اعلام هزینه جوایز، قیمت بلیت ها و سالن های جشنواره موسیقی

به گزارش ایران عکس، رئیس جشنواره موسیقی فجر گفت: من تمام فعالان گروه های موسیقی ایرانی را به جشنواره دعوت کردم و هر کسی که نیامده، خودش نپذیرفته است. به هیچ عنوان از سوی من گزینشی انجام نشده و به هیچ عنوان تبعیضی قائل نشدیم.

اعلام هزینه جوایز، قیمت بلیت ها و سالن های جشنواره موسیقی

به گزارش خبرنگاران، حمیدرضا نوربخش اظهار کرد: چون افراد برخی مبانی جشنواره موسیقی فجر را نمی دانند، می گویند تبعیض اجرا شده، یک میلیارد تومان به من برای برگزاری این جشنواره پول داده اند و می گویند جشنواره سه میلیاردی برگزار کن. من باید چه کار کنم؟! فقط می توانم بستری برای هنرمندان موسیقی فراهم کنم تا آن ها اجرا داشته باشند. هر آنچه که از اجرا می فروشند مبلغش را به خودشان پرداخت کنم.

او ادامه داد: آن مبلغی که برای اجرا در سالن رودکی و ارسباران پرداخت می شود، قیمت متفاوتی دارد و این موضوع به هیچ عنوان تبعیض محسوب نمی شود. زمانی تبعیض صورت می گیرد که من دست در کیسه ای کنم و هزار تومان به یک نفر و مبلغ بیشتری را به شخص دیگری بدهم.

مدیرعامل خانه موسیقی در نشست خبری سی ودومین جشنواره موسیقی فجر که صبح امروز (30 آذرماه) در ساختمان معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار گشت، درباره رقم قرارداد گروه هایی که در جشنواره حضور دارند، گفت: ما سال گذشته تبعیض قائل نشدیم. به دلیل مسائل و تنگناهایی که دولت دارد، متأسفانه بودجه جشنواره تکان نخورده است. بنابراین من باید برای برگزاری جشنواره روی گیشه حساب کنم و نمی توانم آن را در نظر نگیرم.

نوربخش اضافه کرد: ما گفتیم گروه هایی که در سالن های بزرگ تر اجرا می کنند، طبیعتا دستمزد بیشتری دارند. کف دریافت موسیقی نواحی در سال گذشته کمتر از هفت میلیون تومان نبود، اما گفته شده این مبلغ سه میلیون تومان بوده است. زمانی که این موضوعات مطرح می شود در واقع خلط مبحث صورت می گیرد.

او همچنین درباره این که چرا سال گذشته به برخی گروه ها 200 میلیون تومان برای اجرا پرداخت شد؟ پاسخ داد: گروه هایی که این مبلغ را دریافت کردند، برای سه یا چهار اجرا این دستمزد را گرفتند. ما نباید حرف بدون مبنا بزنیم. حتی در بخش موسیقی نواحی نیز این قاعده را اعلام می کنیم که هر مبلغی فروش برود، ما خودمان هم مبلغی اضافه بر آن می گذاریم و پرداخت می کنیم.

رئیس سی ودومین جشنواره موسیقی فجر درباره اجراهای برگزیده نیز اظهار کرد: سال گذشته بعد از خاتمه جشنواره سعی کردم از کنار جشنواره رد نشوم، اما امیدوارم امسال در یک فضای آرام تر اتفاق خوبی بیفتد. معتقدم باید اجراها و تولیدات موسیقی رصد شود، زیرا به نفع گوش مردم است. این که بخواهیم در همه سالن ها داور حضور داشته باشد، هزینه بر است.

250 میلیون تومان هزینه جوایز جشنواره

نوربخش همچنین درباره مبلغ جوایز اظهار کرد: در مجموع، هزینه جوایز جشنواره حدود 250 میلیون تومان است.

او درباره مکانیزم دعوت از گروه ها در جشنواره موسیقی فجر نیز گفت: عده ای نظرسنجی و خاطرنشان کردند که بهتر است در جشنواره، فراخوان داشته باشیم. این در حالی است که وقتی جشنواره ای رقابتی نیست، چه فراخوانی می توانیم داشته باشیم؟ هر جشنواره ای ضابطه و قاعده خود را دارد که با توجه به آن، گروه هایی را دعوت می کنیم. در سال های گذشته نیز در بخش رقابتی جشنواره فراخوان می دادند. در این 30 دوره چه زمانی برای بخش اصلی جشنواره فراخوان داده اند؟ در تمام این سال ها گروه های بخش اصلی را دعوت کرده اند. جشنواره، شورای سیاستگذاری دارد که سازوکار تعریف می کند.

قیمت بلیت ها فرقی نکرده است

رئیس سی ودومین جشنواره موسیقی فجر همچنین درباره قیمت بلیت ها گفت: سطح قیمت بلیت ها بین دوره 30 و 31 جشنواره هیچ فرقی نکرده است و رقمی را که در جشنواره سی ام برای بلیت پرداخت می شد، دست نزدیم، در حالی که شاهد تورم نیز بوده ایم. معتقدم کمتر از این مبالغ نیز فروش بلیت امکان پذیر نیست، زیرا متوسط قیمت بلیت در جشنواره 55 هزار تومان است و تا کنون کسی در این باره اعلام نارضایتی نکرده است.

نوربخش در بخش دیگری از صحبت هایش، خاطرنشان کرد: با آسیب شناسی و بررسی ای که نسبت به جشنواره های قبل داشتیم و با توجه به این که در 30 سال گذشته به نوعی در کنار جشنواره بوده ام، متوجه شدم یکی از دغدغه های مهم، برگزاری جشنواره ای باشد که در تراز فستیوال های معتبر بین المللی عرض اندام کند. جشنواره موسیقی در طول 30 سالی که برگزار گشته، فراز و نشیب هایی داشته و در برخی سال ها پررنگ تر بوده و برخی سال ها نیز متأسفانه این طور نبوده، زیرا مسائل ساختاری داشته است.

او ادامه داد: این موارد نشان می دهد، مسائل ساختاری که در این زمینه وجود دارد، موجب شده هنرمندان حوزه موسیقی آن طور که باید برای شرکت در جشنواره اقبال نشان ندهند. ما فکر کردیم حرکت هایی صورت بگیرد و جشنواره در یک راستا قرار بگیرد. به همین دلیل، ریل گذاری جدیدی را از سال گذشته انجام داده ایم و یکی از بخش هایی که به جشنواره اضافه کردیم جایزه باربد بود. گرچه بخش های جدید ضعف ها و قوت هایی را دارد که در طول جهت، نقاط ضعف برطرف می شود.

رئیس سی ودومین جشنواره موسیقی فجر اضافه کرد: فکر کردیم بخش هایی را که در جشنواره موثر نیستند، منتقل کنیم نه آن که حذف کنیم. در واقع به شکل دیگری برگزار کنیم. یکی از این بخش ها بخش رقابتی بود که در اجراها به صورت رقابتی برگزار می شد که سال گذشته با یک بررسی اجمالی، خروجی مشخصی از این بخش ندیدیم و هیچ کسی نمی تواند گروه فعال موسیقی را نشان دهد. بنابراین آن را نیز منتقل کردیم و فکر کردیم فعالان موسیقی را تا جایی که می شود به جشنواره دعوت کنیم تا موجب رونق آن شویم.

جشنواره سی ویکم متفاوت بود

او با بیان این که خوشبختانه جشنواره سی ویکم متفاوت بود، اظهار کرد: قریب به اتفاق هنرمندان شاخص به شکل داور یا اجراکننده در جشنواره سی ویکم حضور داشتند و یک اتفاق خجسته بود. همین که در یک سال گذشته درباره جشنواره سی ویکم به صورت نقد یا تعریف صحبت می شود، نشان دهنده قوت این جشنواره است.

وی گفت: سال گذشته با همه حاشیه هایی که بخشی از آن نیز طبیعی بود، فشار زیادی روی من بود و بلافاصله بعد از اختتامیه خاطرنشان کردم که سال آینده حضور نخواهم داشت؛ اما توضیحات دوستان، من را مجاب کرد که باز هم در کنار جشنواره باشم. بنابراین امیدوارم بتوانیم جشنواره امسال را به خوبی برگزار کنیم.

نوربخش اضافه کرد: جشنواره موسیقی فجر امسال از 22 تا 30 دی ماه اجرا خواهد شد و روز اول بهمن، اختتامیه آن را برگزار می کنیم. سال گذشته شش سالن در اختیار جشنواره موسیقی بود که امسال مجموعه آزادی را نیز به آن اضافه کرده ایم و بخشی از اجراها در این سالن برگزار می شود. گروه های پاپ در سالن میلاد، موسیقی ارکسترال و بین المللی و ایرانی در مجموعه تالار وحدت و در فرهنگسرای نیاوران نیز موسیقی بانوان، ایرانی و نواحی، در مجموعه آزادی و فرهنگسرای ارسباران نیز موسیقی نواحی و تلفیقی، در برج میلاد برخی از ارکسترال ها و موسیقی های بین المللی اجرا خواهند داشت.

به بخش موسیقی نواحی توجه ویژه ای شده است

رئیس سی ودومین جشنواره موسیقی فجر اظهار کرد: امسال موسیقی ایرانی، پاپ، تلفیقی، نواحی، کودک و بخش بانوان را داریم. همچنین به بخش موسیقی نواحی توجه ویژه ای شده و بیش از 10 اجرا در این بخش از موسیقی خواهیم داشت. به عبارتی سعی کرده ایم این بخش از موسیقی نسبت به سال گذشته دو برابر اجرا داشته باشد. در بخش بانوان موسیقی نواحی نیز اجراهایی داریم.

او با بیان این که در این دوره از جشنواره، بخش موسیقی ایرانی با تم بازخوانی موسیقی چهار دهه اخیر که برخی آن را نوستالژی می خوانند، برگزار می شود، گفت: بخش های جذاب چهار دهه موسیقی به صورت بازسازی و بازخوانی در جشنواره امسال برگزار می شود که بخش پررنگ آن، موسیقی متبلور انقلاب و چاوشی است. همچنین ارکستر ملی ما در ساختار جدید جشنواره سی ودوم به نوعی فعالیت رسمی خود را با آثار جاودانه ای به نام نیلوفرانه و شور عشق با صدای علیرضا افتخاری شروع می کند.

نوربخش همچنین خاطرنشان کرد: ارکستر سمفونیک نیز اثری از استاد پژمان را اجرا می کند. همچنین اجرای مشترکی با ارکستر سمفونیک ایتالیا خواهیم داشت.

رئیس سی ودومین جشنواره موسیقی فجر درباره موسیقی چاوشی در این دوره از جشنواره، توضیح داد: همه این بخش ها را سعی کردیم در چند پکیج ببینیم و حق حق امتیاز آن را رعایت کنیم. سعی شده از صاحبان آثار اجازه گرفته شود.

او درباره این که چه گروه هایی در این بخش حضور دارند، اظهار کرد: اجازه دهید تا دو روز دیگر، اسامی گروه ها را در جدول اعلام کنیم.

کم شدن تعداد داوران جشنواره فجر

مدیرعامل خانه موسیقی با اعلام این که امسال بخش پژوهشی به سی ودومین جشنواره موسیقی فجر اضافه شده است، گفت: پنج موضوع در این بخش مورد بررسی قرار گرفته که شامل بررسی آموزش آکادمیک در دانشگاه، تأثیر مدرنیته در موسیقی معاصر، پژوهش موسیقی و طبقه بندی آن، نوآوری در موسیقی ایران و اقتباس از ادبیات موسیقی ایران است.

نوربخش همچنین اظهار کرد: سال گذشته در آیین نامه، تعداد داوران زیاد بود، به همین دلیل با توجه به بررسی های اجرا شده فکر کردیم بهتر است تعداد داوران کمتر باشد. گرچه این موضوع در نظرات برخی دوستان نیز مطرح شد، به همین دلیل تعداد داوران را به نصف تقلیل دادیم و در هر بخش بین پنج تا 9 داور داریم.

او همچنین درباره آلبوم ها، توضیح داد: بنای جشنواره این است که تولیدات موسیقی را رصد و داوری کند. همه آثاری را که تولید شده، تهیه کردیم و از طریق شرکت هایی که حضور دارند، در جشنواره شرکت دادیم مگر این که شرکتی اعلام کند نمی خواهد آثارش داوری شود. در این دوره، آیین نامه داوری را کامل تر کردیم، به طور کلی بررسی نقاط ضعف و قوت را انجام داده ایم. سال گذشته گفته بودیم داورانی که در جشنواره حضور دارند، می توانند اثر هم داشته باشند، اما رأی شان درباره آثار خودشان بی اثر خواهد بود. امسال فکر کردیم داورانی که حضور دارند اثری نداشته باشند.

رئیس جشنواره موسیقی فجر گفت: ما بخشی در جشنواره سی ام و دوره های قبلی داشتیم که با عناوین مختلف برگزار می شد؛ نسلی دیگر نام آخرین عنوان این بخش بود که برگزار گشت. من معتقد بودم که این بخش به صورت مستقل برگزار شود، اما برخی فکر کردند که ما نگاه حذفی داریم. خواستم این بخش را با نگاه ویژه و حمایت بیشتر در زمان های دیگری برگزار کنیم. خوشبختانه جشنواره موسیقی کلاسیک اسلامی همان وعده ای بود که من دادم و محقق شد. اتفاقا بخش رقابتی که از جشنواره فجر حذف شد، به بخش موسیقی کلاسیک اسلامی اضافه خواهد شد و امیدوارم یکی از جشنواره های پررنگ موسیقی ایران شود.

نوربخش همچنین درباره برگزاری جشنواره موسیقی در برخی استان ها در سال های گذشته، اظهار کرد: جشنواره موسیقی قبلا در برخی استان ها اجرا می شد که با اراده جشنواره موسیقی نبود و چون برخی استان ها این امکان را داشتند، درخواست می دادند و جشنواره در استان آن ها برگزار می شد. طی دو سالی که من رئیس جشنواره بودم درخواستی مبنی بر برگزاری جشنواره در استان ها نداشتیم. شاید امکانات استان ها آنقدر نبوده که چنین درخواستی کنند. به همین دلیل است که جشنواره موسیقی طی این دو سال فقط در تهران برگزار می شود.

او همچنین درباره فروش بلیت های جشنواره در برخی سایت ها، اظهار کرد: در سال های گذشته، یک سایت برای فروش بلیت با جشنواره قرارداد می بست. من بعد از بررسی های اجرا شده فکر کردم که بتوان از تمام ظرفیت های موجود در این زمینه استفاده کرد و این که اگر بدون ضابطه با یک سایت قرارداد ببندیم، کار درستی نباشد. به همین دلیل به همه سایت ها نامه نوشتم و پیشنهاد کردم که پیش پرداختی در این زمینه به جشنواره بدهند، زیرا برخی مسائل مالی ما با این پیش پرداخت حل می شود. در حال حاضر نیز در حال رایزنی درباره این موضوع هستیم که روزهای آینده نتیجه آن را اعلام می کنیم.

رئیس سی ودومین جشنواره موسیقی فجر درباره بخش پاپ و چگونگی انتخاب گروه های موسیقی در این حوزه نیز گفت: در این بخش حدود 10 درخواست داریم که امکان و جایی برای آن ها نداریم. در این زمینه نگاه حمایتی وجود ندارد. پاپ در هیچ کجا، جشنواره ای نیست.

به گزارش خبرنگاران، در این نشست از پوستر سی ودومین جشنواره موسیقی فجر که طراحی آن را سمانه ذبیح منش برعهده داشته است، رونمایی شد.

همچنین در حاشیه این مراسم به دلیل این که سالن نشست کوچک بود و بسیاری از خبرنگاران ایستاده بودند و برخی از آن ها بیرون درِ سالن مانده بودند، یکی از خبرنگاران به نوربخش اعتراض کرد و سخنان او با حمایت جمعی از خبرنگاران روبرو شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 5 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 769

به "اعلام هزینه جوایز، قیمت بلیت ها و سالن های جشنواره موسیقی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعلام هزینه جوایز، قیمت بلیت ها و سالن های جشنواره موسیقی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید