همه هفتاد و دو ملت هند را بشناسید!

به گزارش ایران عکس، مجله مهر: زبان هندی مادر همه زبان های دنیاست این شعار را در جای جای بناهای باستانی هند می توانید ببینید، شعاری که با وجود رسمی بودن زبان انگلیسی در این کشور عجیب به نظر می رسد. اصلا هند یا نام کامل کشور هندوستان از آن کشورهای عجیبی است که وقتی پای تان را داخل آن می گذارید، در هر بخش و ایالت آن با فرهنگ و نگرش و باورهای متفاوت و البته در مواردی عجیب روبرو می شوید.

همه هفتاد و دو ملت هند را بشناسید!

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور هند ما را تجربه کنید.

این تنوع و تفاوت را از همان نام کشور باید آغاز کرد؛ کلمه هند برگرفته از زبان فارسی است که به جای واژه سانسکریت سیندو که به رودخانه سند می گفتند، استفاده می شده، واژه هندوستان هم به همین صورت شکل می گیرد که ایرانی ها این سرزمین را با این نام و به معنی سرزمین هندوها صدا می کردند که به مرور زمان این نام روی این کشور می ماند و به جایی می رسد که خودشان هم از آن استفاده می نمایند.

قبل از اینکه این تفاوت های درونی هند را ببینیم، کافی است اسم این کشور را در اینترنت سرچ کنید تا با انبوهی از عکس های باورنکردنی رو به رو شوید، از سویی شهری مدرن با بزرگراه ها، خیابان ها و ساختمان های نو ساز که ماشین های مدل بالا در آن ها تردد می نمایند، از سویی دیگر گروهی از مردم را می بینید که با ساری کنار رو گنگ نشسته اند و عقیده دارند این رود همه آلودگی ها را پاک می نماید، بیشتر هندی ها با دست غذاهای سنتی هند را می خورند، خودشان فلفل خشک می نمایند و با گاری روی زمین های شان کار می نمایند. البته گروهی دیگر هم هستند که با عقاید عجیب و متفاوت خودشان خوش هستند و زندگی می نمایند؛ شما در این کشور هفتاد و ملتی می توانید افرادی را پیدا کنید که برای مثال جسد فامیل نزدیک خودشان را تا مدت ها در خانه نگه می دارند. در این میان اساسا هم کسی با کسی کاری ندارد و این در حالی است که این کشور با جمعیتی بیش از یک میلیارد نفر در کنار یکدیگر روزگار می گذرانند.

زبان هندی!

زبان هایی که در هند از آن استفاده می نمایند به خانواده های زبانی مختلفی تعلق دارد، شاخه اصلی آن ها به زبان های هندی و آریایی برمی گردد که تقریبا 75 درصد را شامل می گردد و 20 درصد هم به بومیان هندی برمی گردد، مابقی زبان ها متعلق مناطقی مانند، چین، تبت، و بعضی خانواده زبان های جزئی و منسوخ شده است.

قانون اساسی هند نمی خواهد هر زبانی را به عنوان زبان ملی معرفی کند، اما بسیاری از اعضای اتحادیه هند معتقدند زبان رسمی در این کشور در آستانه دودستگی است و از همین رو این اتحادیه تاکید می نماید که از اعداد هندی برای مراودات بین المللی استفاده نمایند. انگلیسی زبان رسمی این کشور است، اما لیستی از 22 زبان مختلف در برنامه قانون اساسی هند تهیه شده که به رسمیت شناخته می شوند، نکته جالب توجه در لیست این است که دولت هند زبان های سانسکریت، کانادا، تامیل، مالایالام و اودیا را به صورت مجزا می شناسد.

طبق آماری که در سال 2001 منتشر شده، هندوستان 122 زبان اصلی و 1599 زبان های دیگر دارد! البته این آمار تفاوت هایی دارد که به تعریف کلمات زبان و گویش برمی گردد. بر اساس همین گزارش 30 زبان هستند که بیش از یک میلیون نفر به عنوان زبان مادری از آن استفاده می نمایند و همچنین 122 زبان نیز وجود دارد بیش از 10 هزارنفر با آن صحبت می نمایند.

در تاریخ هند دو زبان نقش اساسی داشته اند؛ فارسی و انگلیسی. زبان فارسی تا زمان استعمار هند توسط انگلیس زبان اداری و اصلی بعضی محدوده های این کشور محسوب می شده است. بعد از آن و تا امروز انگلیسی مهم ترین زبان این کشور بوده است که در آموزش عالی وبخش های دولتی از آن استفاده می گردد. امروزه زبان انگلیسی زبان ارتباط دهنده میان بخش های مختلف کشور است.

نخستین آنالیز ها درباره تنوع زبانی در هند را جرج آبراهام گریگسون طی سال های 1898 تا 1928 انجام داده که نتیجه گزارش او در نهایت 179 زبان و 544 گویش را معرفی نموده است، اما این نتایج هم به دلیل وجود ابهاماتی در تفاوت میان گویش و لهجه و بهره نگرفتن از افرادی که شناخت و آگاهی درستی دارند، چندان دقیق نبوده و همچنین بعضی از ایالات در این آنالیز قرار نگرفته اند. اما بر اساس آماری که سازمان مبلغ مسیحیت در جریان آنالیز های خود از مناطق محتلف هند ارائه داده، هند شامل 461 زبان از 6 هزار و 921 زبان در سراسر دنیا می گردد که 13 تای آن ها منسوخ شده اند و 54 تای آن ها در حال نابودی قرار دارند و 63 زبان در سازمان ها و ادارات هم مورد استفاده قرار می گیرند و 187 تای آن ها به صورت گسترده در کشور استفاده می شوند، همچنین 130 تای آن ها در حال رشد هستند و به نسل های بعدی آموزش داده می شوند.

فرهنگ

هند یکی از قدیمی ترین تمدن های دنیا و در عین حال یکی از پرجمعیت ترین کشورهای دنیا است. فرهنگ این کشور اغلب به عنوان ادغام چند فرهنگ مختلف از دیگر کشورهاست، همچنین هند از کشورهایی است که طی سالیان از ادیان متفاوت تاثیر گرفته و جاده ابریشم محل مناسبی برای انتقال این فرهنگ بوده است. از همین رو در هند بودایی ها، هندوها، مسلمانان (شیعه، سنی، صوفی)، جین، سیک و بسیاری از قبیله های مختلف با آئین متفاوت را می توانید ببینید.

کشور هند محل تولد آئین های هندو، بودا، جین و سیک است که آن ها را ادیان هندی شناخته می گردد. امروزه هندوئیسم و بودیسم به ترتیب سومین و چهارمین دین های بزرگ دنیا هستند که بیش از دو میلیارد پیرو دارند که در حدود 80 درصد از مردم هند را تشکیل می دهند.

نکته ای که درباره فرهنگ این کشور وجود دارد این است که هند یکی از مذهبی ترین کشورهای دنیاست که هر قومیت و ایالت و حتی محله بر اساس تعریفی که از دین دارند، رسم و سومی را تعریف نموده اند و همان را به نسل بعدی خودشان انتقال داده اند.

دین

بدون شک دین نقش اساسی و مهمی در زندگی همه هندی ها دارد و با اینکه اکثریت آن ها هندو هستند، با این حال دین اسلام جمعیت بزرگی از آن ها را تشکیل می دهد. هندوها جمعیت غالب در 29 ایالت و هفت ناحیه هستند و مسلمانان بیشتر در بخش های جامو و کشمیر زندگی می نمایند. با توجه به سرشاری سال 2001 در این کشور، 80 درصد از جمعیت هند را هندوها تشکیل می دهند، 14 درصد مسلمانان، 2.3 درصد مسیحی، 1.7 درصد سیک، 0.7 درصد بودیسم و 0.4 درصد جین دیگر دین های تشکیل دهنده این کشور هستند. زرتشتیان و یهودیان بعضی دیگر از ادیان این کشور است که درصد کوچکی را تشکیل می دهند.

کشور هفتاد و دو ملت

هند را کشور هفتاد و ملت می دانند، چون در مجموعه ایالت هایی که رسمی ثبت شده اند، این کشور پُر از فرهنگ ها، زبان ها و سنت هایی هستند که بعضی از آن ها شناخته شده و بسیاری از آن ها در قبیله های مختلف این سرزمین از بزرگ خاندان به فرزندان کوچکتر می رسد. شاید نام هفتاد و ملت هم برای این کشور هزار رنگ کم باشد، اما هندوستان با داشتن زبان ها، گویش ها، دین ها و سنت های مختلف سرزمینی عجیب است که سفر به آن حتما می تواند جذابیت هایی به همراه داشته باشد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 29 مهر 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 379

به "همه هفتاد و دو ملت هند را بشناسید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه هفتاد و دو ملت هند را بشناسید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید