آشنایی با انواع عایق صوتی و کاربرد هر کدام از آنها

به گزارش ایران عکس، از بهترین روش ها برای کنترل سر و صداهای مزاحم و آزار دهنده، استفاده از عایق های صوتی است. انواع مختلفی از عایق صوتی مانند پنل آکوستیک، پشم شیشه و عایق های شانه تخم مرغی وجود دارند.

آشنایی با انواع عایق صوتی و کاربرد هر کدام از آنها

به گزارش گروه بازرگانی خبرنگاران، از بهترین روش ها برای کنترل سر و صداهای مزاحم و آزار دهنده، استفاده از عایق های صوتی است. انواع مختلفی از عایق صوتی مانند پنل آکوستیک، پشم شیشه و عایق های شانه تخم مرغی وجود دارند. با ما جهت آشنایی با انواع عایق صوتی و کاربرد هر کدام از آنها همراه باشید.

با وجود سر و صداهای آزاردهنده ای که در شرایط امروزی وجود دارند که بر روی سلامت و آرامش روان افراد تأثیر می گذارند؛ ممکن است کارایی و زندگی روزمره افراد تحت تآثیر منفی قرار بگیرد. استفاده از عایق های صوتی از اصلی ترین راهکارها برای جلوگیری از ورود سر و صداهای مزاحم است.

عایق کاری صوتی به فرآیندی که در طی آن با استفاده از آلمان ها و وسایل مختلف، از ورود سر و صدا به مکان یا فضایی خاص جلوگیری می گردد، گفته می گردد. در گذشته برای عایق بندی یک مکان در مرحله ساخت از مصالح و لوازم مشخص و محدودی برای عایق کردن کف، دیوار یا سقف استفاده می شد. اما اکنون به شیوه های متنوعی می توان نسبت به عایق بندی ساختمان اقدام کرد. این عایق بندی می تواند به شکل روکار درکف، سقف یا دیوارها به کار گرفته گردد و یا به شکل توکار و دکوراتیو ساختمان عایق بندی گردد.

در زمان خرید عایق ها و فوم های صوتی به موارد زیر باید توجه داشته باشید:

  • کاربرد
  • محل استفاده
  • روکار یا توکار بودن آن
  • زیرسازهای اولیه و الزامی
  • ضخامت
  • انعطاف پذیری
  • در نمونه های روکار نما و جلوه آن

همچنین علاوه بر موارد گفته شده، باید در نظر داشته باشید که برخی از این عایق های صوتی، چند منظوره هستند و در نمونه های روکار، وظیفه دکوراتیو هم دارند. البته قبل از خرید و انتخاب عایق های صوتی باید با افراد متخصص و مجرب در این زمینه مشورت کنید تا بتوانید بهترین نوع عایق کاری را برای فضای مورد نظرتان انتخاب کنید. سایت صدابرداران با سابقه چندین ساله در زمینه عایق کاری فضا، آماده است تا شما عزیزان را در زمینه عایق کاری فضا راهنمایی کند.

انواع عایق با توجه به عملکرد آنها

  1. عایق کاری برای از بین بردن نویز و سر و صداهای مزاحم محیط بیرون و یا جذب نویزهای موجود در محیط
  2. عایق صوتی آکوستیک برای جذب امواج صوتی موجود در فضاهای داخلی و از بین بردن انعکاس آنها

انواع عایق با توجه به موقعیت و زمان بکارگیری

  1. عایق صوتی توکار

این نوع عایق بندی در زمان ساخت و ساز ساختمان به بدنه یا بخش های مورد نظر افزوده می گردد و از معروف ترین عایق های صوتی توکار می توان به موارد زیر اشاره کرد.

فوم اکس پی اس

این فوم نوعی عایق حرارتی و رطوبتی محسوب می گردد. از مهم ترین ویژگی های این فوم استحکام بالا و طول عمر زیاد آن است. همچنین دارای وزن کمی است. این عایق کاربردی ترین و رایج ترین مصالح برای عایق بندی محسوب می گردد.

ورقه های یونولیتی

ورقه های یونولیتی هم از دیگر عایق بندی های توکار هستند که در زمان ساخت به ساختمان افزوده می شوند. در مرحله سفت کاری، ورقه های یونولیتی به ساختمان اضافه می گردند و برای جذب صدا عالی هستند. وزن این نوع عایق نیز پایین بوده و سبب ایجاد بار اضافی به ساختمان نمی گردد.

فوم اسپری شونده پلی یورتان

برای اجرای این عایق بندی، محلول واکنش پذیر به شکل اسپری روی نواحی مورد نظر زده می گردد. بعد از اسپری کردن، این محلول با هوا واکنش نشان می دهد و سپس حجم گرفته و جامد می گردد. این نوع عایق بندی برای پوشاندن درزها عالی است اما برای اجرای آن، ابزار خاص و نصاب مجرب نیاز دارد.

فوم بازیافتی ریباند

از محصول های بازیافتی در عایق بندی صوتی، فوم ریباند است. این فوم دوستدار طبیعت بوده و از کامپوزیت فوم پلی یورتان و چسب تولید می گردد. این محصول به شکل رولی عرضه می گردد و در زمان نصب می توانید اندازه های دلخواه خود را نصب کنید.

عایق پشم شیشه

پشم شیشه در مقابل صوت و حرارت عایق خوبی است و برای عایق بندی دیوارهای داخلی از آن استفاده می گردد. طول عمر این عایق زیاد بوده و مقاومت بالایی در مقابل فرسایش و عوامل مخرب مثل قارچ، باکتری و .. دارد. بنابراین از بهترین گزینه ها بدون ایجاد ضرر، سازگار و کارآمد است. پشمه شیشه به شکل رولی و تخته ای موجود است.

فوم های عایق لوله

برای ممانعت از ورود صدای لوله ها به داخل ساختمال از فوم های آکوستیک استفاده می گردد و بر روی لوله کشی های ساختمان نصب می شوند.

عایق صوتی روکار

این عایق ها بعد از ساخت ساختمان با یک زیرسازی اولیه و یا حتی بدون زیرسازی می توانند در سطوح مختلف مورداستفاده قرار گیرند. صنعت این نوع عایق ها رو به پیشرفت است و هر روز شاهد انواع جدید و متنوعی از این عایق ها در بازار هستیم. موارد ذکر شده در زیر از عایق های روکار هستند.

فوم شانه تخم مرغی

جنس این محصول، اسفنج بوده و قابلیت جذب بالایی دارد. به میزان قابل توجهی می تواند انعکاس صدا را کم کند. ظاهر دندانه دار و شبیه تخم مرغ این نوع عایق باعث شده عملکرد خوبی داشته باشد. در مکان های ضبط صدا و استدیوها برای دیوار یا سقف از این نوع عایق استفاده می گردد.

فوم عایق صدای صاف

برای فضاهای داخلی ساختمان های مسکونی می توان از این نوع عایق استفاده کرد و با برش دادن این عایق در اندازه های مورد نظر بدون زیرسازی میتوان این عایق را روی دیوار یا سقف اجرا کرد. البته این عایق نسبت به نمونه تخم مرغی دارای جذب کمتری است و برای کاهش نویز محیط باید فوم های تخم مرغی روی این عایق ها قرار بگیرند. این نوع عایق در دو نوع چسب دار یک رو و دو رو ارائه می گردد.

فوم منشوری

سطح این نوع عایق نیز مانند عایق فوم تخم مرغی غیر مسطح است. فوم منشوری دارای واحدهای شبیه به هرم است و به دلیل نما و رنگهای متنوعی که دارد برای استفاده روکار در فضاهای داخلی عالی است.

پنل های آکوستیک دکوراتیو

پنل های آکوستیک نیز در رنگ ها و مدل های مختلف وجود دارند و علاوه بر عایق بندی محیط، ظاهری فوق العاده و زیبا دارند که خلاقیت شما را می طلبند. برای تغییر و نصب این نوع پنل ها نیز دچار زحمت نخواهید شد و می توانید برای چیدمان آنها کلی خلاقیت به خرج دهید. این پنل ها تا 85 درصد می توانند نویز های داخلی را کم کنند که این باعث می گردد علاوه بر دکوراتیو بودن آنها بسیار کارآمد باشند. به دلیل تنوع بالا و نصب راحت این نوع پنل ها، میتوان در فضاهای مسکونی و غیر مسکونی از این عایق استفاده کرد.

عایق های دکوراتیو

این عایق های جدید به شکل المانی دکوراتیو در سقف، دیوار یا به شکل مستقل استفاده می شوند. نوعی از این عایق به شکل آویز از سقف ارائه شده است که در محیط های اداری کاربرد دارد. این عایق ها جدید هستند اما در همین زمان کم محبوبیت نسبتا خوبی بدست آورده اند.

المان های دیگر با قابلیت عایق صدا بودن

برای عایق سازی فضا، محصولات دیگری مثل پنجره های دو جداره، موکت های عایق، دیوار پوش ها و یا برخی از مدل های سقف کاذب وجود دارند که می توان با استفاده از آنها به عایق کاری فضاهای داخلی پرداخت اما هیچ کدام از این موارد مانند عایق بندی محیط به شکل حرفه ای نمی توانند جلوی سر و صداهای مزاحم را بگیرند. بنابراین اگر به دنبال عایق بندی محیط هستید حتما قبلا از خرید و انتخاب عایق، با یک گروه متخصص و مجرب در این زمینه مشورت کنید. سایت صدابرداران با مشاوره رایگان در خدمت شماست تا در انتخاب و خرید عایق مورد نظرتان شما را راهنمایی کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 10 اسفند 1399 بروزرسانی: 10 اسفند 1399 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 1466

به "آشنایی با انواع عایق صوتی و کاربرد هر کدام از آنها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با انواع عایق صوتی و کاربرد هر کدام از آنها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید