تور ترکیه ارزان: انتقال مسجد 609 ساله در ترکیه به مکانی تازه

به گزارش ایران عکس، یک مسجد تاریخی 609 ساله در شهر باستانی حصن کیف در ترکیه به مکان دیگری منتقل شد تا از خطر سیل در امان بماند.

تور ترکیه ارزان: انتقال مسجد 609 ساله در ترکیه به مکانی تازه

بهترین تجربه سفر را با تور ترکیه ارزان در خاطراتتان ثبت کنید. از استانبول زیبا تا آنتالیا رویایی و بالون سواری در شهرهای ترکیه تا کلی تفریح دیگر در انتظار شماست، خاطراتی از مردم مهمانواز ترکیه که همیشه در ذهن شما خواهد ماند.

مسجد تاریخی الریز (Er-Rizk Mosque) در شهر حصن کیف که 609 سال قدمت دارد، به پارک فرهنگی تازه حصن کیف در فاصله دو و نیم مایلی این شهر منتقل شد.

طبق پیش بینی ها، بعداز ساخت سد ایسیلو و بالا رفتن سطح آب رود دجله، 80 درصد شهر حصن کیف در ترکیه و بخش زیادی از روستاهای اطراف آن غرق می شوند. در نتیجه بیش از 300 مکان تاریخی اطراف این شهر از بین می فرایند و زیست بوم اطراف رود دجله نابود خواهد شد.

مسجد 609 ساله الریز، بزرگ ترین مسجد حصن کیف است؛ 1700 تن وزن دارد و با استفاده از وسیله ای روان در امتداد دجله از شهر خارج شده است.

این مسجد تنها بنایی نیست که از این شهر باستانی جابه جا شده است. مناره مسجد به صورت جداگانه از شهر خارج شده و پیش از این نیز به علت ساخت سد تازه، 6 ساختمان این شهر به مکان مناسب منتقل شده اند.

حصن کیف از قدیمی ترین مکان های تاریخی دنیا و تمدن انسان به شمار می آید. غارهای آبی زیادی اطراف این ارگ قرار دارند و بسیاری از آن ها از منابع آبی زیرزمینی مختلف تامین می شوند. کلیساها و مساجد متعددی هم در صخره های اطراف ارگ ساخته شده اند. اما تمام این آثار به زودی نابود می شوند.

پروژه ساخت سد ایسیلو روی رود دجله، نه تنها حیات ارگ 12 هزار ساله شهر حصن کیف را با چالش روبرو نموده، بلکه باعث شده هزاران غار قدیمی دست ساز در صخره های اطراف بقایای ارگ باستانی از بین برود و زیست بوم منطقه نیز دچار آسیب خواهد شد.

منبع: کجارو / خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 خرداد 1401 بروزرسانی: 8 خرداد 1401 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 2050

به "تور ترکیه ارزان: انتقال مسجد 609 ساله در ترکیه به مکانی تازه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ترکیه ارزان: انتقال مسجد 609 ساله در ترکیه به مکانی تازه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید