چرا آزادسازی واردات خودرو به سرمایه گذاری در صنعت آسیب می زند
به گزارش ایران عکس، تهران (پانا) - عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان ایران می گوید درحالی که وزیر صمت سخن از برنامه ساخت سه میلیون خودرو در سال می زند بحث آزادسازی واردات خودرو آن هم در قالب طرحی از سوی مجلس مطرح است که به صنعت خودرو و صنایع قطعه سازی درکشور آسیب می زند.
محمود نجفی سهی در گفت وگو با پانا با طرح این پرسش که باید آنالیز گردد که آیا احتیاج به واردات خودرو وجود دارد یا خیر، اظهار کرد: خودرو هم از صنایعی است که طی سال های اخیر به واسطه تصمیم های مکرر و موازی دستگاه ها و مجلس با مسائل و موانعی در ادامه جهت روبرو بوده است.
وی اضافه نمود: درحالی که وزیر صمت سخن از برنامه ساخت سه میلیون خودرو در سال می زند بحث آزادسازی واردات خودرو آن هم در قالب طرحی از سوی مجلس مطرح است.
عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان ایران گفت: در برنامه اعلام شده از سوی وزیر صمت برای فراوری سه میلیون خودرو تعیین نیست که این افزایش فراوری در همکاری با کدام یک از خودورسازان مطرح شده است. اگر قرار باشد با فرانسه همکاری گردد که تجربه خوبی از آن وجود دارد و چین هم امانتدار مناسبی نیست و به جهان هم ثابت شده است که چین هنگامی که مذاکره قوی با ضعیف در میان باشد، همکار و شریک مناسبی نیست.
نجفی سهی با بیان اینکه عوامل متعددی موجب شده است تا صنایع کشور تضعیف شوند، توضیح داد: ضعف در صنعت موجب شده است تا در مذاکرات سرمایه گذاری هم از موضع ضعف انجام گردد و در حالی بر سر میز مذاکره بنشینیم که نتیجه لازم هم حاصل نمی گردد.
40 سال پژو 405 فرانسوی ها را ساختیم و دست مردم دادیم. سیاست دولت ها و سازمان توسعه و نوسازی صنایع طی این سال ها محدود شدن فضای شرکا بوده است و مدیران شرکت های خودروساز نقش چندانی در انتخاب نداشته اند
وی تاکید نمود: تصمیم مجلس برای آزادسازی واردات خودرو تصمیم محاسبه شده ای نیست و به هر علت بحث واردات خودرو هم مطرح گردد به معنای زیان بسیاری از واحدها است. تکلیف فراوری باید تعیین باشد، بسیاری از واحدهای فراوریی در صنعت قطعه سازی اکنون با زیر ظرفیت در حال فراوری هستند و اگر قرار باشد کاهش فراوری به واسطه آزادسازی واردات مطرح باشد تکلیف این همه سرمایه گذاری در این واحدها و نیروی شاغلی که در آنها مشغول به کار هستند، چیست.
سرمایه گذار نه یک شبه می آید و نه یک شبه می رود
عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان ایران با بیان اینکه سرمایه گذاری در فراوری و صنعت احتیاجمند شرایط پایدار است، گفت: سرمایه گذار نه یک شبه می آید و نه می تواند یک شبه برود و حالا که سرمایه گذاری بزرگی در بحث صنعت قطعه سازی اجرا شده است چرا باید به یکباره بحث واردات حجم بزرگی از خودرو به کشور مطرح باشد. می توان فراوری را برای همواره کنار گذاشت و همچون کشوری مثل عربستان صفر تا صد احتیاجها را وارد کرد و به مردم هم از درآمدهای کشور یاری کرد اما به طور قطع پیاده سازی الگوی عربستان در ایران شدنی نخواهد بود.
مونتاژکاران خودرو در ایران چند درصد داخلی سازی نموده اند؟
وی گفت: باید این سوال را بیان کرد که خودروسازانی که بیش از 30 سال است که کار واردات را انجام می دهند چند درصد داخلی سازی نموده اند. بعلاوه بعضی از خودروهایی را که از چین وارد کشور نموده ایم توجیهی برای ساخت داخل کردن ندارند.
تیراژ مناسب سرمایه گذاری در صنعت قطعه سازی را توجیه پذیر می نماید
نجفی سهی اسم کرد: وقتی تیراژ فراوری در سطح مناسبی باشد سرمایه گذاری برای قطعه ساز توجیه پیدا می نماید. اکنون قطعه ساز سرمایه گذاری می نماید اما فرانسوی ها ایران را ترک می نمایند و حجم عظیمی از قطعه روی دست قطعه سازان باقی می ماند و باید این انتقاد را بیان کرد که این چه سیاستی است که در فراوری صنعتی دنبال شده است.
وی در پاسخ به این پرسش که موافقان آزادسازی می گویند خودروسازان با وجود بازار انحصاری تلاشی در جهت افزایش کیفیت و کمیت خودرو نداشته اند، گفت: وقتی حمایت بی برنامه باشد، نتیجه اش همین شرایطی است که در حال حاضر وجود دارد. کیفیت خودرو چندان دست خودروساز نیست. سیاستگذاری می گردد تا با چین قرارداد بسته گردد و یا آنکه شرکای ما محدود به فرانسه شده است. در حالی که فرانسه در زمینه همکاری با ما یک بار رفوزه شده است چرا دوباره فرش قرمز پیش پای آنها پهن می کنیم.
قطعه سازان و خودروسازان در انتهای تصمیم گیری ها برای صنعت خودرو در کشور هستند و اختیار چندانی ندارند. در خصوص خودروهای مونتاژی هم که با تیراژ 10 تا 15 هزار خودرو مونتاژ می شوند هم انتخاب کشورها با خودروسازان نبوده است
عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان ایران گفت: در طول این سال ها می توانستیم از دانش و ظرفیت خودروسازی کره، آلمان و ژاپن استفاده کنیم و اگر انتخاب دست خودروساز نبوده است گناه هم به گردن خودروساز نیست.
وی اضافه نمود: 40 سال پژو 405 فرانسوی ها را ساختیم و دست مردم دادیم. سیاست دولت ها و سازمان توسعه و نوسازی صنایع طی این سال ها محدود شدن فضای شرکا بوده است و مدیران شرکت های خودروساز نقش چندانی در انتخاب نداشته اند.
نجفی سهی اسم کرد: از ابتدا مخالف ساخت ال 90 در کشور بودم و در جلسات قطعه سازان یک روز در جلسه ای فردی بیان کرد که ما تا کی باید سوار ماشین پیکان شما شویم و من گفتم اگر با بنز آلمان مقایسه می کنید ایا شرایط فراوری بنز در آلمان با فراوری خودرو در ایران یکسان است.
وی ادامه داد: قطعه سازان و خودروسازان در انتهای تصمیم گیری ها برای صنعت خودرو در کشور هستند و اختیار چندانی ندارند. در خصوص خودروهای مونتاژی هم که با تیراژ 10 تا 15 هزار خودرو مونتاژ می شوند هم انتخاب کشورها با خودروسازان نبوده است.
منبع: خبرگزاری پانا