همه چیز درباره قلم نوری؛ از گزینه های مبتدی تا حرفه ای ها

به گزارش ایران عکس، اگر از این سو و آن سو چیزهایی در رابطه با قلم نوری و کاربرد آن می شنوید یا می بینید اما شناخت دقیقی از آن ندارید، پیشنهاد می کنیم در این مطلب با ما همراه باشید؛ در کنار ارائه تعریفی مختصر و مفید از قلم نوری، کاربرد و نقش آن را در زندگی روزمره هم به شما خواهیم گفت تا در صورتی که آن را برای کار خود مناسب می دانید، با شناخت بهتر و دقیق تری به خریدش اقدام کنید.

همه چیز درباره قلم نوری؛ از گزینه های مبتدی تا حرفه ای ها

قلم نوری شاید در بین بسکمک از افراد هنوز ناشناخته باشد. دلیل این امر هم این است که بسکمک از کاربران این روزها برای تعامل با یک نمایشگر یا کاغذ، از تعامل لمسی یا اتوماتیک استفاده می کنند. اگر هم طراح باشند، تبلت یا گوشی هایی خریداری می کنند که از قلم پشتیبانی کنند؛ برای مثال آیپدهای اپل، تبلت های سامسونگ و یا سرفیس های مایکروسافت. اما اگر برای تمام نیازهای کاربران در این زمینه یک محصول وجود داشته باشد، پس کاربرد قلم نوری دقیقا چیست؟ چرا اصلا باید یک قلم نوری تهیه کرد و چگونه می توان از آن به گونه ای بهره برد که روند کارمان را بهبود ببخشد؟ در این مطلب به این پرسش ها پاسخ خواهیم داد.

فهرست محتوا

قلم نوری چیست؟

قلم نوری تعریف ساده ای دارد؛ همانطور که از نامش پیداست، یک دستگاه ورودی کامپیوتر است که حساسیت آن به نور باعث می شود بتوان به کمک آن تغییرات مختلفی را روی داده ها نظیر متن اعمال کرد. از این دستگاه عمدتا برای هایلایت کردن متن، یا ویرایش داده های روی نمایشگر کامپیوتر یا مانیتور استفاده می شود و دقت بسیار بالایی هم دارد. شکل ابتدایی این قلم ها با مانیتور CRT بود که به کاربران اجازه می داد اطلاعات را تغییر یا هایلایت کنند.

در واقع با این تعریف ها احساس می کنیم در حال توضیح محصولی شبیه به ماوس هستیم اما در واقعیت اینطور نیست. اگرچه بین این دو وسیله شباهت وجود دارد اما قلم نوری از طریق پرتو الکترون اشعه کاتد اسکن می شود و با تشخیص تغییرات روشنایی پیکسل های اطراف یک نقطه مورد نظر، وقوع این رویداد را به کامپیوتر ارسال می کند. مانیتورهای CRT هم این گونه طراحی شده اند که یک بار پیکسل های کل صفحه را اسکن کنند؛ در نتیجه همین موضوع کامپیوتر می تواند از طریق پرتو، زمان پیش بینی شده برای اسکن نقاط مختلف صفحه و بنابراین موقعیت قلم را تشخیص دهد.

انواع قلم های نوری و تفاوت آن ها با یکدیگر

قلم سیمی

این نوع قلم از رابط سیمی بهره می برد اما تجربه کاربری راحت تر با پد قلم نوری لمسی و ماوس و از طرفی دست و پاگیر بودن سیم قلم باعث شده کاربران خیلی تمایلی به آن نشان ندهند.

قلم باتری دار

قلم های نوری برای اینکه کاربردی تر شوند، با باتری راهی بازار شده اند. باتری کمک می کند این محصولات بدون اینکه نیازی به شارژ داشته باشند تا مدت ها کار کنند. با باتری، قلم های نوری کارآمدتر شده اند و محبوبیت بیشتری پیدا کرده اند.

قلم طراحی

با استفاده از این قلم ها کاربرانی که علاقه مند به طراحی هستند یا در این حوزه فعالیت دارد می توانند به ترسیم شکل های سه بعدی بپردازند. چون طراحان هنگام ترسیم شکل های سه بعدی باید تعیین کنند منبع نور دقیقا در کدام قسمت قرار بگیرد تا بتوانند اشکال مختلف سه بعدی از تأثیر نور روی منطقه اطراف را به خوبی مشاهده کنند.

قلم نوری LED

قلم نوری LED یک نوع قلم شارژی محسوب می شود که وقتی آن را روی صفحه فشار دهید، رنگ های روشنی را تولید می کند.

قلم نوری با نمایشگر و بدون نمایشگر

قلم نوری با نمایشگر سهولت به مراتب بالایی را در مقایسه با نمونه بدون نمایشگر دارد. در این نوع قلم ها شما هم می توانید حرکت دست خود را ببینید و صفحه نمایش را. در نتیجه تسلط بیشتری روی کاری که انجام می دهید خواهید داشت. این نوع قلم ها اندازه بزرگی دارند و بیشتر برای کارهای درون خانه و ثابت مناسب هستند چرا که جابه جایی آن ها کمی سخت است.

قلم های بدون نمایشگر برخلاف مدل بالا، با پد عرضه شده و به کامپیوتر متصل می شود. در نتیجه شما اصلا نمی توانید به صورت همزمان هم به صفحه مانیتور نگاه کنید و هم حرکت دست خود را زیر نظر داشته باشید. البته مزیت این نوع قلم ها این است که کوچک و قابل حمل هستند اما در مقایسه با نمونه های با نمایشگر به صورت کلی محدودیت های بیشتری دارند.

کاربرد قلم نوری

این روزها قلم نوری در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به توضیحاتی که در بالا ارائه شده، احتمالا حدس زده اید که از این نوع قلم ها بیشتر در چه صنایعی می شود بهره برد: طراحی گرافیکی. اگرچه کاربرد قلم فقط به این بخش محدود نمی شود اما در طراحی گرافیکی به خاطر دقت بالایی که قلم نوری دارد، می توان بیشترین بهره را از پتانسیل های آن برد.

در بسکمک از زمان ها می بینیم که شخصی به امضای دیجیتالی ما نیاز دارد. از جمله کارهایی که می توانیم انجام دهیم تا امضای خود را به صورت دیجیتالی برای شخصی ارسال کنیم این است که در اپلیکیشن Paint امضا بزنیم و یا از امضای خود روی برگه کاغذ عکس بگیریم و آن را اسکن کنیم. اما این دیوایس میان بری است برای تمام این کارها. به راحتی نوشتن روی کاغذ با اتوماتیک، قلم نوری به شما اجازه می دهد خیلی سریع روی صفحه امضا زده و آن را به صورت دیجیتال برای مخاطب یا سازمان مورد نظر ارسال کنید.

علاوه بر این ها، از قلم نوری می توان در کلاس درس و به جای گچ و تخته هم استفاده کرد. به این صورت که معلم یا استاد به جای نوشتن روی تخته وایت برد یا تخته سیاه، اطلاعات را با استفاده از این قلم ها روی صفحات نمایشگر دانشجویان وارد می کند. پزشکان هم از قلم نوری برای ثبت دیجیتالی نسخه استفاده می کنند و یکی از کاربردهای اصلی قلم نوری این روزها در همین بخش است. در صنایعی مثل معماری، آموزش از راه دور، ثبت امضای الکترونیکی و… هم می توان از این نوع قلم ها بهره برد.

قلم نوری چه تفاوتی با ماوس دارد؟

ماوس به شکل قابل توجه و در واقع بهتر است بگوییم غیر قابل مقایسه ای، محبوبیت و رواج بیشتری از قلم نوری در تمامی زمینه های مرتبط با کامپیوتر دارد چرا که هم کار کردن با آن بسیار راحت تر است و هم جامعیت دارد؛ یعنی برای انجام هر کاری از بازی گرفته تا ویرایش و تدوین مناسب است.

قلم از این جهت با ماوس شباهت دارد که از آن برای انتخاب بخشی از صفحه یا طراحی روی آن استفاده می شود. قلم یک سلول نوری درون خود دارد که به شدت به نور حساس است و دقت بالایی هم دارد. مثلا می توانند آن را محکم روی صفحه فشار دهند تا ضخامت خطی که ترسیم می شود بیشتر شود که چنین چیزی را به خاطر تفاوت عملکرد ماوس در آن شاهد نیستیم چون ماوس خطوط مشابهی را ترسیم می کند مگر اینکه به صورت دستی گزینه ای را برای ترسیم خطی ضخیم تر انتخاب کنید.

از طرفی دیگر در دست گرفتن قلم نوری باعث می شود کاربر حس این را داشته باشد که یک اتوماتیک در دست دارد و در نتیجه برای انجام یک سری از کارها ارگونومی و سهولت بیشتری دارد. اما به صورت کلی در انجام کارهای مختلف، ماوس عملکرد بهتری داشته و گزینه ای مجذوب کننده تر است. قلم نوری بیشتر در زمینه طراحی برتری خود را در مقایسه با ماوس نشان می دهد.

مزایا و معایب قلم نوری

مزایا

ابزاری بسیار دقیق برای انتخاب یک بخش از صفحه

با استفاده از قلم نوری شما دقیقا جایی از صفحه را کلیک می کنید که می خواهید. قلم های نوری به کاربران این امکان را می دهند تا به دقیق ترین شکل ممکن با صفحه نمایش تعامل برقرار کنند و در نتیجه ابزاری فوق العاده دقیق و کاربردی به حساب می آیند.

کاربرد عالی در زمینه طراحی هنری

در مقایسه با ماوس، قلم های نوری برای انجام کارهای هنری و طراحی بسیار مناسب تر هستند. ترسیم خطوط که ضخامت، صافی و نرمی آن ها را خودمان با اندازه فشار وارده بر نمایشگر تعیین می کنیم بسیار آسان تر از حالتی است که همان کار را بخواهیم با ماوس انجام دهیم. در این حالت تمام ترسیمات ما طبیعی و بسیار مجذوب کننده خواهد بود. البته در مقایسه با یک تبلت گرافیکی، قطعا قلم کاربرد کمتر و دقت پایین تری برای طراحی دارد.

فضای کمی را اشغال می کند

قلم نوری همچنین برای کسانی که فضای بسیار کمی روی میز کامپیوتر دارند هم مناسب است. آن ها نیازی به ماوس پد ندارند و اگر یک گیره تهیه کنید می توانید آن ها را به مانیتور متصل کنید تا عملا هیچ فضایی را اشغال نکند.

معایب

حالت نگهداری سخت

یکی از بزرگ ترین معایبی که تقریبا می توان گفت تمام کاربران قلم نوری با آن روبرو هستند، حالت نگهداری آن هاست. درست مثل زمانی که اتوماتیک را برای طولانی مدت در دست می گیرید و خسته می شوید، قلم نوری هم همین بلا را بر سر مچ دست شما می آورد. برای اینکه بتوانید به شکلی بهینه از قلم استفاده کنید باید دست خود را به شکلی خاص نگه دارید که این موضوع می تواند به مرور باعث ایجاد درد در مچ دست شود. البته اندازه و جهت درست و استاندارد قرارگیری مانیتور می تواند تا حد زیادی به کاهش درد ناشی از نگهداری طولانی مدت قلم کمک کند اما این مشکل چیزی نیست که به سادگی بتوان آن به صورت کامل برطرف کرد.

نیاز به مانیتورهای خاص دارد

برای اینکه بتوان از قلم های نوری استفاده کرد نیاز به یک مانیتور خاص است. بیشتر قلم های نوری با مانیتورهایی کار می کنند که با فناوری تیوب اشعه کاتدی ساخته شده اند. چرا که قلم باید پرتوهای الکترونی استفاده شده در در مانیتور را در درجه نخست تشخیص دهد تا بتواند موقعیت عناصر را روی صفحه تعیین کند. ناگفته پیداست یافتن مانیتورهای این چنینی بسیار سخت است و در نتیجه خیلی ها تبلت های گرافیکی و نمایشگرهای لمسی را ترجیح می دهند.

استفاده عمومی ندارد

همانطور که در بالا هم گفته شده، قلم های نوری فقط برای یک سری کارهای خاص طراحی شده اند و برای عموم کاربران با انواع و اقسام فعالیت های مختلف مناسب نیستند. برای مثال ماوس ها استفاده بسیار بیشتری از قلم های نوری دارند چرا که می توان از آن ها در بسکمک از فعالیت های دیگر به همراه صفحه کلید استفاده کرد. خصوصا اینکه باعث ایجاد درد فیزیکی در بدن نمی شوند و با هزینه بسیار کمی هم می توان هر دوی آن ها را تهیه کرد.

راهنمای خرید قلم نوری مناسب

اگر مطمئن شدید قلم نوری دقیقا همان چیزی است که نیاز دارید، حال باید به سراغ موارد زیر بروید:

قیمت: مهم ترین فاکتور قیمت است چرا که هرچه پول بیشتری بپردازید، قلم مناسب تری تهیه می کنید که قابلیت های بیشتری دارد. البته باید ببینید کارتان به چه فاکتوری نیاز دارد و در پی همان فاکتورها درون قلم مورد نظر باشید. قطعا خرید یک قلم گران قیمت که بیش از نیمی از قابلیت های آن فراتر از نیاز شماست کاری منطقی نخواهد بود.

حساسیت به فشار و زاویه: مورد بعدی به خود قلم مربوط می شود. حساسیت به فشار نخستین مورد است که باید حتما در بررسی ها و تعیینات فنی یک محصول به آن دقت کنید تا متوجه شوید رفتار آن در مقایسه با فشارهای مختلف چگونه است تا درست ترین انتخاب را داشته باشید. همچنین حساسیت قلم به زاویه هم اهمیت ویژه ای دارد چرا که با تغییر زاویه آن، تن رنگ و ضخامت هم تغییر می کند.

زمان تأخیر: زمان تأخیر همانطور که در ماوس ها هم اهمیت زیادی دارد، در هنگام خرید یک قلم نوری هم باید مورد توجه قرار بگیرد. زمان تأخیر در واقع بیانگر سرعت ارتباط قلم با پد است که هرچه پایین باشد یعنی شما تجربه نزدیک تری به قلم و کاغذ واقعی خواهید داشت.

وضوح: اگر وضوح یک قلم بالا باشد، اشکالی که ترسیم می کنید نرم و به دنیای واقعی نزدیک تر هستند. اما اگر این اندازه پایین باشد، تصاویر به صورت پیکسلی و پله پله به نمایش در می آیند و ظاهر مجذوب کنندهی ندارند.

کلید میان بر: اگر برای شما مهم است که هنگام انجام یک کار، یک سری از کارهای دیگر را هم بدون طی کردن مراحل مختلف انجام دهید، پس داشتن کلید میان بر قابل شخصی سازی روی قلم هم یکی از نکاتی است که باید به آن دقت داشته باشید.

ابعاد سطح فعال: حتما دقت کنید مساحت سطح فعال یک قلم باید متناسب با مساحت سطح نمایشگر شما باشد. در غیر این صورت یا سرعت نشان گر خیلی کند (سطح نمایشگر کوچک تر باشد) خواهد شد و یا خیلی تند (سطح نمایشگر بزرگ تر باشد).

هدف چیست؟ مهم ترین پرسشی که باید از خود داشته باشید این است که اصلا چرا قصد خرید قلم نوری را دارید و آیا این محصول می تواند نیاز شما را برطرف کند؟ اگر معلم هستید یا پزشک، باید به وضوح بیشتر اهمیت بدهید و زاویه و حساسیت به فشار خیلی مهم نیست. اما اگر طراح حرفه ای هستید، استفاده از قلمی که تمامی فاکتورهای پایین را دارد به شما توصیه می شود.

بهترین قلم های نوری بازار

1. قلم نوری هویون مدل RTE-100

این قلم نوری هویون یک دستگاه بسیار کوچک است که از قابلیت هایی نظیر قلم نسل تازه PW400, نرخ پاسخگویی 300, تاچ بار برای زوم و زوم اوت، تاچ کی و کیفیت ساخت بسیار بالا بهره می برد. این قلم در صورت کشیدن روی صفحه خط و خش نمی اندازد و وزن پایین آن هم باعث شده کار کردن با آن بسیار راحت باشد.

قلم نوری هوئیون مدل RTE-100

2 %

1,070,000

1,048,600 تومان

مشاهده و خرید

2. تبلت گرافیکی هویون مدل H950P به همراه قلم نوری

تبلت H950P یکی از تازهترین تبلت های برند هویون است . کیفیت ساخت این تبلت بسیار بالاست به گونه ای که هم استحکام بالایی دارد و هم وزن آن پایین است تا جابه جایی آن کار سختی نباشد. قلم نوری بدون باتری این تبلت هم از 8192 سطح فشار برخوردار است که با نرخ پاسخ دهی RPS 233 و رزولوشن LPI 5080 شرایط خوبی برای کار هنرمندان به وجود می آورد .

تبلت گرافیکی هوئیون مدل H950P به همراه قلم نوری

8 %

2,500,000

2,299,000 تومان

مشاهده و خرید

3. تبلت گرافیکی پرووان مدل PDT6001 به همراه قلم نوری

قلم نوری پرووان مدل PDT6001 یکی از محصولات باکیفیت و محبوب موجود در بازار است که به لطف قابلیت های متنوع، عملکرد قابل قبولی را از خود به نمایش می گذارد. ابعاد 193×143 میلی متری نمایشگر سبب شده تا فضای کافی برای کار در اختیار شما قرار بگیرد. هشت کلید میان بر قرار گرفته روی صفحه لمسی و البته دو کلید فیزیکی در نظر گرفته شده روی قلم، کمک بسیار شایانی در کاربردی تر شدن این محصول می کند. وزن مناسب 324.3 گرمی این محصول هم سبب شده تا هیچ مسئله ای در راستای جابه جایی آن نداشته باشد.

تبلت گرافیکی پرووان مدل PDT6001 به همراه قلم نوری

2,300,000 تومان

مشاهده و خرید

4. قلم نوری اکس پی-پن مدل Deco 01 V2

قلم نوری مدل Deco 01 V2 محصولی از شرکت XP.Pen است که از طریق رابط USB به رایانه متصل می شود و شما را در رسم انواع طرح های گرافیکی همراهی می کند. روی قلم Deco 01 V2 دو کلید قرار گرفته که یکی از این آن ها قلم را از حالت نوشتن به پاک کن تغییر می دهد. کلید دیگر هم مانند راست کلیک ماوس عمل می کند. روی تبلت این محصول، 8 کلید قابل برنامه ریزی واقع شده است که کاربری بسیار آسانی را رقم می زند.

قلم نوری اکس پی-پن مدل Deco 01 V2

2,599,000 تومان

مشاهده و خرید

5. قلم نوری هویون مدل PW517

اگر در پی خرید تک قلم هستید، قلم نوری هویون مدل PW517 می تواند گزینه مجذوب کنندهی باشد. این قلم بسیار حرفه ای است و در نتیجه قیمت نسبتا بالایی هم دارد. اما شما می توانید با پرداخت نیمی از هزینه آن، قلم نوری هویون مدل PW310 را تهیه کنید که آن هم از امکانات خوبی برخوردار است. تفاوت آن ها هم این است که مدل گران تر سنگین تر بوده و کیفیت ساخت بهتری دارد. همچنین روی آن دو کلید تعبیه شده اما در مدل ارزان قیمت خبری از کلید نیست.

قلم نوری هوئیون مدل PW517

2,700,000 تومان

مشاهده و خرید

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 7 دی 1401 بروزرسانی: 7 دی 1401 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 2183

به "همه چیز درباره قلم نوری؛ از گزینه های مبتدی تا حرفه ای ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره قلم نوری؛ از گزینه های مبتدی تا حرفه ای ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید