اندیشکده کارنگی آنالیز کرد: انتظاراتی که اروپا از رئیس جمهوری بعدی آمریکا دارد

به گزارش ایران عکس، یک اندیشکده آمریکایی در گزارشی با اشاره به شرایط نامناسب روابط اروپا و آمریکا در زمان زمامداری دونالد ترامپ، به آنالیز انتظارات کشورهای اروپایی از دوران ریاست احتمالی جو بایدن پرداخته است.

اندیشکده کارنگی آنالیز کرد: انتظاراتی که اروپا از رئیس جمهوری بعدی آمریکا دارد

با ما سفر کنید و با قیمت تور به اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

در این مقاله به قلم اریک برتبرگ، مدیر برنامه اروپا در اندیشکده آمریکایی کارنگی با پیش فرض پیروزی احتمالی جو بایدن، نامزد دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری 2020 امریکا، آمده است: بعد از 4 سال پرهیاهو تحت ریاست ترامپ، اکنون احساس حاکم بر همپیمانان اروپایی این است که با پیروزی بایدن و ورود وی به اتاق کار بیضی در کاخ سفید در 21 ژانویه، صفحه ای جدیدی در روابط ورق بزنند. آنها دلایل محکمی برای این توقع خود دارند که دولت بایدن انرژی مثبتی به روابط صدمه دیده دو سوی اقیانوس اطلس ارایه کند.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

در این گزارش تاکید شده است: اما حتی با لحن محبت آمیز تر از سوی واشنگتن و بازگشت به سوی سیاست خارجی قابل پیش بینی در آمریکا، تغییراتی که با ترامپ در ساختار پیش آمده به قوت خود باقی خواهد ماند. از این رو مسئله اصلی برای سران اروپایی این نیست که چطور روابط دو سوی اقیانوس اطلس را به روزهای قبل از ریاست جمهوری ترامپ بازگردانند بلکه مسئله این است که چطور دیدگاه تازه ای برای آینده ای ترسیم نمایند که در آن واشنگتن همیشه به عنوان یک راهبر نقش ایفا نکند و اروپا نیز بتواند مسئولیت بیشتری عهده دار باشد.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال اینستاگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

بنا بر ارزیابی نویسنده: از نظر سران اروپایی، دولت بایدن یک نوع بازگشت به بسترهای آشنا خواهد بود. آنها هنوز به سبب سیاست اول آمریکا ترامپ پریشان و نالان هستند. بایدن سابقه طولانی در حمایت از تعامل آمریکا با اروپا دارد و در صورت پیروزی می تواند در میان روسای جمهوری آمریکا یکی از بهترین حامیانی باشد که اروپا طی دهه ها به خود دیده است. بایدن اتحادیه اروپا را شریک جدایی ناپذیر دانسته و تعهد داده که همکاری بیشتری با همپیمانان داشته باشد.

بنا بر این گزارش، با این حال، احیای اعتماد به روسای امریکا برای اروپایی ها زمانبر خواهد بود بخصوص این که نارضایتی از رهبری ترامپ در میان اروپایی ها بسیار زیاد بوده و دولت بایدن نیز عملاً مجبور نیست که در همان ابتدا اقدام چندانی برای جلب نظر اروپا انجام دهد.

این کارشناس در ادامه با اشاره به اظهارات یکی از دیپلمات های اروپایی که هویت وی را منتشر نکرد، گفت که دیپلمات های اروپا انتظار دارند بایدن باید در اسرع در ارایه ضمانت به همپینانان ناتو درباره تعهدات آمریکا و حمایت از ائتلاف اروپایی اقدام کند و تصمیمات ترامپ مبنی بر ترک توافقنامه آب وهوایی پاریس را ملغی نموده و در زمینه پفراینده هسته ای ایران نیز به تعامل دیپلماتیک بازگردد.

وی ادامه داد: دیپلمات های اروپایی به هر دو موضوع معاهده پاریس و موضوع هسته ای ایران به عنوان سمبل های تعهد واشنگتن به چندجانبه گرایی می نگرند.

بنا بر نظر نویسنده مقاله، مقامات اروپایی تمایل دارند علاوه بر احیای بعضی از برنامه های دوران ریاست باراک اوباما، رویکرد جدیدی برای همکاری با دولت بایدن ایجاد نمایند. مثال حوزه هایی که اروپایی ها به عنوان حوزه های تعامل با واشنگتن می نگرند شامل فناوری سبز و انرژی تجدیدپذیر، واکنش دنیای به کووید-19 و اصلاح سازمان بهداشت دنیای، حقوق بشر و موضوعات مربوط به تکنولوژی مانند حریم خصوصی داده ها و مالیات دیجیتال است.

بنا بر این مقاله، مقامات اروپایی حتی در حوزه هایی که انتظار می رود بایدن به رویکرد کنونی ادامه دهد نیز امیدوار هستند تا به همکاری بیشتری با واشنگتن به نسبت دوران ترامپ برسند.

یکی از این حوزه ها، مسئله چین است که اروپایی ها به خوبی می دانند هر دو حزب آمریکا در سال های اخیر نسبت به این کشور تغییر روش داده اند. در این نمونه نیز امید اروپایی ها این است که دولت بایدن در مورد چین با رویکرد ایدئولوژیکی کمتری برخورد نموده و با شرکای خود همکاری بیشتری داشته باشد. آنها همچنین پیش بینی می نمایند که بایدن در زمینه آب وهوایی و سلامت عمومی با پکن وارد تعامل گردد و این امر نزدیک تر به رویکرد خود اتحادیه اروپا است که به چین به دیده یک رقیب سیستماتیک و شریک می نگرد.

در زمینه امور مالی و تجاری، این کارشناس اندیشکده کارنگی می نویسد: مقامات اروپایی در زمینه تجارت انتظارات کمتری دارند. بازگشت به مذاکرات مربوط به همکاری تجاری و سرمایه گذاری دو سوی اقیانوس اطلس TTIP مردود اعلام شده است و بعضی نگرانی ها نیز نسبت به رویکرد بایدن در طرفداری از خریدکالاهای داخلی وجود دارد و در این صورت نیز مقامات اروپایی امیدوارند دولت بایدن در راستای برداشتن تعرفه های فولاد و آلومینیوم گام برداشته، تعرفه بر خودروها را نیز لغو کند و با اتحادیه اروپا و ژاپن در بازسازی سازمان تجارت دنیای و رسیدگی به یارانه های غیرقانونی که چینی ها ارایه می نمایند، همکاری کند.

بنا بر این گزارش، با این حال با آمدن دولت بایدن همه چیز فرایند آرام نخواهد گرفت و بسیاری از اروپایی ها انتظار دارند که شکایت قدیمی آمریکا و درخواست آن برای صرف هزینه های دفاعی بیشتر از سوی اروپا و عهده دار شدن بخشی از فشارها به صورت قبل ادامه یابد و حتی امکان دارد که بایدن درخواست های بیشتری در این راستا داشته باشد. ضمن این که بایدن نیز با توجه به تغییر تمرکز آمریکا به منطقه هندو اقیانوسیه، استقرار نظامی آمریکا در آلمان را کاهش خواهد داد. بعضی از دیپلمات های اروپایی انتظار دارند که رویکرد خاورمیانه ای بایدن بیشترهم راستا با رویکرد اروپا باشد.

در بعضی حوزه ها، اطمینان زیادی به رویکرد بایدن نیست. به عنوان مثال در زمینه روسیه، دیپلمات های اروپایی انتظار دارند دولت دموکرات رویکرد تندتری داشته و پیغام های ناهماهنگ کمتری بدهد ضمن این که تمایل بیشتری برای همکاری با مسکو در زمینه کنترل تسلیحاتی داشته باشد. در زمینه تحریم ها نیز، اروپایی ها انتظار دارند دولت بایدن رویکرد متوازن تری داشته و از فشار یکجانبه دوری کند. با این حال سران اروپایی انتظار دارند که سال اول بایدن بیشتر به مسائل داخلی، مانند پاندمی کووید، اصلاح نظام ناکارآمد بهداشت و احیای مالی و بهبود اختلافات اجتماعی ناشی از رویکرد ترامپ، سپری گردد.

در انتهای این مطلب آمده است: اگر بایدن انتخابات را ببرد، رهبران اروپایی نباید اشتباه نمایند و صرفا منتظر دولت جدید آمریکا باشند تا آنها ابتکار عمل را در دست گیرند بلکه در عوض باید از فرصت بهره جسته و خود پیشنهاداتی ارایه نمایند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 15 آذر 1399 بروزرسانی: 15 آذر 1399 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 1302

به "اندیشکده کارنگی آنالیز کرد: انتظاراتی که اروپا از رئیس جمهوری بعدی آمریکا دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اندیشکده کارنگی آنالیز کرد: انتظاراتی که اروپا از رئیس جمهوری بعدی آمریکا دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید