چرا گوشت قرمز گران شد؟

به گزارش ایران عکس، قائم مقام اتاق اصناف کشاورزی با اشاره به نقش کشتار دام های مولد در گرانی گوشت گفت: بازار نهاده های دامی همچنان با اختلال روبرو است.

چرا گوشت قرمز گران شد؟

به گزارش مهر، سید موسی رهنمایی، قائم مقام اتاق اصناف کشاورزی با اشاره به اینکه تأمین نهاده های دامی هم در بازار آزاد و هم در سامانه بازارگاه با اختلال روبرو شده است، گفت: حدود 70 درصد نهاده های مورد احتیاج دامداران صنعتی به وسیله سامانه بازارگاه تأمین می گردد، اما بارگیری آن ها با تأخیر زیاد انجام می گیرد.

وی با بیان اینکه بارگیری نهاده ها به موقع نیست و این مساله برای تولیدنمایندگان چالش ایجاد می نماید، افزود: عدم بارگیری به موقع نهاده های دامی منجر به این می گردد که دامداران ناچار باشند نهاده های مورد احتیاجشان را از بازار آزاد تهیه نمایند.

رهنمایی افزود: در بسیاری موارد دامداران جو و ذرت را خریداری نموده اند و پول آن را نیز پرداخته اند، اما هنوز نهاده به دست آنان نرسیده است.

وی افزود: از طرفی در بازار آزاد نیز نهاده به راحتی یافت نمی گردد و اگر هم باشد قیمت آن بسیار و حداقل تا 4 برابر نرخ مصوب است. به طور مثال قیمت هر کیلوگرم ذرت 9 تا 10 هزار تومان، کنجاله سویا 12 تا 13 هزار تومان و جو نیز حدود 9 هزار تومان است.

رهنمایی در بخش دیگری از سخنان خود درباره اینکه آیا می توان کشتار دام های مولد در دو سال گذشته را علت نابسامانی های اخیر بازار گوشت دانست؟، گفت: این مساله در عرضه گوشت بی تأثیر نیست. در سال های گذشته کشتار زیادی در حوزه دام های مولد انجام گرفت و مسئولان امر به هشدار های فعالان صنعت بی توجهی کردند.

گوشت قرمز از هفته های پایانی پاییز سال گذشته فرایند افزایشی گرفت، در پی این اتفاق دولت که اواسط آبان ماه مجوز صادرات 350 هزار رأس دام از کشور را صادر نموده بود، صادرات را متوقف کرد. با این حال نه تنها شرایط بازار متعادل نشد بلکه فرایند صعودی قیمت های ادامه یافت و علی رغم واردات این کالا به کشور همچنان قیمت گوشت بالاست و نرخ هر کیلوگرم ران گوسفندی به 180 تا 190 هزار تومان رسیده این در حالی است که فعالان بازار از رکود سنگین بازار گوشت خبر می دهند و عنوان می نمایند که تقاضا برای این کالا در نوروز 1401 نسبت به سال گذشته حدود 30 تا 35 درصد کاهش یافته است.

کشتار دام های مولد که به علت اختلال در بازار نهاده های دامی طی 2 سال گذشته رخ داد، هشدار های زیادی را در پی داشت و حتی وزارت جهاد کشاورزی در دستورالعمل هایی کشتار دام های مولد و آبستن را ممنوع بیان کرد با این طبق اظهارات دامداران و فعالان بازار حجم کشتار بسیار زیاد بود و ذخایر کشور را تهدید می کرد.

منبع: فرارو
انتشار: 23 خرداد 1401 بروزرسانی: 23 خرداد 1401 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 2065

به "چرا گوشت قرمز گران شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا گوشت قرمز گران شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید