وقتی دیگر راه فراری برای برگزار نشدن کلاس های الکترونیکی نیست ، تغییر مثبت شیوه آموزشی دانشگاه ها با تغییر جهانی

به گزارش ایران عکس، با حضور ویروس کرونا در جهان دانشگاه ها کلاس های خود را از حالت حضوری به آنلاین تغییر داده اند، اما این موضوع به سادگی که به نظر می رسد، نیست.

وقتی دیگر راه فراری برای برگزار نشدن کلاس های الکترونیکی نیست ، تغییر مثبت شیوه آموزشی دانشگاه ها با تغییر جهانی

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، کارشناسان معتقدند با فرایندی که دانشگاه ها در پذیرش دانشجویان طی می کنند، اگر کلاس ها مجازی نباشند، تعداد دانشجویان از این هم کمتر خواهد شد. در واقع، آموزش مجازی موجب شده که دانشجویان بیشتر از قبل به سمت دانشگاه گرایش پیدا کنند، زیرا با این انتخاب می توانند به راحتی به کار و شغل خود بپردازند. آمار ها نیز بیانگر این موضوع است. آمار مرکز ملی دپارتمان آموزشی آمریکا نشان می دهد که ثبت نام در دانشگاه های آمریکا از پاییز سال 2016 با کاهش روبه رو بود،، اما از پاییز سال بعد از آن به دلیل روی کار آمدن آموزش مجازی این کاهش تا حدی جبران شد.

نسبت کلیه دانشجویانی که به صورت انحصاری در سال 2017 فقط در کلاس های آنلاین ثبت نام کرده بودند به تعداد آن ها در سال 2016 رشد یک به شش داشته است و سهم دانشجویانی که هم دوره های آنلاین و هم حضوری را با هم انتخاب کرده اند، کمی سریع تر رشد کرد. به طور کلی، آمار و تحقیقات نشان می دهند که آموزش مجازی برای دانشجویان، اساتید دانشگاه و موسسات آموزشی بسیار مفید است و چالش های فعلی دانشگاه ها را می توان با پیشرفت فناوری و افزایش کارآیی فرآیند یادگیری برطرف کرد.

در پاسخ به ویروس کرونای جدید بسیاری از دانشگاه های کره جنوبی به آموزش آنلاین روی آورده اند. دانشجویان تعداد ساعت های لازم برای کلاس ها را دارند، اما دیگر با اساتید خود رو در رو نیستند. وزارت آموزش و پرورش در امارات نیز اعلام کرده است که آموزش به صورت آنلاین پیش می رود. در ایتالیا نیز کلاس های دانشگاه ها تا 15 مارس تعطیل شدند و آنلاین برگزار می شوند.

این تغییر دنیای و گسترش آموزش آنلاین به دنبال شیوع ویروس کرونا برای اولین بار در چین است. چنین تغییری در شیوه آموزشی در سطح دنیای شگفت انگیز است، زیرا در حالت عادی سرعت گسترش آموزش آنلاین بسیار کند بود. اگر این موضوع به دقت اجرا شود، می تواند آموزش در دانشگاه ها را در دسترس، مقرون به صرفه، تعاملی و دانشجو محور قرار دهد. با این حال، راه درستی که به عنوان راهکار ساده و عملی، قادر به جایگزین کلاس های حضوری برای مدت قابل توجهی است، اندکی گمراه کننده است.

کرونا سهم آموزش مجازی را به حدبیشتر رساند

تاقبل از شیوع ویروس کرونا و اجبار جامعه دانشگاهی برای برگزاری کلاس های الکترونیکی، تعداد دانشجویانی که در دانشگاه های سرتاسر دنیا در حال گذراندن کلاس های آنلاین بودند روز به روز درحال افزایش بود و حدود یک سوم دانشجویان دنیا حداقل یک درس را به صورت آنلاین یا مجازی می گذراندند.

افزایش اثربخشی آموزش آنلاین به همراه انعطاف پذیری آن در یادگیری، از عوامل موثر در رشد آموزش آنلاین در دانشگاه ها به شمار می رود. کمبود کادر شایسته در دانشکده های مختلف در کشور های در حال توسعه نیز یکی از عواملی است که به فراگیر شدن این پدیده مدرن دامن زده است. البته در این جهت حمایت و بودجه های دولتی نیز از محرک های اصلی این رشد به شمار می فرایند. اما حال دنیا به کرونا رسیده است، ویروسی که همه را به آنلاین شدن و آموزشی های غیرحضوری مجبور کرده است، ویروسی که می توان گفت در حال حاضر محرک اصلی مجازی شدن کلاس های آموزشی دانشجویان سراسر دنیاست.

زمان آماده سازی فرارسید

آموزش آنلاین یک تلاش پیچیده است. اینکه از این موضوع درک واقع بینانه داشته و بدانیم که چگونه می تواند بر دانشجویانی که با ویروس کرونا درگیر هستند نیز تاثیر داشته باشد، مهم است. این موضوع برای دانشگاه هایی که پیش از کرونا آموزش آنلاین را نادیده گرفته بودند بسیار سختتر است.

هم دانشگاهیان و هم دانشجویان ممکن است آمادگی لازم برای یادگیری آنلاین و با کیفیت را نداشته باشند. به طور معمول توسعه دوره های آنلاین نیازمند گروهی شامل دانشگاهیان، طراحان آموزش، برنامه نویسان و گرافیست هاست. این گروه به طور جمعی، فرآیند های طراحی سیستماتیک را دنبال می کنند.

در مواجهه با این چالش بی سابقه، بیشتر دانشگاهیان سخنرانی های خود را با استفاده از وب کم و همان اسلاید هایی که قبلا برای آموزش حضوری انجام می دادند، دنبال می کنند. برخی از آن ها آموزش زنده را با استفاده از ابزار های ارتباط از راه دور انتخاب کرده اند و کلاس های خود را در همان ساعات قبلی تشکیل می دهند، اما چنین راه هایی تاثیر مثبتی که آموزش حضوری دارد را نه برای دانشجویان و نه برای دانشگاهیان به همراه نخواهد داشت.

برای بسیاری از دانشجویان که با تلفن همراه کار می کنند تفاوت زیادی بین ارائه اسلاید ها در ویدیوپروژکتور روی پرده و در صفحه نمایش کوچک تلفن همراه است. اندازه و فونت متون اسلاید ها باید با دقت انتخاب شوند تا خوانایی کافی را داشته باشند. اگر مطالب درسی مانند متون کلیدی به درستی دیجیتالی نشوند، یادگیری دانشجویان به کلی مختل می شود.

تعامل دانشجویی

موضوع دیگر حفظ علاقمندی دانشجویان است. همیشه برای اساتید حفظ توجه دانشجویان در کلاس های حضوری چالش برانگیز بوده است. مطالعات بسیاری نشان می دهد که حفظ این توجه در کلاس های آنلاین به مراتب سخت تر است و حتی نرخ بالاتری از ترک تحصیل در دانشجویان غیرحضوری وجود دارد. راه های مفیدی برای تدریس آنلاین وجود دارد، اما برای معلمان تازه کار که چنین نوع تدریسی به آن ها تحمیل شده است، این موضوع ممکن است قدری سخت باشد.

یک فرد دانشگاهی در هنگ کنگ در مورد تجربیاتش درباره کلاس های آنلاین هنگام شیوع ویروس کرونا گفت:: در هفته اول، تقریبا 50درصد دانشجویان در کلاس حضور و توجه داشتن که اصلا بد نیست. با اینحال، این موضوع بدتر شد و هفته گذشته من فقط یک دانشجو داشتم که حضور داشت و به من توجه می کرد؛ این موضوع ناامیدکننده بود.

حداقل هر دانشجو باید در هر مکانی که قرنطینه شده اینترنت پرسرعتی در اختیار داشته باشد. برای دانشجویانی که به اندازه کافی به ابزار ها و مهارت های ابتدایی فناوری مجهز نیستند، تماشای ویدیو های ضبط شده بی کیفیت یا کلاس های آنلاین ناامیدکننده خواهد بود.

شاختن شرایط زندگی، سلامتی و یادگیری هر دانشجو طی این بحران غیر ممکن است. با توجه به اینکه بسیاری از دانشجویان ممکن است از نظر اجتماعی قرنطینه باشند و احساس اضطراب کنند، آن ها چقدر آماده یادگیری آنلاین خواهند بود؟ حتی اگر چنین بحرانی وجود نداشت هم دانشجویان از راه دور در کلاس های غیرحضوری با عدم تعامل رو در رو احساس انزوا می کنند. این موضوع از زمان شروع آموزش آنلاین در دهه 1990 نیز مشکل بوده است.

با توجه به گسترش این بیماری، این تغییر ناگهانی دنیای به یادگیری آنلاین طی یک یا دو هفته بسنده نخواهد شد. دانشگاه ها باید به دقت به ارزیابی نتایج یادگیری دانشجویان بپردازند که مجموعه جدیدی از چالش ها را به همراه خواهد داشت. دانشجویانی که آموزش آنلاین را ضعیف تر از آموزش حضوری می دانند ممکن است اقداماتی علیه دانشگاه انجام دهند. در کره، دانشجویانی که تحت تاثیر اقدامات کلاس های آنلاین بودند، درخواست بازپرداخت شهریه خود را داشتند.

تاثیرات آموزش مجازی

یکی از مهم ترین مزایای یادگیری آنلاین، توانایی دانش آموزان برای مطالعه در آسایش و راحتی است. سال ها دانشجویان مجبور بودند مناطق آسایش خود را ترک کنند و به دانشگاه بفرایند. همین تغییر محیطی باعث عدم تمرکز دانشجویان می شود. در مقابل، یادگیری الکترونیکی آن ها را را قادر می سازد بهترین محیط را برای مطالعه انتخاب کنند و این امر، توانایی درک آن ها را ارتقا می بخشد. در این صورت، دانشجویان از فرایند یادگیری در مقایسه با کلاس های سنتی دانشگاه ها، لذت می برند.

مزیت دیگر آموزش مجازی، صرفه جویی در وقت و هزینه است. دانشجویان آنلاین، چون در خانه به تحصیل می پردازند دیگر مجبور به ترک خانه نیستند و در نتیجه نه هزینه ای بابت رفتن به دانشگاه می دهند و نه برای راه های دور نیاز به دریافت خانه و اقامت در شهر دیگر دارند. به غیر از این، دیگر لازم نیست که وقت زیادی را برای رسیدن به دانشگاه صرف کنند.

علاوه بر این، آموزش مجازی فشار روی اساتید را نیز کم می کند. بیشتر جزوه ها و کتاب ها به صورت آنلاین در اختیار دانشجویان قرار می گیرد و این موجب کاهش فشار روی اساتید می شود و آن ها فقط باید دروس را آماده کنند و به صورت آنلاین آن را ارائه دهند. به غیر از این، آموزش آن ها بار ها و بار ها می تواند توسط دانشجویان مورد استفاده قرار گیرد.

دسترسی به مواد آموزشی یکی دیگر از مزایای آموزش آنلاین است. دانشجویان شرکت کننده در این نوع آموزش، دسترسی نامحدودی به مطالب یادگیری دارند و این امر موجب می شود بتوانند به طور موثرتر و کارآمدتر درس بخوانند. علاوه بر این، یادداشت برداری در سر کلاس معمولا خیلی دقیق نیست، ولی جزوه هایی که به صورت آنلاین دریافت می کنند، دقیق تر است.

در نهایت، این شیوه آموزش باید به دقت برنامه ریزی شود تا بعد از شیوع بیماری از بین نرود البته این برنامه ریزی نیازمند حمایت اعضای هیئت علمی دانشگاه ها نیز است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 17 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 895

به "وقتی دیگر راه فراری برای برگزار نشدن کلاس های الکترونیکی نیست ، تغییر مثبت شیوه آموزشی دانشگاه ها با تغییر جهانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وقتی دیگر راه فراری برای برگزار نشدن کلاس های الکترونیکی نیست ، تغییر مثبت شیوه آموزشی دانشگاه ها با تغییر جهانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید