استمرار خشکسالی اصفهان تا 45روز آینده

به گزارش ایران عکس، معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان گفت: دوره خشکسالی در استان اصفهان تا 45 روز آینده کماکان استمرار خواهد داشت.

استمرار خشکسالی اصفهان تا 45روز آینده

نوید حاجی بابایی با بیان اینکه آبان ماه سال جاری با کاهش چشمگیر فعالیت سامانه های جوی رو به رو خواهیم بود، گفت: این شرایط در بیشتر منطقه ها استان به ویژه نیمه غربی اصفهان سبب می گردد مقدار بارش های آبان از حد معمول کمتر باشد.

او با اشاره به اینکه آبان ماه در نیمه غربی استان بارندگی خواهیم داشت، اضافه نمود:، اما مقدار بارش ها در این منطقه ها بین 40 تا 60 درصد کمتر از حد نرمال (معمول) خواهد بود.

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان گفت: در سال زراعی نو بیشترین کاهش بارندگی در فصل پاییز انتظار می رود و بارش های پاییزی بین سه تا چهار هفته دیرتر از زمان موعد شروع خواهد شد.

او با بیان اینکه تشدید شرایط خشکسالی از نوع هیدرولوژی (آب شناسی) را در ماه آبان خواهیم داشت، ابراز داشت: بهبود شرایط بارشی را نیز از اواسط آذر ماه خواهیم داشت، اما طی 45 روز آینده و کمتر از دو ماه، کماکان دوره خشکسالی در منطقه استمرار خواهد داشت.

حاجی بابایی با بیان اینکه احتمال وقوع بارش های ناگهانی و سیلابی مانند آبان سال گذشته از هم اکنون قابل پیش بینی نیست، توضیح داد: اظهار نظر درباره احتمال بارش های ناگهانی مشابه آبان سال گذشته در آنالیز الگو ها و پیش بینی های کوتاه مدت و سه چهار روز قبل از وقوع پدیده جوی امکان پذیر است، با این وجود در حال حاضر برای آبان سال جاری چنین شرایطی را نمی بینیم، زیرا شرایط کم بارشی نسبت به آبان سال گذشته به علت حاکمیت لانینا محسوس تر خواهد بود.

او افزود: پدیده جوی لانینا همچنان پرقدرت بر کشور حاکم است که بیشترین اثرات بازدارندگی از بارش را در پاییز دارد و اجازه حرکت امواج غربی را به سمت این منطقه نمی دهد.

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان با اشاره به اینکه دمای استان مهر ماه سال جاری بین یک تا یک و نیم درجه سانتیگراد از حد معمول گرم تر بود، ابراز داشت: میانگین دمایی استان اکنون بالاتر از معمول است، اما در آبان ماه کمینه های دما کاهش می یابد و از این رو انتظار نمی رود ساعات صبح هوا گرم باشد.

حاجی بابایی با اشاره به اینکه بیشینه دمای هوا در ماه آبان در ساعات بعد از ظهر کمابیش یک درجه بالاتر از نرمال خواهد بود، گفت: در مجموع کمینه های دما در آبان ماه در بیشتر منطقه ها استان نرمال پیش بینی می گردد، اما در نواحی شرقی و مرکزی یک تا یک و نیم درجه درجه کمتر از نرمال و خنک تر خواهد بود و از اواخر همین هفته و طی آبان هوای خنک ظاهر خواهد شد.

هوای آبان مستعد افزایش آلودگی

او درخصوص شرایط آلودگی هوای منطقه ها مرکزی و صنعتی نیز گفت: با توجه به کاهش سامانه های جوی شرایط برای افزایش غلظت آلاینده های جوی مهیا خواهد بود و هوای این منطقه ها مستعد آلودگی است.

منبع:مهر

خبرنگاران اصفهان اصفهان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 23 مهر 1401 بروزرسانی: 23 مهر 1401 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 2153

به "استمرار خشکسالی اصفهان تا 45روز آینده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استمرار خشکسالی اصفهان تا 45روز آینده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید