فرسایش خاک نگران کننده است، دفاتر پژوهشی خاک راه اندازی گردد

به گزارش ایران عکس، خبرنگاران/ایلام در همایش روز خاک در ایلام عنوان شد شدت فرسایش خاک در ایلام نگران کننده است و ادارات مرتبط با خاک دفاتر مستقل اما همسو با هم تشکیل دهند تا در قالب این دفاتر پژوهش ها و مطالعات خاک ورزی و بعلاوه معینات هر منطقه معین و بر اساس قابلیت خاک آن منطقه ها فعالیت های بشری از جمله کشاورزی یا عمرانی انجام گردد.

فرسایش خاک نگران کننده است، دفاتر پژوهشی خاک راه اندازی گردد

مهندس محمدعلی اقدسی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام در این همایش ، اظهار کرد: برای حفظ خاک به عنوان یک موجود زنده و لازمه حیات کار اساسی انجام نشده در حالی که 90 درصد فعالیت ها و مواد غذایی بشر از بستر خاک شکل می گیرد.

وی گفت: فعالیت های بشری اسیب هایی از جمله افزایش شوری، فرسایش و ضعف غنای خاک را در پی داشته است و هم اکنون در بعضی نقاط استان اراضی در معرض شوری شدید خاک و فرسایش بادی و خاکی قرار گرفته است.

وی اضافه نمود: عملیات های خاک ورزی غلط، آتش سوزی، آتش زدن پس چرای مزارع، قطع درختان و تنک شدن زمین، پروژه های عمرانی و روشن کردن آتش در عرصه ها به وسیله گردشگران از جمله فعالیت های بشری است که تخریب خاک را در پی داشته است.

اقدسی پیشنهاد داد: ادارات مرتبط با خاک دفاتر مستقل اما همسو با هم تشکیل دهند تا در قالب این دفاتر پژوهش ها و مطالعات خاک ورزی و بعلاوه معینات هر منطقه معین و بر اساس قابلیت خاک آن منطقه ها فعالیت های بشری از جمله کشاورزی یا عمرانی انجام گردد.

احمد کرمی ،معاون عمرانی استاندار ایلام نیز اظهار کرد: آب، هوا و خاک به عنوان سه مولفه اصلی حیات در صورت آسیب تماشا و تخریب، تجتماشااپذیر هستند و نابودی این مولفه ها، تبعات منفی عدیده ای بر حیات تمامی موجودات زنده از جمله انسان ها دارد.

وی اندازه فرسایش خاک در کشور را بالا و نگران کننده دانست و تاکید نمود: اگر این رویه کنترل و مدیریت نگردد در آینده مسائل کشور در خصوص این منابع حیاتی افزایش می یابد هرچند که این مسائل در زمینه آب آغاز شده است.

معاون استاندار ایلام ادامه داد: توسعه بشری باعث نابودی و نفوذناپذیری خاک شده اما اقدمات ترمیمی در خصوص خاک کم اثر است در حالیکه با ارتقای آگاهی عمومی به ویژه در قشر کشاورزان و طراحان پروژه های عمرانی فرایند تخریب خاک کاهش می یابد.

معاون عمرانی استاندار ایلام، اضافه نمود: اقدمات احیایی برای مولفه های اصلی حیاتی (خاک، آب و هوا) موجب توسعه پایدار موجب می گردد و باتوجه به کاهش محسوس نزولات جوی باید همگان برای حفظ خاک همکاری کنیم تا فرآیند تخریب و فرسایش خاک افزایش نیابد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 6 بهمن 1400 بروزرسانی: 6 بهمن 1400 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 1936

به "فرسایش خاک نگران کننده است، دفاتر پژوهشی خاک راه اندازی گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرسایش خاک نگران کننده است، دفاتر پژوهشی خاک راه اندازی گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید