ظرفیت خودکفایی در فراوری شکر طی 2 سال

به گزارش ایران عکس، سرپرست معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: ایران با توسعه کارخانه های فراوری، ظرفیت خودکفایی در فراوری شکر را در مدت دو سال دارد.

ظرفیت خودکفایی در فراوری شکر طی 2 سال

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، علیرضا مهاجر افزود: اکنون مقدار مصرف شکر کشور سالانه حدود دو میلیون و 200 هزار تا دو میلیون 400 هزار تن است که از این مقدار حدود 1.6 تا 1.9 میلیون تن در ایران فراوری می گردد. این کمبود را می توان با ایجاد کارخانه های تازه و افزایش بهره وری فراوری تامین کرد.

سرپرست معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی اظهارداشت: واردات سالانه 300 تا 500 میلیون دلار شکر در شرایطی رخ می دهد که ایران ظرفیت خودکفایی در فراوری این محصول را دارد.

وی افزود: ایران به علت داشتن ظرفیت بالا برای فراوری نیشکر و چغندرقند به راحتی می تواند با احداث کارخانه های صنایع تبدیلی در استان هایی مانند خوزستان طی دو سال به خودکفایی برسد.

مهاجر با بیان اینکه راه اندازی کارخانه های قند معمولا به سرمایه گذاری بالایی احتیاج دارد، گفت: ساخت یک کارخانه قند حداقل به حدود یکهزار تا 5 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری احتیاج دارد و ما از بنیاد مستضعفان خواسته ایم در این حوزه ورود کند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه هزینه راه اندازی کارخانه های قند طی پنج سال فعالیت کارخانه بازگردانده می گردد، گفت: ما می توانیم با افزایش فراوری شکر علاوه بر ایجاد امنیت غذایی 100 درصدی در این حوزه، صادرات هم داشته باشیم.

سرپرست معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در مورد اینکه ایران کشوری کم آب است و فراوری چغندرقند و نیشکر مصرف آب بالایی دارد، گفت: وزرات جهاد کشاورزی برنامه ریزی نموده تا چغندر به جای بهار و تابستان در پاییز و زمستان با یاری نزولات جوی و به اصطلاح استفاده از آب سبز تامین گردد.

سرانه مصرف شکر در ایران 9 کیلوگرم بالاتر از میانگین جهانی

مهاجر با هشدار اینکه سرانه مصرف شکر در ایران 9 کیلو گرم بیشتر از میانگین جهانی است، بر لزوم فرهنگ سازی مناسب و اطلاع رسانی بیشتر از زیان های مصرف زیاد شکر، با یاری وزارت بهداشت، آموزش و پرورش و رسانه های جمعی تاکید نمود و گفت: سرانه جهانی مصرف شکر سالانه 18 کیلوگرم است، اما این عدد در ایران متاسفانه 27 کیلوگرم است.

وی افزود: کشور ما در شرایطی است که می توانیم با فرهنگ سازی مناسب از سایر محصولات همانند خرما و کشمش بجای شکر استفاده کنیم که از یک سو به کاهش مصرف و واردات شکر، و سوی دیگر به بهداشت فردی و سلامت جامعه یاری می نماید.

لازم به ذکر است بر اساس مصوبه شورای اقتصاد، قیمت هر کیلوگرم چغندرقند یک هزار و 475 تومان معین شده در حالی که به گفته بعضی کارشناسان بخش کشاورزی، قیمت واقعی این محصول با توجه به هزینه های تمام شده فراوری، یک هزار و 875 تومان است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 7 آبان 1400 بروزرسانی: 7 آبان 1400 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 1842

به "ظرفیت خودکفایی در فراوری شکر طی 2 سال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ظرفیت خودکفایی در فراوری شکر طی 2 سال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید