نتیجه یک تحقیق درباره سهم ماشین سواریِ تفریحی در آلوده کردن هوا

به گزارش ایران عکس، نتایج یک مطالعه جدید نشان داد برخلاف تصور عامه، استفاده از خودروی شخصی برای رفتن به خرید و انجام امور تفریحی بیش از رفت وآمد به محل کار با وسیله نقلیه شخصی منجر به آلودگی هوا می گردد.

نتیجه یک تحقیق درباره سهم ماشین سواریِ تفریحی در آلوده کردن هوا

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، کارشناسان محیط زیستی در انگلیس از نتایج این مطالعه در سطح شهر مبنی بر اینکه چه مقدار ذرات آلاینده از خودروها منتشر می گردد، شگفت زده شدند. محققان دانشگاه UWE بریستول دریافتند که 40 درصد از آلودگی هوا در بریستول از رفت وآمدهای تفریحی از جمله بازدید از دوستان، گردش های تفریحی، رفتن به باشگاه و سینما و غیره ناشی می گردد. 11 درصد دیگر از آلاینده ها نیز به دلیل استفاده از خودروهای شخصی برای رفتن به مراکز خرید فراوری می شوند.

رفت وآمد به محل کار تنها یک پنجم از آلاینده ها و سفرهای کاری نیز کمتر از 10 درصد از آلاینده ها را فراوری می نماید. پیش از این کارشناسان تصور می کردند که رانندگی تا محل کار با توجه به فراوری توده های بزرگ آلاینده در ساعات شلوغی، بزرگ ترین مقصر آلودگی هواست اما این مطالعه نشان داد استفاده از خودروهای شخصی برای انجام امور تفریحی سهم بیشتری در فراوری گازهای گلخانه ای دارد.

وسایل نقلیه به وسیله انتشارات اگزوز و هم چنین ساییده شدن لاستیک، ترمز و سطح جاده، ذرات ریز آلاینده به هوا می افزایند. ذره هایی که از انتشار گازهای غیر اگزوزی به هوا اضافه می شوند شامل اکسید نیتروژن و PM10 است که اندازه آن ها کمتر از 10 میکرومتر بوده و هم چنین ذرات PM2.5 که کمتر از 2.5 میکرومتر قطر دارد.

اکسید نیتروژن اثرات مخربی روی ریه ها، قلب و عروق و مغز دارد. PM10 و PM2.5 نیز به دلیل کوچک بودن می توانند به عمق ریه ها و گلو نفوذ نموده و باعث ایجاد مسائل سلامتی شوند. مطالعات اخیر نشان می دهد که این آلاینده ها می توانند در کاهش حافظه و ضریب هوشی در بچه ها، تشدید خطر چاقی، زوال عقل و نیز کاهش تعداد اسپرم ها نقش داشته باشند.

در مطالعه اخیر محققان دانشگاه UWE از اطلاعات 16 هزار نفر برای آنالیز میزان و چگونگی استفاده از خودروهای شخصی در سطح شهر بریستول استفاده کردند. این داده ها مربوط به سال 2015 بوده است. آن ها دریافتند رانندگان 26 تا 49 ساله بیشترین آلاینده ها را فراوری می نمایند، چرا که بیشترین استفاده را از خودروی شخصی دارند. هم چنین افراد با درآمد بیشتر میزان انتشار بیشتری نسبت به افراد کم درآمد دارند.

علاوه بر آن مردان 10 درصد بیشتر از زنان اکسید نیتروژن منتشر می نمایند، زیرا بیش از آن ها از خودروهای شخصی برای رفت وآمد به محل کار خود و سفرهای کاری استفاده می نمایند. به نوشته روزنامه دیلی میل، این مطالعه بخشی از یک پروژه اتحادیه اروپا است که با نام Clair City معرفی شده و هدف آن آنالیز تأثیر آلودگی بر سلامت در شهرها است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 21 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 654

به "نتیجه یک تحقیق درباره سهم ماشین سواریِ تفریحی در آلوده کردن هوا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نتیجه یک تحقیق درباره سهم ماشین سواریِ تفریحی در آلوده کردن هوا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید