آیا ویندوز 10 به آنتی ویروس احتیاج دارد؟

به گزارش ایران عکس، معمولا آنتی ویروس یکی از اولین اپلیکیشن هایی است که بلافاصله بعد از نصب ویندوز جدید، اقدام به نصب آن روی سیستم می کنیم؛ اما با به روزرسانی های زیاد ویندوز دیفندر، بعضی از کاربران معتقدند دیگر نیازی به آنتی ویروس در ویندوز 10 نداریم. آیا این ادعا درست است؟ در ادامه به این پرسش پاسخ خواهیم داد.

آیا ویندوز 10 به آنتی ویروس احتیاج دارد؟

دلایل زیادی برای نصب آنتی ویروس روی ویندوز وجود دارد که یکی از مهم ترین آن ها، محبوبیت بالای این سیستم عامل و کاربران زیاد آن است که باعث می گردد به هدفی برای هکرها یا سازندگان بدافزار تبدیل گردد. با ورود ویندوز 10، مایکروسافت قول امنیت بالای آن را داد. این سیستم عامل با اپلیکیشن ویندوز دیفندر، آنتی ویروس اختصاصی مایکروسافت محافظت می گردد که امنیت خوبی دارد. اما آیا این آنتی ویروس برای امنیت ویندوز کافی است یا باید سراغ آنتی ویروس های بهتر برویم؟ جدای از این مسأله، آیا ویندوز 10 به آنتی ویروس احتیاج دارد؟

در حال حاضر ویندوز 10 بیشترین کاربران را در بین سیستم عامل های کامپیوتر شخصی دارد. بسیاری از کاربران، خواه حرفه ای و خواه معمولی، این سیستم عامل را برای سیستم خود انتخاب می نمایند چرا که هم از برنامه های زیادی پشتیبانی می نماید و هم چندین سال است که در سازمان ها و شرکت های مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. اگرچه سیستم عامل مک هم در طول سال های اخیر بسیار مورد هدف هکرها قرار گرفته و حتی سال گذشته تعداد حملات بدافزاری به مکینتاش برای اولین بار از ویندوز بیشتر شد اما همچنان ویندوز است که از این حیث در صدر واقع شده است.

محبوبیت بالا، دردسرهای خاص خود را دارد. برای ویندوز 10، هکرها و سازندگان بدافزار دقیقا همان دردسری هستند که هر لحظه ممکن است کاربران زیادی را تهدید نمایند. مثلا اگر یک بدافزار برای ویندوز 10 نوشته گردد، فرقی نمی نماید از چه سیستمی استفاده می کنیم، مادامی که ویندوز 10 روی آن سیستم نصب باشد، خطر آلوده شدن تهدیدمان می نماید. بنابراین تعجبی ندارد که ویندوز در معرض خطری جدی واقع شده است. به خصوص آن دسته از کاربرانی که علی رغم هشدار مایکروسافت، همچنان از ویندوز 7 استفاده می نمایند؛ چون این سیستم عامل دیگر به روزرسانی امنیتی دریافت نمی نماید.

  • چگونه ویروس یا بدافزار را به وسیله ویندوز دیفندر در ویندوز 10 پاک کنیم؟

در سال 2019، اپلیکیشن Malwarebytes، که وظیفه آن شناسایی و پاکسازی بدافزارها است، بدافزار بیشتری به نسبت سال گذشته پیدا نکرد اما تعداد آن هایی که همچنان می توانند کاربران را به دردسر بیندازد بسیار زیاد است. (البته نرم افزارهای امنیتی دیگر، تعداد بدافزارها را در سال 2019 بیشتر از گذشته تخمین زده اند). مشکل اصلی اینجاست که این بدافزارها بسیار پیجیده تر شده اند و به همین خاطر فرایند کشف و از بین بردن آن ها نیز به مراتب سخت تر شده است.

در حال حاضر بدافزارها، تروجان، نرم افزارهای حاوی تبلیغات که به ظاهر قانونی و بدون مشکل هستند، از عظیم ترین تهدید های سیستم عامل ویندوز به حساب می آیند. همچنین بسامد استفاده از ابزار نفوذ (HackTools) هم با نرخ سالانه 42 درصد در حال افزایش بوده و این آمار بسیار نگران نماینده است. البته این ابزارها لزوما به این معنا نیستند که کامپیوتر به ویروس آلوده شده بلکه می تواند برای ورود به سیستم و کشف مسائل آن توسط خود کاربر به صورت مطلعانه نصب گردد.

بنابراین پاسخ به این پرسش که آیا ویندوز 10 به آنتی ویروس احتیاج دارد؟ قطعا بله است. شاید این تفکر اشتباه را داشته باشید که هکرها کاری با سیستم ما ندارند، اما وقتی صحبت از ویروس، خرابی فایل ها یا مواردی از این دست می گردد، لزوما منظور این نیست که شخصی مستقیم در حال ورود به سیستم شماست. در واقع هدف از بیان این مطلب، مطلع سازی کاربران از وجود یک سری نرم افزارهایی است که به ظاهر قانونی اما در حقیقت یک بدافزار هستند و می توانند سلامت سیستم را به خطر بیندازند.

بسیاری از کاربران گزارش داده اند که هنگام دانلود یک نرم افزار، وب سایت مربوطه از آن ها خواسته ابتدا فایل دیگری را دانلود و روی سیستم خود نصب نمایند. کاربر با انجام این کار، در واقع یک بدافزار را وارد سیستم خود نموده و می تواند باعث مسائل زیادی گردد. یکی از این مسائل می تواند افزایش صددرصدی فشار روی منابع سخت افزاری سیستم و در نتیجه فراوری گرمای بیش از حد باشد. مشکل دیگر می تواند پاک شدن نرم افزارها یا فایل های شخصی و بسیاری موارد دیگرباشد.

بنابراین حتما از یک آنتیویروس خوب برای حفاظت از ویندوز 10 یا هر ویندوز دیگر بهره ببرید. به خاطر داشته باشید صرفا نصب آنتی ویروس نمی تواند شما را از هرگونه خطری محافظت کند چرا که بدافزارها هر لحظه پیشرفته تر شده و لذا کاربر باید هر ماه، یا هر هفته آنتی ویروس خود را نیز به روزرسانی کند تا بتواند در مقابل تهدیدها بایستد.

  • آموزش فعال سازی و استفاده از تاریخچه کلیپ بورد در ویندوز 10

آیا آنتی ویروس ویندوز 10 (ویندوز دیفندر) برای محافظت از اطلاعات مناسب است؟

اکنون که به این نتیجه رسیدیم ویندوز 10 به آنتی ویروس احتیاج دارد، سؤال مهم تر این است که چه اپلیکیشنی می تواند برای این کار مناسب باشد. مایکروسافت برای سیستم عامل خود از ویندوز دیفندر استفاده نموده و به طور مرتب آن را به روزرسانی می نماید تا امنیت کاربران تضمین گردد. اما آیا این آنتی ویروس به اندازه کافی قدرتمند است؟

در واقع پاسخ این سؤال هم می تواند بله باشد و هم خیر. بسیاری ها گمان می نمایند سطح امنیتی آنتی ویروس مایکروسافت پایین است و البته اشتباه می نمایند؛ چرا که این اپلیکیشن به نسبت گذشته بسیار پیشرفته تر شده است. این آنتی ویروس می تواند به خوبی از اطلاعات شما مراقبت کند اما بدیهی است که در بعضی موارد نمی تواند به خوبی بعضی از اپلیکیشن های شخص ثالث باشد.

در حال حاضر نسخه رایگان آنتی ویروس های قدرتمندی چون بیت دیفندر، اویرا و کسپراسکای در دسترس واقع شده است که بیشتر آن ها عملکرد خوبی از خود به نمایش خواهند گذاشت. اما باید این نکته را هم به خاطر داشته باشید که نسخه رایگان این برنامه ها به شما اجازه استفاده از تمام پتانسیل و امکانات آن ها را نمی دهد. بنابراین می توان به نوعی آن ها را هم سطح با ویندوز دیفندر دانست. اما اگر به دنبال امنیت بسیار بالای سیستم خود هستید، می توانید بسته به احتیاج خود، به گزینه های پولی نیز فکر کنید. البته این در صورتی است که کاربر معمولی نباشید. در غیر این صورت ویندوز دیفندر به خوبی جوابگوی احتیاجتان خواهد بود.

نظر شما در این رابطه چیست؟ آیا ویندوز 10 به آنتی ویروس شخص ثالث احتیاج دارد یا ویندوز دیفندر به خوبی از پس وظایف خود بر می آید؟

  • لیستی از کاربردی ترین میان بُرهای کیبورد در ویندوز 10 که باید بدانید

منبع: TechRadar

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 15 مهر 1399 بروزرسانی: 15 مهر 1399 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 1174

به "آیا ویندوز 10 به آنتی ویروس احتیاج دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا ویندوز 10 به آنتی ویروس احتیاج دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید