خود از آن استفاده نمایند که برای مثال کوزه گران و یا افرادی که ظرف های سفالی درست می نمایند در طرح های خود از این طرح ها استفاد می نمایند. این ایستگاه ها یاری نموده تا مرزهای خلاقیت وسیع تر گردد و خودشان را محدود به مرزهای تعریف شده مونوتون ننمایند.

تمام طرح هایی که در این ایستگاه ها به کار رفته است از نقش و نگارهای مدرن نیستند و اگر کمی با معماری آشنا بشیم و به این طرح ها نگاه کنیم می توانیم بفهمیم که بسیاری از آن ها از طرح های دهه 20 میلادی الهام گرفته شده اند و حتی بسیاری از آن ها نشان دهنده پیوندهای دوستی بین افراد هستند.

منبع: amusingplanet.com

منبع: الی گشت
انتشار: 11 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 11 اردیبهشت 1401 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 2029

به "تور ارزان روسیه: طرح های ایستگاه های اتوبوس روسیه در جهان اول شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ارزان روسیه: طرح های ایستگاه های اتوبوس روسیه در جهان اول شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید