چگونه در ایران بیت کوین استخراج کنیم؟

به گزارش ایران عکس، به احتمال بسیار زیاد این روزها اسم بیت کوین را زیاد شنیده اید. بیت کوین با ارزشترین و البته معروفترین ارز دیجیتالی است. اما چگونه می توان در ایران بیت کوین استخراج کرد و از این طریق به کسب درآمد پرداخت؟

چگونه در ایران بیت کوین استخراج کنیم؟

تب بازار بیت کوین و ارزهای دیجیتالی همچنان داغ است به خصوص در این دوران که برای جلوگیری در شیوع کرونا مجبور به خود قرنطینگی شدیم. ارزرمزها موضوع جدیدی است که امروزه خیلی به آن پرداخته می شود از طرفی سودآوری از این صنعت را نیز نباید چشم پوشی کرد. با توجه به رکود حاکم بر جهان و دو عاملی که مطرح شد، افراد زیادی وارد این حوزه شدند و حتی افرادی هستند که همچنان مشتاق به دانستن بیشتر درباره این بازار پرسود هستند.

چگونه در ایران بیت کوین استخراج کنیم

قبل از ورود به فضای ارزرمزها احتیاج هست در مورد یکسری از مسائل به درک مشترک برسیم. تنوع ارزهای دیجیتالی در جهان بسیار زیاد است، اما معروف ترین آنها بیت کوین نام دارد. در این نوشته کاملا به بیت کوین پرداخته شده و این موضوع آنالیز می شود که در ایران به شکل قانونی چگونه بیت کوین استخراج کنیم؟

اولین موردی که باید به آن پاسخ دهیم، این سوال است: بیت کوین چیست و پشت این رمزارز چه کسی یا چه نهادی وجود دارد؟

بیت کوین چیست

به زبان خیلی ساده باید بگم که بیت کوین یک ارز و شبکه غیرمتمرکز است و وابسته به هیچ کشور یا شرکت خاصی نیست. منظور از غیر متمرکز بودن یعنی هیچ شخص واحدی مالک بیت کوین نیست و هیچ فردی نمیتواند آن را کنترل کند. هرکسی در هر نقطه ای از جهان میتواند به شبکه بیت کوین وصل شود.

دلیل اینکه نگاه به این بازار مثبت است در واقع همین بحث غیر متمرکز بودن آن است. پیش بینی می شود که بیت کوین هیچ وقت زمین نخورد چون کنترل آن به دست کاربران آن است و نه شخص یا نهاد خاصی.

چه کسی بیت کوین را استخراج می نماید؟

جواب این سوال ماینرها هستند. پیشنهاد میکنم قبل از ورود به این بازار حتما با اصطلاحات آن بیشتر آشنا شوید. ماینرها باید با یکسری فرآیندهای پیچیده آغاز به حل معاملات ریاضی سختی انجام دهند. در جهان ماینرهای زیادی وجود دارند و هر ماینری که بتواند این معادلات را حل نماید قسمتکمی از بیت کوین به آن داده می شود. حل کردن معادلات توسط ماینرها، شانسی صورت نمیگیرد بلکه به قدرت پردازش و توانایی حل معادله ها بستگی دارد.

از آنجایی که تعداد بیت کوین ها در جهان محدود هست و برای اینکه یک پردازنده به سرعت معادلات را حل نکند یک معیاری به نام سختی استخراج وجود دارد. بلاک های بلاک چینِ بیت کوین هر ده دقیقه یکبار فراوری می شوند. اگر قدرت پردازش ماینرهای بیت کوین خیلی زیاد شود، یعنی ماینرها ممکن است بتوانند زودتر از ده دقیقه بلاک را فراوری و بیت کوین استخراج نمایند.

به همین دلیل سختی استخراج افزایش می یابد تا زمان رسیدن به جواب معادله ده دقیقه طول بکشد. از سوی دیگر، اگر قدرت پردازش ماینرها کاهش یابد، یعنی ممکن است زمان ساخت بلاک به زیر ده دقیقه برسد، برای همین در این مواقع سختی کاهش می یابد تا دوباره به همان ده دقیقه برسیم

تعداد بیت کوین های موجود 21 میلیون است و بعد از این مقدار، مثل اسکناس قابل چاپ و خلق شدن نیست. از طرف دیگر طی یک رویدادی به نام هاوینگ هر چهار سال یکبار میزان بیت کوین های فراوریشده به شکل ناگهانی نصف می شود. همین امر موجب سختی استخراج بیت کوین در سالهای پیش رو خواهد بود. هر ده دقیقه 12.5 بیت کوین فراوری می شود که پس از هاوینگ بعدی که برابر با اردیبهشت 99 است به 6.25 کاهش می یابد.

تا به امروز بیش از 18 میلیون واحد بیت کوین استخراج شده است. پیش بینی می شود که استخراج تمام واحدهای بیت کوین تا سال 2140 طول بکشد.

راه های استخراج بیت کوین چیست

حالا که در مورد یکسری مسائل با ساده سازی بسیار زیاد هم کلام شدیم میریم سراغ سوال اصلی که چگونه بیت کوین استخراج کنیم.

استخراج بیت کوین به دو روش صورت میگیرد. با مستقیما اقدام به استخراج بیت کوین کنید و یا از شرکت های متخصص در این زمینه بهره ببرید.

روش اول: استخراج بیت کوین به صورت مستقیم

برای استخراج بیت کوین بدون واسطه احتیاج به تهیه یک سری تجهیزات است. این تجحیزات بسته به حجم کاری که می خواهید انجام دهید متفاوت هست. اما طبق یک قاعده کلی، برای انجام ماینینگ بیت کوین قطعاً به موارد زیر احتیاج است:

  1. دستگاه استخراج مخصوص یا همان ای سیک (ASIC)
  2. کیف پول بیت کوین
  3. اینترنت ثابت
  4. برق، کابل و تجهیزات برقی مناسب
  5. تجهیزات تهویه

دستگاه استخراج مخصوص

درابتدا استخراج بیت کوین خیلی راحت بود. افراد با یک کامپیوتر خانگی این کار را انجام میدادند. اما رفته رفته این کار سختتر شد و درحال حاضر برای استخراج بیت کوین از تراشه های مخصوصی به نام ای سیک (ASIC) استفاده میشود. نکته مهمی که باید بدانید این است که استخراج با کامپیوترهای معمولی یا موبایل به هیچ عنوان سودآوری ندارد.

کیف پول بیت کوین

به عنوان کسی که تحت عنوان ماینر قصد استخراج بیت کوین را دارد احتیاج به یک کیف پول مجازی دارید که بیت کوین های خود را در آن دریافت کنید. نصب نرم افزار کیف پول کاملا رایگان هست. علاوه بر کامپیوتر میتوانید آن را بر روی موبایل نیز نصب کنید.

اینترنت

برای بحث استخراج بیت کوین احتیاج به اینترنت هست. تنها فاکتور مهم در این قسمت اتصال دائمی اینترنت است وگرنه سرعت آن هیچ اهیتی ندارد. سرویس های اینترنت ADSL و TD-LTE برای این کار مناسب هستند.

برق و تجهیزات برقی مناسب

شاید مهمترین و اساسی ترین موضوعی که اول از همه باید به آن توجه کرد برق باشد. داشتن برق و تجهیزات برقی الزامی است. گفتنی است که استفاده از برق خانگی و یارانه ای برای استخراج ممنوع است.

تجهیزات تهویه

دستگاه های ماینینگ علاوه بر سروصدای زیاد، به شدت داغ می نمایند. تنها چاره کار خنک نگه داشتن دستگاه است. برای افزایش طول عمر و کارایی دستگاه، داشتن تجهیزات خنک نماینده بسیار مهم است.

روش دوم: نحوه استخراج بیت کوین به یاری واسطه ها

در اصطلاح به این روش استخراج ابری می گویند. شرکت های زیادی هستند که دستگاه های ماینر دارند و آنها را به فروش میرسانند یا به افراد اجاره می دهند. این شرکت ها خودشان کارهای مربوط به استخراج و نگهداری تجهیزات را انجام می دهند.

از مهمترین مزایای استفاده از اجاره ماینر، استخراج بیت کوین بدون خرید تجهیزات سخت افزاری گران قیمت است. این شرکت ها قدرت پردازش ماینر های خود را در اختیار افراد مختلف میگذارند یا بتوانند به راحتی و بدون داشتن دانش ضمنی درآمد ارزی داشته باشند. تنها تجهیزات مورد احتیاج در این روش رایانه یا گوشی موبایل خواهد بود تا به حساب کاربری خود دسترسی پیدا نموده و سودتان را مشاهده کنید.

تنها نکته ای که حتما به آن باید توجه کنید بحث قانونی بودن این شرکت هاست. متاسفانه شرکت های کلاهبرداری در جهان وجود دارند که از دانش اندک مردم سوء استفاده مینمایند.

استخراج بیت کوین یا هر ارز دیجیتال دیگری در ایران قانونی است، اما باید برای انجام آن از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز دریافت شود.

واردات قانونی دستگاه های استخراج در سال 98 ممکن شد، اما این کار هم احتیاجمند اخذ مجوز است. به دلیل سخت بودنِ واردات قانونیِ دستگاه ها و مدت ها ممنوعیت واردات، عمده دستگاه های استخراج موجود در ایران قاچاق محسوب می شوند و قانون، حق ضبط و توقیف دستگاه های قاچاق را دارد.

بنابراین استخراج در ایران یک صنعت بوده و قانونی است اما باید مجوزهای لازم را از وزارت صنعت دریافت کرد، در غیر این صورت وزارت نیرو می تواند جلوی استفاده از برق برای این فعالیت را بگیرد و همچنین نیروی انتظامی حق ضبط دستگاه ها و حتی انجام اقدامات قضایی را دارد. قبل آغاز به فعالیت در این شرکت ها حتما به مجوز های آنها دقت کنید.

آی ماینر یکی از شرکت های بین المللی ای هست که جدیدا در ایران با برند ددینو در حال فعالیت است. بر اساس مطلب منتشر شده در تابناک آی ماینر دارای مجوز از وزارت صنعت معدن تجارت است. این شرکت دارای اینماد است که وجه قانونی این شرکت را نشان داده و سرمایه گذاری در آن را مطمئن تر می نماید.

منبع: فرارو
انتشار: 9 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 1010

به "چگونه در ایران بیت کوین استخراج کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه در ایران بیت کوین استخراج کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید