نخستین خط کشتیرانی مستقیم بین ایران و عمان راه اندازی شد

به گزارش ایران عکس، خبرنگاران: نخستین خط کشتیرانی مستقیم بین ایران و عمان با استفاده از ظرفیت کشتی سازان داخلی پنج شنبه گذشته راه اندازی شد.

نخستین خط کشتیرانی مستقیم بین ایران و عمان راه اندازی شد

با تور عمان از سفری عالی برای کسب آرامش لذت ببرید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرنگاران، اولین خط کشتیرانی مستقیم بین ایران و عمان با هدف جابه جایی تجهیزات مهندسی و میوه و تره بار راه اندازی شد.

عبدالحسین خدری در مراسم راه اندازی این خط کشتیرانی گفت: به واسطه روابط تجاری ایران با عمان و همچنین ارتباطات اقتصادی با این کشور احتیاج به یک خط کشتیرانی مستقیم احساس می شد.

وی با بیان اینکه طرف عمانی طی سال های اخیر درخواست راه اندازی این خط را داشتند، گفت: بر اساس توافقنامه بین ایران و عمان راه اندازی بخش حمل و نقل هوایی به عهده عمانی ها و بخش دریایی به عهده ایران گذاشته شد.

رئیس هیئت مدیره شرکت خدری دنیا دریا با بیان اینکه با توجه به عدم شناخت بازار و ریسک های آن راه اندازی خط کشتیرانی ایران و عمان کمتر مورد استقبال نهاده شد، در پاسخ به خبرنگاران، اعلام کرد: برای راه اندازی این خط از ظرفیت های کشتی سازان داخلی استفاده کردیم و با یک طراحی خاص برای خط مذکور دو کشتی کانتینری یخچال دار و یک فروند کشتی فله بر ساخته شد.

خدری با بیان اینکه هرکدام از کشتی های کانتینری ظرفیت 96 TEU کانتینر دارند، اضافه کرد: همچنین این کشتی ها دارای 36 کانتینر یخچالی و 8 کانتینر حمل مواد خطرناک هستند.

وی با بیان اینکه هر 15 روز یک بار کشتی از سمت ایران به سمت عمان و بالعکس حرکت می نماید، توضیح داد: ماهانه 2 سرویس از بندر شهید رجایی و همچنین از بندر صهار اقدام به جابه جایی کالا بین ایران و عمان می نمایند.

رئیس هیئت مدیره شرکت خدری دنیا دریا با اشاره به اینکه حدود 50 درصد خودروی وارداتی کشور به وسیله عمان صورت می گیرد، اعلام کرد: با راه اندازی خط مستقیم کشتیرانی به عمان هزینه صادرات کالا به این کشور 40 درصد کاهش می یابد.

خدری با یادآوری اینکه 10 سال پیش یک خط کشتیرانی به سمت عمان راه اندازی و به دلایلی تعطیل شد، گفت: موضوع خط کشتیرانی مذکور صادرات است، بر این اساس مواد غذایی، میوه و تره بار و همچنین تجهیزات مهندسی که مورد قبول عمانی هاست صادر می گردد.

وی با اشاره به اینکه عمان دروازه آفریقاست از احیای راه دریایی ابریشم طی سال های آینده اطلاع داد و گفت: در برنامه داریم خط کشتیرانی ایران، عمان، تایلند و چین را که در قرن چهارم به نام راه دریایی ابریشم معروف بود طی یک سال آینده احیا کنیم.

رئیس هیئت مدیره شرکت خدری دنیا دریا در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرنگاران مبنی بر اینکه شناورهای مورد احتیاج این خط کشتیرانی چه میزان هزینه داشته است، گفت: 3 فروند کانتینربر با تجهیزات جانبی آن حدود 30میلیارد تومان و یک فروند شناور فله بر حدود 5میلیارد تومان برای ما هزینه داشته است.

خدری همچنین خواهان حمایت سازمان توسعه تجارت و سازمان بنادر شد و گفت: سازمان بنادر با اعطای تسهیلات حدود 20درصدی از ما حمایت کرد. ما احتیاجمند چنین حمایت هایی هستیم تا بتوانیم حمل و نقل ترتیبی را در این خصوص انجام دهیم.

رئیس سازمان سرمایه گذاری خارجی عمان در ایران ابراز امیدواری کرد راه اندازی خط کشتیرانی مستقیم بین بنادر ایران و عمان شروعی برای افزایش همکاری های تجاری بین دو کشور باشد.

اسحاق ابوسعیدی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با وجود آنکه روابط سیاسی ایران و عمان در سطح نسبتاً بالایی قرار گرفته است اما روابط اقتصادی دو کشور در حد پایینی است.

وی با اشاره به راه اندازی خط کشتیرانی بین بندر شهید رجایی ایران و بندر صحار عمان ابراز امیدواری کرد این خط کشتیرانی بتواند توازنی بین روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور برقرار نموده و در نهایت به افزایش همکاری های اقتصادی منجر گردد.

وی یکی از مسائل تبادل کالا بین ایران و عمان را حمل غیرمستقیم کالا اعلام و توضیح داد: با برقراری این خط کشتیرانی از این پس شاهد ورود مستقیم کالاهای صادراتی ایران به عمان و بالعکس و به تبع آن کاهش هزینه های حمل ونقل دریایی باشیم.

منبع: تسنیم
انتشار: 7 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 407

به "نخستین خط کشتیرانی مستقیم بین ایران و عمان راه اندازی شد" امتیاز دهید

1 کاربر به "نخستین خط کشتیرانی مستقیم بین ایران و عمان راه اندازی شد" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخستین خط کشتیرانی مستقیم بین ایران و عمان راه اندازی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید