برد شیرینی که به حاشیه رفت!

به گزارش ایران عکس، این اتفاق تازگی ندارد. شامگاه گذشته در حالی که بازی تیم های پرسپولیس و کاشیما در فینال آسیا همه را مجذوب خود نموده بود، قهرمانی شیرین تیم ملی فوتبال ساحلی کشورمان در جام بین قاره ها، در سایه این بازی به حاشیه رفت، اتفاقی که نمی توان نقش رسانه ها را در پررنگ شدن آن نادیده گرفت.

برد شیرینی که به حاشیه رفت!

رضا خدادادی ـ سردبیر روزنامه ورزشی گل ـ در گفت وگویی با خبرنگاران، درباره علت گرایش بیش از حد رسانه ها به ورزش فوتبال و پرداختن به این حوزه که اغلب منجر به فراموشی ورزش های دیگر می شود، اظهار کرد: موضوع این است که محتوای رسانه های ورزشی در تمام جهان همین سر و شکل را دارد. در حال حاضر رغبت مخاطبان در رسانه ها به فوتبال است. همین طور گردش مالی که در جهان در ارتباط با فوتبال اتفاق می افتد، در خیلی از رشته های ورزشی دیگر مثل کشتی و ... وجود ندارد.

او درباره به حاشیه رفتن قهرمانی تیم ملی فوتبال ساحلی کشورمان توسط رسانه ها اظهار کرد: این اتفاق نادر از بدشانسی و همزمانی دیدار دو تیم فوتبال ساحلی و همچنین فینال لیگ قهرمانان فوتبال آسیا بود. اگر روز دیگری این اتفاق می افتاد، امکان توجه به دستاورد تیم ملی فوتبال ساحلی کشورمان بیشتر بود؛ چرا که اتفاق قابل توجهی بوده است. خود ما در روزی که تیم پرسپولیس دیدار داشت، در قالب تیتر و در کنار صفحه توانستیم این اطلاع رسانی را در ارتباط با بازی فوتبال ساحلی کشورمان در فضای تنگ روزنامه مان داشته باشیم و البته جواب نداد بتوانیم توجه بیشتری به فوتبال ساحلی داشته باشیم.

او با اشاره به همزمانی دیدار نهایی لیگ قهرمانان آسیا و پیروزی تیم ملی فوتبال ساحلی کشورمان و عملکرد رسانه ها نسبت به این دو اتفاق، اظهار کرد: اتفاق نادری است در جهان که 100 هزار نفر برای تشویق یک تیم باشگاهی در استادیوم حاضر شوند. در واقع فقط برای باشگاه های بزرگ جهان چنین اتفاقی می افتد. این مساله نشان می دهد که ذائقه مردم ما در این مقطع با تیم باشگاهی بوده است اما از بازی تیم ملی فوتبال ساحلی کشورمان هم بوده است و در شبی که این تیم قهرمان شده، پرسپولیس هم بعد از سال ها به فینال آسیا رسیده است. به همین منظور همه نگاه ها مورد توجه فوتبال بوده است.

این سردبیر روزنامه ورزشی معتقد است: اینکه گفته می شود رسانه ها صرفا توجه شان به فوتبال است بی انصافی است. چرا که رسانه ها در مقاطعی مثل المپیک یا بازی های آسیایی به حوزه های دیگر ورزش می پردازد. اگر ورزشکاران ما مدال طلای با ارزش بگیرند یا اتفاق خاصی در آن حوزه بیفتد روی جلد روزنامه ها، خبرگزاری ها و حتی در برنامه های تلویزیونی نگاه ویژه ای به آنها می شود. البته باید گفت که این مخاطب شناسی در هر منطقه و بافتی متفاوت است؛ به عنوان مثال شما در آمریکا می بینید که میزان توجه مخاطبان این کشور به بسکتبال بیشتر است. به همین منظور رسانه ها نیز بیشتر به این ورزش می پردازند. در نتیجه رسانه ها هم سعی می نمایند توجه بیشتری به این ورزش بنمایند و یا در ارتباط با بیسبال نگاه رسانه ها در این کشور نگاه پررنگی است. همچنین MMA که ورزشی رزمی است و در قفس انجام می شود، در کشور آمریکا هواداران زیادی دارد و در مسابقه اخیری که در این کشور صورت گرفت، لقب مبارزه قرن را به این ورزش دادند. به دلیل اینکه چند صد میلیون بیننده از سراسر جهان داشت و کشورهای میزبان و همچنین کشورهای شرکت نماینده به این ورزش بسیار توجه کردند. رسانه های این کشورها نیز این مسابقه را کامل پوشش دادند و به جنجال های آن پرداختند. بنابراین من فکر می کنم رسانه های ما در ایران نیز اینگونه نیستند که ذائقه مخاطب را به سمت فوتبال راهنمایی نمایند. بلکه خود ذائقه مردم به فوتبال بیشتر از ورزش های دیگر است. پدیده ای که به میزان بالایی در جهان قابل توجه است و همین باعث شده رسانه ها هم توجه بیشتری به فوتبال داشته باشند.

خدادادی با بیان اینکه وظیفه رسانه تبیین سلیقه برای مخاطبان نیست، بیان کرد: رسانه می تواند در اتفاقاتی که در جامعه ورزش و کشور رخ می دهد تاثیرگذار باشد؛ به عنوان مثال حضور بانوان در استادیوم یکی از اتفاقاتی است که رسانه ها می توانند در این زمینه اطلاع رسانی و کار فرهنگی نمایند اما نمی توانند به مخاطب بگویند که به عنوان مثال کشتی را بیشتر از فوتبال دوست داشته باشند. رسانه ها نمی توانند به ذائقه مخاطب یاری نمایند اما می توانند به ذائقه متفاوت مخاطب ارزش بگذارند. خیلی از مخاطبان ممکن است ورزش های دیگر به غیر از فوتبال را دوست داشته باشند که باید سلیقه آنها نیز لحاظ شود. بنابراین اگر قهرمانان ما در ورزش های دیگر به موقعیت و دستاوردی می رسند رسانه ها باید توجه شان را به آنها معطوف نمایند اما اینکه این معطوف شدن کمرنگ یا پررنگ است، علت آن به اتفاقات و هیاهوی فوتبال برمی شود که بعضی اوقات این اولویت ها فراموش می شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 11 فروردین 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 91

به "برد شیرینی که به حاشیه رفت!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برد شیرینی که به حاشیه رفت!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید