7 نکته مهم که برای خرید کوله پشتی کوهنوردی حرفه ای باید بدانید

به گزارش ایران عکس، انتخاب کوله پشتی کوهنوردی از نوع حرفه ای همیشه باید با سه اصل اساسی همراه باشد که این اصول شامل ظرفیت کوله، ویژگی های آن و تناسب کوله پشتی کوه با مقدار شما است. اصل اول در انتخاب، شامل مواردی همانند طول سفر، وزن و حجم قابل حمل می گردد. بخش دوم مبنی بر نحوه عملکرد کوله برای شما است و اصل سوم تناسب کوله با طول نیم تنه شما (نه قد) را در بر می گیرد. اما این شرح کوتاه تمام ماجرا نیست و به عنوان یک کوهنورد حرفه ای موارد دقیق تر دیگری هم وجود دارد که خرید این محصول را آگاهانه تر پیش می برد. بنابراین توصیه می کنیم که تا انتهای این راهنمای خرید همراه ما باشید تا با اساسی ترین فاکتورها در خرید کوله پشتی کوهنوردی آشنا شوید.

7 نکته مهم که برای خرید کوله پشتی کوهنوردی حرفه ای باید بدانید

لیست محتوا

انواع کوله پشتی کوهنوردی

انتخاب کوله پشتی کوهنوردی با میزان ای مناسب

فاکتورهای اساسی در انتخاب کوله پشتی کوهنوردی

معرفی پرفروش ترین کوله پشتی های کوهنوردی

انواع کوله پشتی کوهنوردی

در این همین ابتدا به سراغ معرفی انواع کوله پشتی بر اساس ظرفیت و طول سفر می رویم تا با آشنایی با انواع این محصول بتوانیم جزئیات بیشتر را بهتر درک کنیم.

کوله پشتی کوهنوردی مناسب برای آخر هفته (1 تا 3 شب اقامت؛ 30-50 لیتر)

این مدل های کوله کوهنوردی ساختاری کاملا کارآمد دارند و به شکلی طراحی شده اند که برای ذخیره سازی لوازم نو و کم حجم مناسب باشد. به همین دلیل باید توجه داشته باشید که با استفاده از این محصولات، احتیاج به نظم و انضباط شخصی و برنامه ریزی دقیق به منظور جا دادن لوازم خود در کوله دارید. البته لازم به تاکید است، که تا حد امکان باید سبک سفر کنید. البته در صعودهایی که به روش کلاسیک انجام می گیرند، کوهنوردان معمولا مقداری حجم بار بیشتر را با خود همراه خواهند داشت، اما کوله ای با حجم بیشتر ممکن است تعادل شما را در زمان صعود بر هم بزند. بنابراین در صورت درک درست از تجهیزان مورد احتیاج در زمان صعود، معمولا گزینه ای 30 الی 35 لیتری کفاف یک برنامه دو روزه را خواهد داد.

کوله پشتی کوهنوردی چند روزه (3-5 شب اقامت؛ 50-80 لیتر)

این مدل ها از جمله محبو ب ترین نمونه های کوله پشتی کوهنوردی در بازار هستند، به طوری که یک انتخاب عالی برای سفر در هوای گرم به مدت 3 روز یا بیشتر به حساب می آیند. با استفاده از کوله های 50 تا 80 لیتری می توانید در سفرهای کوتاه تر راحت تر لوازم خود را در کوله جا دهید و نگرانی ای از نظر هر چه سبک تر کردن کوله نداشته باشید. این مدل های کوله پشتی برای فعالیت هایی مانند اسکی یا کوهنوردی حرفه ای یا نیمه حرفه ای گزینه های مناسب هستند.

کوله پشتی ویژه سفرهای طولانی (5+ شب اقامت؛ 70 لیتر یا بیشتر)

برای سفرهای 5 روزه یا بیشتر معمولا کوله های 70 لیتری یا بیشتر مورد احتیاج است. این گزینه های خرید برای سفرهای زمستانی که بیش از 1 شب طول می کشند، انتخاب ارجحی هستند، چراکه راحت تر می توان در آن لباس های اضافی، کیسه خواب گرم تر و یک چادر 4 فصلی را جا داد. بعلاوه این دسته از کالاها برای افرادی که خردسالان را با خود به کوه یا سفر می برند هم مناسب است، زیرا می توانند اغلب لوازم مورداحتیاج کودک را در آن جا دهند.

انتخاب کوله پشتی کوهنوردی با میزان ای مناسب

هنگامی که نوع کوله مورد نظر خود را انتخاب کردید، وقت آن است که کوله پشتی ای متناسب با خود را انتخاب کنید. در حالت کلی محصولی که انتخاب می کنید باید میزان ای متناسب با طول تنه (نه قد کلی) و دور باسن شما باشد. ضروری است تاکید کنیم که اگر کوله پشتی کوتاه باشد، بیشترین فشار را به قسمت میانی کمر وارد می نماید، از طرفی اگر زیادی بلند باشد، عضله های سرینی را درگیر می نماید و تعادل شما را در حرکت بر هم می زند. به همین دلیل در خریدهای حضوری احتمالا فروشنده بتواند به شما در انجام این کار یاری کند.

طول تنه

کوله پشتی های کوهنوردی در طیف وسیعی از میزان ها از بسیار کوچک گرفته تا بزرگ را شامل می شوند، که طبیعتا متناسب با طول های متفاوت بالا تنه کوهنوردان (طول کمر به بالای کوهنورد باید در رنج ارتفاع کوله پشتی باشد!) است. به منظور انتخاب دقیق تر توصیه می گردد که علاوه بر پوشیدن کوله پشتی، جزئیات میزان آن را هم در کارت معینات محصول آنالیز کنید. البته اگر بالا تنه مبه وسیلهی دارید بهتر است بدانید که استفاده از بند قابل تنظیم می تواند برای شما کارگشا باشد. درواقع بسیاری محصولات بازار دارای یک بند قابل تنظیم هستند که می توان از آن برای تنظیم میزان کوله متناسب با طول بالا تنه یاری گرفت.

میزان دور کمر

بیشتر وزن کوله پشتی (حدودا 80 درصد یا بیشتر) باید به وسیله باسن شما تحمل گردد. در این میان کمربندهای کمری معمولاً طیف وسیعی از میزان دور باسن را در خود جای می دهند، از اواسط 20 (50.8 سانتی متر) اینچ تا اواسط 40 اینچ (101.6 سانتی متر) یا بیشتر را شامل می گردد. بعلاوه کمربند باید استخوان بالای لگن را به طور کامل در بر بگیرد. به همین دلیل افرادی که کمر باریکی دارند و نمی توانند کوله ای با کمربندی به میزان کافی محکم را خریداری کننند، باید به سراغ مدل هایی با سایز کوچکتر بروند.

کوله پشتی مخصوص خانم ها

از آنجایی که کوله پشتی های مخصوص خانم ها میزان های کوچک تری دارند، اغلب برای برای نوجوانان یا افرادی با قد کوتاه به کار می آیند. این نوع از کوله های کوه از ابعاد نیم تنه کوتاه تر و باریک تری نسبت به کالاهای مردانه برخوردار هستند. بعلاوه نکته دیگر این است که کمربندهای لگن و بندهای شانه در کوله پشتی کوهنوردی مخصوص خانم ها به گونه ای طراحی شده است که باسن و سینه ی پهن تر را در خود جای دهد.

فاکتورهای اساسی در انتخاب کوله پشتی کوهنوردی

جدا از اینکه یک کوله پشتی ای با چه ظرفیتی را انتخاب می کنید توجه به یک سری ویژگی ها در این دسته از کالاهای کوهنوردی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و به شدت بر کارایی کالا با توجه به احتیاج مصرف نماینده تاثیرگذار است.

1. نوع فریم کوله پشتی

در حالت کلی قابِ انواع کوله پشتی کوهنوردی در سه دسته اصلی دسته بندی می گردد.

  • کوله پشتی هایی با فریم داخلی؛ بیشتر کوله پشتی هایی که امروزه در بازار به فروش می رسند، محصولاتی با قاب داخلی هستند که بدنه کوله را در آغوش می گیرند، به طوری که ساختار آن در پانل پشتی کوله پنهان می گردد. یک فریم داخلی باعث ایجاد صلبیت و انتقال برای کوله پشتی کوهنوردی به کفل می گردد. به طور معمول فریم از دو حائل آلومنیومی یا کامپوزیت تشکیل می گردد که به صورت موازی در پنل پشتی قرار داده شده اند. در بعضی از کوله ها هم به شکل ایکس انگلیسی است. به طور کلی کوله پشتی کوهنوردی با فریم داخلی برای پایدار نگه داشتن کوهنورد در زمین های ناهموار طراحی شده اند و ممکن است از انواع فن آوری های پشتیبانی بار در ساختار آن بهره گرفته شده باشد که وزن را به باسن فرد اعمال می نماید.
  • کوله پشتی کوه با فریم خارجی؛ این دسته از کوله ها معمولا با یک فریم آلومینیومی در بخش بیرونی کالا همراه شده اند و برای جابه جایی بار سنگین و نامنظم (مانند یک چادر بزرگ یا کایاک بادی) انتخاب هایی مناسب هستند.
  • کوله پشتی های بدون فریم؛ افرادی که دوست دار سفر به شکل سبک هستید، جزو هواداران پر و پا قرص این مدل هااند، چراکه با وجود این مدل کوله پشتی کوهنوردی می توان خیلی سریع پیاده روی کرد. البته گفتنی است که در صورت حمل باری سنگین با کوله بدون فریم، احتمالا به کمر و پشت فرد فشار وارد گردد.

2. تهویه کوله پشتی

بعضی از کوله های کوهنوردی دارای یک پنل پشتی مشبک با فریم داخلی ای هستند که روی بدن فرد قرار می گیرد. در واقع چنین پنل مشبکی به ایجاد تهویه ی مناسب در پشت و عدم عرق کردن کوهنورد یاری می نماید. این نوع از پنل های تهویه باعث می شوند که کیف و قاب حدودا چند اینچ از پشت شما فاصله بگیرند که همین مساله هم به گردش هوای بهتر از پشت یاری می نماید.

3. نوع درب و جیب های کوله پشتی

اغلب کوله پشتی های ویژه کوهنوردی دربی از بالا دارند که استانداردترین روش برای جا دادن لوازم در آن است. البته از آنجایی که دسترسی به اقلام پایین کوله و کناره ها سخت تر است، بهتر است لوازم مورد استفاده در شبانه را در پایین آن قرار دهید و وسایل مورد احتیاج خود برای پیاده روی در طول روز را نزدیک تر به بالای کوله بگذارید. در عین حال مدل هایی از این محصولات در بازار وجود دارند که پنل هایی به منظور دسترسی به پایین کوله پشتی در آن ها طراحی شده است.

جیب های کوله پشتی کوهنوردی

بعضی از افراد تعداد زیادی جیب بر روی کیف را ترجیح می دهند در حالی که بعضی دیگر مدل هایی ساده از کوله پشتی را ترجیح می دهند. جدا از اینکه شما هوادار چه سبکی هستید، هنگام ارزیابی جیب های این دسته از محصولات حتما میزان و محل هر کدام را در نظر بگیرید. به عنوان مثال، جیب های جانبی منعطف که معمولا خالی باقی می مانند، اما برای نگه داشتن بطری آب، میله های چادر یا سایر اشیاء بلند به کار می آیند.

جیب های روی کمربند برای وسایل کوچکی که در هنگام پیاده روی مورد احتیاج است مانند تلفن، تنقلات، بالم لب یا ضدآفتاب کاربردی هستند. جیب های ویژه بیل که اساساً برای نگه داشتن بیل برفی طراحی شده اند، می توانند به عنوان مکان مناسبی برای نقشه، ژاکت یا سایر اقلام جاگیر اما سبک به کار روند. بعلاوه طراحی جیبی بر روی درب بالایی هم یک اولویت است، زیرا بعضی از کوهنوردان تمایل دارند که عینک آفتابی و چراغ پیشانی خود را در این بخش بگذارند.

کوله یدک و قابل جابه جایی

بعضی از مدل های کوله پشتی کوهنوردی در بازار همراه با یک کوله کوچک یا یدک و قابل حمل طراحی شده اند که برای سفرهای کوتاه تر از کمپ تا قله یا پیاده روی در اطراف محیط کمپینگ مفید هستند. کیف های قابل جابه جایی اغلب بر روی درب بالایی یا جیب مخزن شبانه بسته می شوند و می توان آن را از کوله پشتی جدا کرد.

4. طراحی محفظه ویژه کیسه خواب

محفظه ویژه کیسه خواب در کوله های کوه معمولا دارای بخش نگهدارنده زیپ داری است که در نزدیکی انتهای کوله قرار گرفته است. این نوع طراحی از این جهت حائز اهمیت است که در زمانی که نمی خواهید از کیسه خواب خود بهره ببرید یا علاقه مندید که بدون تخلیه سایر وسایل از کوله پشتی، کیسه خواب را بیرون بیاورید، ویژگی ای کاربردی است. گفتنی است که اگرچه این بخش برای حمل کیسه خواب طراحی شده است، اما این فضا می تواند برای حمل چیزهای دیگری هم استفاده کرد.

5. تعداد بالشتک های کوله پشتی کوه

اگر از یک کوله کوه سبک وزن و دارای کمربندی بر روی باسن و بالشتکی مینیمال بر روی کمر استفاده می کنید، احتمالا بارها با درد در ناحیه باسن، کمر یا شانه های خود روبه رو شده اید. بنابراین ضروری است که کوله ای را بخرید که بالشتک های متعدد و تقریبا فراگیر بر روی پشت و کمر داشته باشد.

6. نقاط پیوست

اگر جزو افرادی هستید که علاوه بر کوهنوردی به سراغ دوره های برف و یخ هم می روید، احتمالا همیشه تبر برف و عصای کوهنوردی هم همراه خود دارید. بنابراین احتیاج است که در زمان انتخاب کوله پشتی کوهنوردی در پی مدلی با حلقه های اضافی برای وصل این لوازم جانبی به کوله باشید.

  • زنجیر دیزی (Daisy chain)؛ این نوع اتصال معمولا بر روی قسمت بیرونی یک کوله پشتی کوهنوردی دوخته می گردد و حلقه های چرخ دنده ای و متعددی برای اتصال کلاه ایمنی، ابزارها، وسایل برش یا هر چیزی که داخل کیف اصلی قرار نمی گیرد، فراهم می نماید.
  • قلاب های تقویت شده (Reinforced crampon patch)؛ این دسته از قلاب ها جایی برای قرار دادن هر نوع چنگک تیزی را فراهم می نمایند و اجازه پاره شدن بدنه کوله پشتی را نمی دهند.
  • حلقه های اضافی (Extra gear loops)؛ این نوع از حلقه های اضافی با اتصال اره ای روی کمربند، لگن یا پایین بدنه ارائه می شوند و به منظور اتصال وسایل اضافی و بزرگ طراحی شده اند.

7. کاور باران

اگر در سفرها یا کوهنوردی های خود انتظار باران دارید، وجود کاور باران برای کوله پشتی بسیار با اهمیت می گردد. فضای داخلی این نوع از کاورها معمولاً با یک پوشش ضدآب همراه است، که از نفوذ آب به وسیله درزها و زیپ ها به داخل کوله جلوگیری می نماید. بعلاوه، نمای بیرونی پارچه مقداری از آب را در هنگام بارندگی جذب می نماید.

معرفی پرفروش ترین کوله پشتی های کوهنوردی

همانطور که با مطالعه این راهنمای خرید متوجه شدید، کوله پشتی کوهنوردی مناسب در درجه اول بایستی کمترین فشار را به شانه ها و کمر شما وارد کند. به میزان کافی جادار باشد تا کل وسایل شما را در خود جا دهد. بعلاوه جنس آن به گونه ای باشد تا از لوازم شما به خوبی مراقبت کند و چه بهتر که بدنه آن کاملا ضدآب باشد. اما در کنار تمامی نکات مطرح شده معرفی پرفرو ش های این حوزه هم می تواند در فرآیند انتخاب و خرید کوله موثر باشد و شما را به سمت کالایی باکیفیت و متناسب با شرایط بدنی شما سوق دهد.

کوله پشتی کوهنوردی 60 لیتری فری نایت مدل FK0392

یکی از مدل های پرفروش کوله پشتی کوهنوردی که می تواند احتیاج شما را در برنامه های سه الی 5 روزه به خوبی رفع کند، کوله پشتی کوهنوردی 60 لیتری فری نایت مدل FK0392 است. همانطور که از نام این مدل کوله معین است، این کالا جزو گزینه های 60 لیتری است و بدنه آن از پلی استر ساخته شده است. بعلاوه ویژگی هایی مانند پوشش ضدآب، وزن 135 گرمی، دو بندی و با امکان شست شوی راحت در کنار قیمت مناسب این کوله را به گزینه ای با ارزش خرید بالا تبدیل نموده است.

کوله پشتی سفری نشنال جئوگرافیک مدل DESTINATION N 16082

کوله پشتی سفری نشنال جئوگرافیک مدل DESTINATION N 16082 یکی دیگر از نمونه های پرفروش سایت است که معینه های آن شامل حجم 65 لیتری، بدنه پلی استر، وزن 600 گرمی، همراه با جیب داخلی و سه عدد جیب خارجی است. نحوه بسته شدن این نوع کوله پشتی خوش قیمت هم به صورت بندی و هم کمربندی است و با قابلیت شست وشو بعد از سفرهای طولانی به بازار عرضه شده است.

کوله پشتی کوهنوردی 45 لیتری سولوگناک مدل big game

یکی از مدل های 45 لیتری بازار که گزینه ای مناسب برای صعودهای دو الی سه روزه است، کوله پشتی کوهنوردی سولوگناک مدل big game است. از جمله معینه های اصلی این کالا می توان به مواردی همانند بدنه ای از جنس پلی استر و فریم آلومینیوم، وزن 220 گرمی، نحوه حمل دو بندی و مجهز بودن به روکش ضدآب اشاره نمود. با وجود طراحی خاص و زیپ ها کناری در ساختار این محصول، ظرفیت کوله می تواند از 45 لیتر به 90 لیتر تغییر کند.

این کوله پشتی کوهنوردی به منظور استفاده در شکار قانونی هم کاراست و با وجود محفظه های متعدد، از جمله 1 محفظه برای تفنگ و سه پایه گزینه ای مفید برای هر نوع کاربری ای است. طراحی کمربند و بندهای این کوله 25 - 30 میلی متری و با فوم است که به راحتی در حمل آن یاری شایانی می نماید.

کوله پشتی کوهنوردی 10+60 لیتری فورکلاز مدل MT5000

یکی از نمونه های حرفه ای کوله پشتی کوهنوردی در سایت خبرنگاران ، کوله پشتی کوهنوردی 10+60 لیتری فورکلاز مدل MT5000 است که دارای معینه هایی همانند بدنه ای از جنس پلی آمید، پلی استر، پلی اورتان و پلی پروپیلن، وزن 1750 گرمی، حجم داخلی 10+60 لیتری، با امکان تهویه موثر و با امکان شست وشوی راحت است. جالب است بدانید که تیم فرانسوی فورکلاز، این کوله پشتی را برای کسانی طراحی نموده است که در پی کوله ای با حجم بالا، همه کاره و در عین حال سبک هستند. گفتنی است که کوله پشتی پیش رو از جمله باکیفیت ترین و مقاوم ترین نمونه محصولات بازار است و برای حرفه ای ترین صعودها به کار می آید.

کوله پشتی کوهنوردی 65 لیتری کایلاس مدل KING

کوله پشتی کوهنوردی کایلاس مدل KING محصولی 65 لیتری است که سایر معینات آن شامل جنس پارچه برزنتی، طراحی ارگونومیک، سیستم QAS به منظور گردش هوای بهتر، دارای زیپ عمودی در جلوی کالا جهت دسترسی به لوازم داخل کوله، سبک و مقاوم در برابر ساییدگی می گردد. این کوله پشتی کوهنوردی یکی از محصولات باکیفیت شرکت کایلاس یکی از بزرگ ترین شرکت های فراوری نماینده لوازم کوهنوردی است و ویژگی های قابل توجه آن نقش مهمی در انتخاب این مدل به عنوان گزینه ای حرفه ای دارد.

کوله پشتی امریکن توریستر مدل MATE LC1 002

اگر در پی محصولی با قابلیت های مقاومتی ارزشمند همانند پوشش ضدآب و ضدآلودگی بلبرینگ هستید ما به شما کوله پشتی امریکن توریستر مدل MATE LC1 002 را معرفی می کنیم. از جمله معینات این نوع کوله می توان به مواردی همانند وزن 740 گرمی، جنس بدنه برزنت و پلی استر، یک دسته در بالای کوله جهت حمل به صورت دستی، کاملا طبی و همراه با زیپ هایی ضدآب اشاره نمود. گفتنی است که تعداد جیب های داخلی و خارجی این محصول به 5 عدد می رسد.

کوله پشتی کوهنوردی پکینیو مدل ویلدگست

کوله پشتی کوهنوردی پکینیو مدل ویلدگست محصولی از جنس برزنت و پارچه است که با چهار عدد جیب همراه شده است. این مدل کوله پشتی یکی از پرفروش ترین کوله های کله گاوی به علت زیبایی و مقاومت بالا است در حالی که سگک و سرزیپ های این کالا مارک YKK ژاپن است. نحوه بسته شدن این نوع کوله ضامنی است و وزن آن به 2000 گرم می رسد.

کوله پشتی کوهنوردی 95 لیتری مونزا مدل KL001

یکی از نمونه های بسیار پر حجم بازار کوله 95 لیتری مونزا مدل KL001 است. این محصول دارای ویژگی هایی همانند مقاومت در برابر آب، در برابر شوک های ضربه ای و در برابر نفوذ باد است، در عین حال جنس بدنه آن برزنتی و با شش جیب همراه شده است. گفتنی است که این گزینه خرید امکان شست وشو دارد و به منظور استفاده در باران می توان روی آن روکش بارانی کشید.

کوله پشتی سفری 40 لیتری اسنو هاوک مدل EVERYDAY

یکی از برندهای معتبر چینی در زمینه فراوری لوازم کوهنوردی از جمله کوله پشتی شرکت معتبر اسنو هاک است که کوله پشتی سفری 40 لیتری اسنو هاوک مدل EVERYDAY یکی از محصولات نایلونی و محبوب آن است. این محصول قابلیت شست شو دارد و با کفی ای از نایلون 600D با مقاومت بیشتر در برابر سایش و پارگی، جنس زیپ ها از نوع YKK ژاپنی، دارای دو جیب زیپی در قسمت بازشونده، یک جیب مورب زیپی در بخش جلویی، دو جیب کشی، سگگ قابل تنظیم، سازگار با کمل بک 3 لیتری، دارای تسمه های قابل تنظیم برای اتصال ابزار فنی مانند کلنگ، باتوم و تبر یخ و سوت نجات یکی مدل های مجذوب کننده برای افراد حرفه ای است.

کوله پشتی اسنو هاوک مدل Mountain

کوله پشتی اسنو هاوک مدل Mountain یکی دیگر از محصولات خوش ساخت برند اسنو هاک است که با وجود قیمتی مناسب و حجم 50 لیتری یکی از گزینه های محبوب برای خرید است. این مدل کوله پشتی کوهنوردی با کمربند قابل تنظیم، کاور ضد باران و ساختاری مقاوم در برابر مه همراه است و پوشش ضدآب، ضدآلودگی از دیگر معینه های ارزشمند آن به شمار می رود. گفتنی است که کوله پشتی اسنو هاوک مدل Mountain از جنس پارچه نیمه سخت است و امکان شست وشو هم دارد.

منبع: Expert Advice

پاسخ به سوالات متدوال

برترین برندهای کوله پشتی کوه شامل چه مارک هایی می گردد؟

به طور کلی کوله هایی از برند دیوتر، نورث فیس، آسپری، میلت و وئوده جزو برترین شرکت ها در زمینه فراوری این دسته از لوازم کوهنوردی هستند.

رنج قیمت یک کوله کوه باکیفیت چقدر است؟

شما می توانید در سال 1402 با مبلغی در حدود 2 الی 5 میلیون تومان صاحب یک کوله کوه مناسب برای کوهنوردی های نیمه حرفه ای و حتی حرفه ای شوید.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 14 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 14 اردیبهشت 1402 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 2240

به "7 نکته مهم که برای خرید کوله پشتی کوهنوردی حرفه ای باید بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 نکته مهم که برای خرید کوله پشتی کوهنوردی حرفه ای باید بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید