کشت 12 هزار هکتار گوجه فرنگی در جنوب کرمان

به گزارش ایران عکس، مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی جنوب استان کرمان گفت: پیش بینی می شود از سطح 12 هزار هکتار کشت شده 420 هزار تن محصول برداشت شود و کشاورزان از کشت بی رویه و خارج از برنامه جدا خودداری نمایند.

کشت 12 هزار هکتار گوجه فرنگی در جنوب کرمان

به گزارش خبرنگار ، فرامرز رستگاری مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: در راستای سیاست های اجرایی اقتصاد مقاومتی و برنامه های ابلاغی وزارت جهادکشاورزی به منظور تامین و پایداری تولید محصولات اساسی سبد غذایی در سال زراعی جاری برنامه کشت و تولید محصول گوجه فرنگی در سطح 12 هزار هکتار و تولید 420 هزار تن هدف گذاری شده است.

او اضافه کرد: برابر سیاست و برنامه های حمایتی وزارت جهاد کشاورزی برای تامین بذر مورد نیاز از ارقام هیبرید و پربازده با ارز دولتی برنامه ریزی صورت گرفت به طوری که از فصل تابستان مطابق سهمیه های ابلاغی و تخصیصی نسبت به تامین و توزیع اقلام و فرایند همچنان تا انتها تقویم زراعی ادامه خواهد یافت.

رستگاری گفت: برابر بررسی ها و گزارشات واصله از شرایط کشت و تولید میزان کشت و تولید در استان های هم اقلیم جنوبی به ویژه بوشهر و هرمزگان 25 درصد بیش از برنامه ابلاغی و مصوب محقق شده و ضمن اینکه قیمت رب گوجه فرنگی در بازار های مصرف نیز نسبتا کاهش یافته است.

او اضافه کرد: با وجود اینکه در هفته های اخیر به دلیل خلاء تولید و کمبود عرضه مطابق نیاز قیمت محصول چند برابر افزایش یافته و یقینا ماه آینده نیز از قیمت مناسبی برخوردار باشد، اما با توجه به فرایند کاهش تدریجی همه ساله قیمت در اواخر زمستان تا منتهی به اوایل فصل بهار که به طور معنی داری بازار عرضه و قیمت محصول در جنوب کرمان را تحت تاثیر قرار می دهد و تقاضای کارخانجات تولید رب نیز از محل تولید محصول درجه دو این استان ها تامین می گردد.

مدیر زراعت سازمان اضافه کرد: در روز های اخیر شاهد تقاضای کشاورزان منطقه در تامین بذر و توسعه کشت می باشیم که توصیه می گردد که کشاورزان با مراجعه به مراکز جهاد کشاورزی حوزه کاری، ضمن ثبت سامانه با اطلاع از برنامه و سهمیه معین شده نسبت به عقد قرارداد کاشت اقدام نمایند.

او بیان داشت: از آنجایی که کلیه برنامه های حمایتی و سیاست گذاری های قیمت، بازاریابی داخلی و خارجی بر مبنای برنامه ابلاغی و سهمیه معین شده انجام می گردد، کشاورزان با حفظ اولویت سیستم چند کشتی و رعایت سطوح ابلاغی برابر تولید برنامه ریزی و از کشت بی رویه و خارج از برنامه جدا خودداری نمایند.

رستگاری گفت: کشاورزان به منظور مصرف بهینه آب، ارتقای بهره وری و عملکرد، کاهش هزینه تولید، رسیدگی مطلوب و یکنواخت کشت به روش نشائی، استفاده از مالچ پلاستیکی کفپوش و آبیاری تحت فشار نوارتیپ را در اولویت قرار دهند.

او تاکید کرد: برای کاهش همپوشانی، مدیریت برداشت و عرضه مطابق تقاضای بازار های هدف و تعادل قیمت بازار توصیه می گردد در تقویم زمانی مناسب از دهم آذرماه لغایت دهم دیماه و مد نظر قرار دادن گروه رسیدگی به تدریج اقدام به کشت گردد و از کشت های زودهنگام و دیرهنگام جدا خودداری گردد.

اواضافه کرد: با توجه به اهمیت شاخص کیفیت و مد نظر بودن گواهی بهداشتی تولید در بازار های هدف توصیه می گردد کشاورزان ضمن در اولویت قرار دادن تغذیه گیاه با کود های آلی و زیستی، برای مصرف نوع، زمان و میزان مصرف کود های شیمیایی به ویژه ازته با کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی و محققین معین منطقه ای مشورت و برای اخذ گواهی بهداشتی با مراکز جهاد کشاورزی هماهنگی لازم را بعمل آورند.

س

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 24 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 663

به "کشت 12 هزار هکتار گوجه فرنگی در جنوب کرمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشت 12 هزار هکتار گوجه فرنگی در جنوب کرمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید