بازاریابی محصولات دانش بنیان؛ مشکل عمده محققان

به گزارش ایران عکس، رئیس پارک علم و فناوری ایلام، بازاریابی محصولات دانش بنیان را یکی از مسائل شرکت های دانش بنیان برشمرد و گفت: باید سازوکاری داشته باشیم که خرید محصولات دانش بنیان تضمین گردد.

بازاریابی محصولات دانش بنیان؛ مشکل عمده محققان

کامران طاهرپور رئیس پارک علم و فناوری ایلام در گفت وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی ایران عکس، پیشنهاداتی برای بهتر شدن وضعیت حمایت از شرکت های دانش بنیان ارائه نموده و گفت: یکی از مهمترین موضوعات و دغدغه های شرکت های دانش بنیان، بحث بازاریابی محصولات آن هاست، باید سازوکاری اندیشیده گردد که وقتی شرکت های داخلی کالایی فراوری می نمایند، کالای مشابه محصول آن ها از خارج کشور وارد نگردد یا اینکه خرید محصولات شرکت های کشورمان تضمین گردد.

وی با اشاره به حمایت هایی که از محصولات دانش بنیان صورت می گیرد، اضافه کرد: البته حمایت ها و تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی در رشد شرکت های دانش بنیان بسیار موثر است، اما وام ها باید راهنمایی شده و تضامین نیز برای جوان های خوشفکر و شرکت های نوپا سبک تر باشد.

رئیس پارک علم و فناوری ایلام همچنین بر ضرورت آنالیز مجدد و تعیین کردن نقاط قوت و ضعف حمایت های صندوق نوآوری و شکوفایی از شرکت های دانش بنیان تاکید نمود و گفت: آنچه ما می خواهیم در نهایت شکوفایی شرکت ها و توسعه اقتصاد دانش بنیان در کشور است اما این امر میسر نمی گردد مگر اینکه در کار شرکت های دانش بنیان رونق ایجاد گردد.

ضرورت ایجاد الزام در ادارات دولتی برای استفاده از محصولات دانش بنیان

طاهرپور به وجود آمدن الزام در ادارات دولتی برای استفاده از محصولات شرکت های دانش بنیان را ضروری خواند و گفت: به طور قطع با این الزام شرایط برای فعالیت شرکت های دانش بنیان بهتر هم خواهد شد.

وی با اشاره به مشکلاتی که امروز به سبب تحریم ها بر اقتصاد کشور تحمیل شده است، گفت: بر کسی پوشیده نیست شرایط مالی سختی اکنون به واسطه تحریم ها و دیگر شرایط برای کشورمان به وجود آمده است و قاعدتا راهکارهای مختلفی برای تعدیل این فشارها و برون رفت از آن ها وجود دارد. توجه به اقتصاد دانش بنیان و شرکت های دانش بنیان، خلاقیت و نوآوری یکی از راهکارهای موثر و اساسی در رسیدن به خودکفایی و استقلال واقعی و توسعه پایدار و نیز برون رفت از این شرایط سخت است.

وی ادامه داد: نباید شک کنیم، همین راه، راهی است که خیلی از کشورها رفته اند و پیروز هم بوده اند. ما با توجه به منابعی که داریم، به خصوص منابع انسانی و نیروی خلاق، توانمند و اندیشمند، این راستا را می توانیم هموارتر کنیم.

طاهرپور گفت: در کشور ما در راستای حمایت از اقتصاد دانش بنیان و شرکت های دانش بنیان قوانین متعددی تصویب شده است و هیچ کس نمی تواند بگوید در این زمینه کوتاهی و بی توجهی شده است. حدود 110 قانون برای حمایت از شرکت های دانش بنیان تصویب شده است و این شرکت ها در جنبه های مختلف تحت حمایت قرار گرفته اند.

اقدامات صورت گرفته در راستای توسعه اقتصاد دانش بنیان

رئیس پارک علم و فناوری ایلام با اشاره به اینکه اقدامات صورت گرفته در راستای توسعه اقتصاد دانش بنیان اگرچه ارزشمند بوده اما کافی نبوده است، توضیح داد: شاید اگر وضعیت کشور عادی بود، سیاست گذاری های فعلی و قوانین موجود کفایت می کرد اما اکنون که شرایط غیرعادی و ویژه است، تصمیمات بنیادی، وضع قوانین جدید و سیاست گذاری نو، ضروری و ضروری است.

طاهرپور با طرح چند سوال که آیا مدیران و مردم ما به شرکت های دانش بنیان اعتماد نموده اند و آیا سازوکارهای بخش دولتی ما باعث شده است که ادارات از محصولات شرکت های دانش بنیان حمایت و استقبال نمایند؟ گفت: اگر بازاریابی مناسب برای بخش فروش شرکت های دانش بنیان شکل بگیرد و اقبال لازم در بخش دولتی هم نسبت به کالاهای آن ها به وجود بیاید به طور قطع پیروز می شویم.

وی گفت: متاسفانه در بخش احتیاجسنجی هم به خوبی عمل نشده است، برای مثال کدام فرد یا نهاد در کشور احتیاجسنجی نموده است تا تعیین گردد این احتیاجها را داریم و آن ها را به شرکت های دانش بنیان ارائه نموده باشند تا تعامل و اعتماد لازم و مناسب شکل بگیرد.

رئیس پارک علم و فناوری ایلام گفت: شرکت های دانش بنیان خوبی در کشور داریم که ماحصل حمایت مراکز مختلف و نهادهای گوناگون از جمله صندوق نوآوری وشکوفایی است، اما شرایط فعلی ما عادی نیست و احتیاج به حمایت جدی تری داریم. باید کارشناسی و بازنگری لازم هم در میزان تسهیلات اعطایی و هم نوع حمایت ها انجام گردد.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 25 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 367

به "بازاریابی محصولات دانش بنیان؛ مشکل عمده محققان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازاریابی محصولات دانش بنیان؛ مشکل عمده محققان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید