عمان می تواند به پایگاه صادراتی ایران به بازارهای منطقه تبدیل گردد

به گزارش ایران عکس، فرصت های تجاری و سرمایه گذاری و راهکارهای ورود به بازار عمان در نشستی با حضور فعالان مالی استان کرمان، رئیس و هیات نمایندگان اتاق کرمان، رئیس و دبیر اتاق مشترک ایران و عمان، معرفی آنالیز شد.

عمان می تواند به پایگاه صادراتی ایران به بازارهای منطقه تبدیل گردد

با همراهی تور عمان از نگین خاورمیانه مسقط و صلاله دیدن کنید و با زیبایی های خاورمیانه و فرهنگ شیخ نشین ها آشنا شوید .

رئیس اتاق کرمان در این نشست گفت: استان کرمان می تواند یکی از بزرگ ترین پایگاه های کشور در حوزه صادرات باشد و حجم صادرات دو میلیارد و 200 میلیون دلاری خود را به 10 میلیارد دلار برساند.

سیدمهدی طبیب زاده، با تأکید بر اینکه اتاق کرمان توسعه بازار را مدنظر دارد، اضافه نمود: تاکنون چندین بازار هدف صادراتی تحلیل و آنالیز شده و عمان نیز یکی از کشورهایی است که می تواند راه ورود فعالان اقتصادی کرمان به بازارهای جهانی باشد.

در ادامه این نشست رئیس اتاق مشترک ایران و عمان گفت: عمان پنج میلیون نفر جمعیت، ثبات اقتصادی، تورم 0.4 درصدی، بنادر مدرن و مجهز، مناطق آزاد با زیرساخت های مناسب و ارائه تسهیلات، مردمی خونگرم و قابل اعتماد و دولتمردانی دانا و هوشیار دارد که در گذشته کوشش نموده اند سطح روابط سیاسی عمان و ایران را در بهترین شرایط نگه دارند.

محسن ضرابی اضافه نمود: عمانی ها همواره در بحران ها مانند جنگ تحمیلی و تحریم ها در کنار مردم و دولت ایران بوده اند و این صندلی مناسب می تواند فرصت خوبی برای تجار و فعالان اقتصادی کشور ما باشد.

او ادامه داد: متأسفانه باوجود روابط سیاسی مناسب بین دو کشور، تا قبل از تشکیل اتاق مشترک ایران و عمان در سال 92، روابط تجاری مطلوبی وجود نداشت و تنها 221 میلیون دلار مبادله تجاری و 146 میلیون دلار صادرات صورت گرفت؛ اما با فراهم آمدن زیرساخت های لازم، تسهیل شرایط اخذ ویزا، برقراری خطوط مستقیم کشتیرانی و هوایی و آسان شدن شرایط ثبت شرکت، حجم مبادلات در طول 5 سال، 6 برابر و به یک میلیارد و 161 میلیون دلار و صادرات به 728 میلیون دلار رسید.

رئیس اتاق مشترک ایران و عمان مزیت های کشور عمان برای فعالان اقتصادی را صادرات، صادرات مجدد و واردات کالا به وسیله عمان به ایران دانست و گفت: سالانه 20 میلیارد دلار کالا به عمان وارد می گردد که در حال حاضر سهم ایران از این واردات 3.6 درصد است و با توجه به تنوع محصولات ایرانی و علاقه مندی عمانی ها به آنها، این سهم می تواند تا 10 درصد افزایش یابد.

ضرابی اظهار داشت: راه توصیه شده به فعالان اقتصادی برای ورود به بازار عمان، شرکت در نمایشگاه های تخصصی این کشور است که با شرکت در این نمایشگاه ها ضمن مراجعه تجار و مصرف نمایندگان به فعالان اقتصادی، امکان مقایسه کالاهای خود از نظر کمی و کیفی با سایر رقبا نیز فراهم می گردد.

رئیس اتاق مشترک ایران و عمان اضافه نمود: فعالان اقتصادی آگاهانه و با دریافت اطلاعات صحیح از اتاق مشترک و سازمان توسعه تجارت ایران در نمایشگاه ها شرکت نمایند تا فریب دلالان و سوداگران را نخورند و متضرر نشوند.

او راه اندازی آخرین مرحله فراوری در عمان را راهکاری مناسب برای صادرات و مبادلات بانکی بهتر و آسان تر عنوان و اعلام کرد: راه اندازی پروازهای مستقیم از استان های مختلف کشور به عمان با دو هدف رونق گردشگری و توسعه روابط اقتصادی بین تجار دو کشور بسیار راهگشاست و از سوی دیگر عمان نیز زیرساخت های لازم را برای حضور گردشگران در این کشور فراهم نموده است.

ضرابی، در رابطه با صادرات مجدد نیز گفت: دستیابی مستقیم فعالان اقتصادی ایرانی به بازارهای برخی کشورهای منطقه به دلیل وجود روابط سیاسی نامناسب ممکن نیست که می توانیم به وسیله عمان به آنها دسترسی داشته باشیم.

او با اشاره به اینکه عمان رابطه تاریخی و تجاری خوبی با کشورهای آفریقایی و یمن دارد و بسیاری از کالاهای مورد احتیاج آنها از عمان وارد این کشورها می گردد، اعلام کرد: به طورمعمول چون خرید توسط این کشورها به صورت بلندمدت است و ایران روابط بانکی با این کشورها ندارد، امکان گشایش اعتبار اسنادی بلندمدت ممکن نیست که به همین دلیل این بازارها را از دست می دهیم.

رئیس اتاق مشترک ایران و عمان ادامه داد: اگر فعالان اقتصادی شرکت های خود را در عمان به ثبت برسانند امکان برقراری روابط بانکی و گشایش اعتبار اسنادی بلندمدت فراهم می گردد.

ضرابی، عمان را به همراه بحرین دو کشور دارای قرارداد تجارت آزاد منطقه نام برد و اضافه نمود: عمان برخلاف بحرین، زیرساخت های لازم را ایجاد نموده و با 16 کشور آفریقایی، عربی، آمریکا، سنگاپور و چهار کشور اروپایی این قرارداد را به امضا رسانده که امیدواریم ما نیز بتوانیم از این فرصت استفاده و کالاهای ایران را با تعرفه گمرکی صفر به این کشورها صادر کنیم.

رئیس اتاق مشترک ایران و عمان در ادامه به رابطه خصمانه و محتاطانه برخی از کشورهای منطقه با ایران به دلیل تحریم ها اشاره نمود و گفت: دولتمردان عمانی رابطه خوبی با ایران دارند و به همین دلیل امکان صادرات مجدد از عمان و واردات کالاهای مورد احتیاج به ایران به وسیله عمان و بنادر مدرن و مجهز صحار و صلاله وجود دارد.

او ادامه داد: شرط صادرات با تعرفه گمرکی صفر به این کشورها دریافت گواهی مبدأ از عمان است که فعالان اقتصادی برای دریافت این گواهی باید در عمان سرمایه گذاری نمایند. وی اظهار کرد: در سال 96 با بانک های عمانی مذاکره و موافقت شد که 70 درصد تأمین اقتصادی پروژه هایی که توجیه اقتصادی دارند را برای شرکت های ایرانی انجام دهند، اما چون شرکت های ایرانی تأسیس شده در عمان نوپا بودند نتوانستند از این تسهیلات استفاده نمایند.

ضرابی، در بخش دیگری فناوری ها نوین و فعالیت های استارتاپی را احتیاج فعلی کشور عمان مطرح نمود و گفت: با حضور هیاتی از عمان در تهران و بازدید از چند استارتاپ، این هیات علاقه بسیاری به این حوزه ها نشان دادند.

او شیلات را نیز حوزه مناسبی برای سرمایه گذاری در عمان دانست و اضافه نمود: ایرانی های فعال در این حوزه می توانند با دانش فنی و تجربه خود، در عمان به فعالیت اقتصادی بپردازند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 30 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 594

به "عمان می تواند به پایگاه صادراتی ایران به بازارهای منطقه تبدیل گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عمان می تواند به پایگاه صادراتی ایران به بازارهای منطقه تبدیل گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید