خبرگزاری فرانسه از تصمیم مذاکره کنندگان در نشست وین اطلاع داد

به گزارش ایران عکس، ایرنا نوشت: مذاکره کنندگان توافق هسته ای ایران (برجام) در نشست روز گذشته (سه شنبه) وین بر تسریع فرایند مذاکرات تأکید کردند. در این راستا، یک منبع دیپلماتیک در گفت و گو با خبرگزاری فرانسه از حصول نتیجه ای معین تا یک ماه آینده ابراز امیدواری کرد.

خبرگزاری فرانسه از تصمیم مذاکره کنندگان در نشست وین اطلاع داد

به نقل از خبرگزاری فرانسه، دور سوم گفت و گوها پیرامون توافق هسته ای ایران (برجام) که از 6 آوریل/17 فروردین شروع شده، روز گذشته (سه شنبه) در وین برگزار گردید و نمایندگان کشورهای عضو این توافق نامه (ایران، چین، روسیه، فرانسه، آلمان و انگلستان) در این نشست بر تسریع فرایند مذاکرات تأکید کردند.

در این راستا، یک منبع دیپلماتیک در گفت و گو با خبرگزاری فرانسه از دستیابی به نتیجه ای ملموس تا سرانجام ماه مه به عبارتی تا قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران ابراز امیدواری نموده است.

رئیس هیات چین در مذاکرات برجام، پس از سرانجام نشست امروز (سه شنبه) کمیسیون مشترک ابراز امیدواری کرد که گفت وگوها در زمینه احیای برجام هرچه سریع تر به نتیجه برسد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، انریکه مورا، دیپلمات اروپایی که اداره این نشست را برعهده دارد، در توئیتی در این باره نوشت: بازگشتیم به وین برای کمیسیون مشترک برجام، مذاکرات کارشناسی و تماس های جداگانه با آمریکا در سومین هفته مذاکرات، برای پیشبرد اهداف مان شامل الحاق مجدد آمریکا به برجام و اجرای کامل توافق است.

خبرگزاری فرانسه اضافه کرد: وزیر امور خارجه ایران از تصمیم مذاکره کنندگان بر شتاب فرایند مذاکرات و همچنین تسریع در فعالیت های گروه های کارشناسی خبر داده است.

این رسانه فرانسوی یادآور شد: دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده با هدف نابودی توافق هسته ای ایران (برجام) در سال 2018 از این توافق خارج شد و تحریم های ضد ایرانی را دوباره اعمال کرد.

خبرگزاری فرانسه اضافه کرد: انریکه مورا، معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مقاله ای در تارنمای اسپانیایی پولیتیکا اکستریور از موانع متعدد در احیای برجام از جمله سیاست داخلی تهران و واشنگتن، ارائه بیش از حد پیشنهادات، ساز و کار برطرف تحریم ها از سوی ایالات متحده و همچنین بازگشت ایران به فرایند عمل به مفاد تعهدات خبر داده است.

وی گفت: هدف از مذاکرات برجامی در وین، دستیابی به یک توافق عملیاتی و موثر است.

وانگ چون نماینده دائم چین در سازمان های بین المللی مستقر در وین با اشاره به شروع دور جدید مذاکرات وین در مورد برجام گفت: مذاکرات کمیسیون مشترک در مورد ازسرگیری تعهدات آمریکا و ایران وارد هفته چهارم شده است، این هفته بسیار مهم خواهد بود.

او اضافه کرد: در حال حاضر، پیشرفت های مهمی در مذاکرات به دست آمده، اما هنوز اختلافات مهمی وجود دارد.

وی در مورد ترتیب ازسرگیری اجرای تعهدات آمریکا و ایران در مورد برجام گفت: این دولت سابق آمریکا بود که به طور یکجانبه از برجام خارج شد و فشار حداکثری علیه ایران اعمال کرد که منجر به بروز بحران کنونی هسته ای ایران شد. از این رو آمریکا ابتدا باید همه تحریم های یکجانبه و غیرقانونی علیه ایران و طرف های ثالث را لغو کند.

دور تازه نشست کمیسیون مشترک برجام عصر روز گذشته (سه شنبه) با حضور هیأت های ایران و گروه 1+4 در گراندهتل وین برگزار گردید. در این جلسه حاضرین تصمیم به تسریع فرایند گفت وگوها گرفتند و توافق شد فعالیت گروه های کارشناسی در دو حوزه لغو تحریم ها و هسته ای به صورت فشرده و سریع ادامه یابد.

همچنین تصمیم گرفته شد که گروه کارشناسی سوم با نام گروه کارشناسی ترتیبات اجرایی با هدف گفت وگو در مورد ترتیبات عملی مورد احتیاج برای اجرایی شدن لغو تحریم ها و سپس بازگشت آمریکا به برجام تشکیل گردد.

سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه و رئیس هیات ایرانی نیز فضای کلی نشست را مثبت و رو به جلو ارزیابی کرد و گفت: فکر می کنیم که در فرایند درستی قرار داریم، با این حال هنوز هم چالش ها و جزییات سختی وجود دارد.

وی توضیح داد: ما یک اصل داریم، هم تعجیل نداریم و شتاب زدگی نمی کنیم و هم اجازه نمی دهیم بحث ها فرسایشی گردد.

310 310

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 30 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 30 اردیبهشت 1400 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 1620

به "خبرگزاری فرانسه از تصمیم مذاکره کنندگان در نشست وین اطلاع داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرگزاری فرانسه از تصمیم مذاکره کنندگان در نشست وین اطلاع داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید