قارچ های اسرارآمیز چگونه بر زیست بومِ ما اثر می گذارند؟

به گزارش ایران عکس، قارچ ها اغلب با مرگ و فساد مرتبط هستند؛ مثلِ کپک که روی غذا های مانده رشد می نماید یا قارچ هایی که باعثِ تجزیه برگ ها روی سطحِ جنگل می شوند.

قارچ های اسرارآمیز چگونه بر زیست بومِ ما اثر می گذارند؟

خبرنگاران | اغلب مردم با شنیدنِ کلمه قارچ [fungi]به یاد میوه های گوشتی [mushroom]یا منابعِ غذایی ای میفتند که روی زمین می رویند؛ اما اغلبِ قارچ ها [fungi]درواقع قارچ [mushroom]فراوری نمی نمایند. علاوه برآن، از بیش از تقریباً 3 تا 13 میلیون گونه قارچ که روی زمین زیست می نمایند، بسیاری در مقدار های میکروسکوپی هستند و بنابراین با چشمِ غیرمسلح نمی توان آن ها را دید.

به گزارش خبرنگاران ، قارچ ها در محیط زیست های وسیعی از خاک، درونِ بافت برگ ها در جنگل های بارانی و در اعماق اقیانوس ها زیست می نمایند. بر اساسِ یک مقاله تازه که در نشریه Annual Review of Ecology Evolution, and Systematics منتشر شده است، فهمِ چگونگی حرکت قارچ ها در بینِ فضا های مختلف برای فهمِ زیست بوم ها و پیامد های مهم آن ها روی کشاورزی و سلامتِ انسان ها مهم است.

قارچ ها اغلب با مرگ و فساد مرتبط هستند؛ مثلِ کپک که روی غذا های مانده رشد می نماید یا قارچ هایی که باعثِ تجزیه برگ ها روی سطحِ جنگل می شوند. نویسنده ارشد این مقاله، بالا چودهاری، دانشیار مطالعاتِ زیست محیطی در دارماوث، می گوید: ما اغلب قارچ ها را به عنوانِ موجوداتِ تجزیه نماینده می شناسیم، اما آن ها اسرارآمیز هستند و وظایف بسیار متفاوتی انجام می دهند.

قارچ ها به عنوان چرخاننده های مواد مغذی، عوامل بیماری زا و هم زیست هایی فعالیت می نمایند که در یک ارتباطِ مفید با سایر گیاهان و موجوداتِ زنده زندگی می نمایند.

قارچ ها هم چنین می توانند در خصوصِ انسان ها به مثابه عوامل بیماری زا عمل نمایند. برای مثال، کوکسی دیودِس Coccidiodes یک نوع قارچ رشدیابنده در خاک است که درنتیجه تلاطمِ زمین یا فرسایشِ خاک، هاگ هایش را در هوا پخش می نماید. اگر هاگ های این قارچ به درونِ ریه ها کشیده شوند، می توانند بیماری های شدید تنفسی با عنوانِ تبِ دره یا کوکسیدیومایکوزیس ایجاد نمایند.

اکولوژی خاک، عدالتِ اقلیمی و بهداشتِ محیطی سه زمینه مرتبط به هم هستند که می توانند از دانشِ پراکندگیِ قارچ ها بیش ترین سود را ببرند.

چودهاری، بوم شناس، می گوید: کارشناسانی که در زمینه کشاورزی، بهداشت عمومی و بسیاری رشته های مرتبط دیگر فعالیت می نمایند، به فهمِ چگونگیِ پراکنده شدنِ قارچ ها علاقه مندند، زیرا این اطلاعات می توانند برای پیش بینی چیز هایی مثلِ همه گیریِ محصولاتِ آینده یا شیوع بیماری های انسانی یاری نمایند. علاوه برآن، مطالعه چگونگیِ پراکنده شدنِ قارچ ها برای فهمِ تنوعِ زیستیِ آن ها و شناساییِ مکان هایی که آن ها روی زمین توزیع شده اند، لازم است.

چودهاری می گوید: با تغییراتِ اقلیمی، محیط زیست ها در بعضی منطقه ها خشک تر و در بعضی دیگر مرطوب تر می شوند، این عوامل می توانند محلِ زیستِ قارچ ها را تغییر دهند. آشفتگیِ خاک که بر اثر کشاورزی رخ می دهد؛ توسعه زمین ها و سایر فعالیت های انسانی نیز می توانند قارچ های خاکی را در هوا منتشر نمایند.

همه این موارد احتیاج به مطالعه قارچ ها، محل زیست آن ها، نحوه توزیع و پراکنشِ آن ها را افزایش می دهد.

ترجمه: سایت خبرنگاران

منبع: فرادید
انتشار: 26 دی 1401 بروزرسانی: 26 دی 1401 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 2194

به "قارچ های اسرارآمیز چگونه بر زیست بومِ ما اثر می گذارند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قارچ های اسرارآمیز چگونه بر زیست بومِ ما اثر می گذارند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید