بیشترین افت دلار آمریکا در یک دهه گذشته

به گزارش ایران عکس، خبرنگاران: به دنبال تداوم شیوع گسترده ویروس کرونا، آشفتگی فضای سیاسی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و انتشار آمارهای منفی بی سابقه از رشد اقتصادی این کشور، دلار آمریکا بیشترین افت ارزش ماهانه در طی حدود یک دهه گذشته را تجربه کرد.

بیشترین افت دلار آمریکا در یک دهه گذشته

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرگزای تسنیم، شاخص ارزش دلار آمریکا در برابر سبد ارزهای رقیب طی ماه جولای شاهد افت4.1 درصدی بود که بی سابقه ترین افت ارزش ماهانه از سپتامبر 2010 تا به امروز به شمار می رود. بیشترین افت ارزش دلار طی 10 روز پایانی ماه جولای رخ داد که موارد ابتلا به ویروس کرونا در چندین ایالت شاهد رشد بود و آمارها نشان داد فرایند ترمیم اقتصاد آمریکا به شدت کند شده است.

روز جمعه شاخص دلار ابتدا به رقم 92.539 رسید که پایین ترین رقم از می 2018 تا به امروز بود اما بعدا با 0.6 درصد رشد به 93.377 رسید.

بوریس اشلوسبرگ، مدیر بخش استراتژی ارزی موسسه مدیریت دارایی بی کی در نیویورک گفت: طی ماه گذشته شاهد ورود دلار به یک سیر نزولی بسیار جدی بوده ایم... نرخ بهره نیز کاهش جدی را شاهد بوده و این مسئله سبب کاهش جذابیت دلار برای سرمایه گذاران شده است. به علاوه بازار دارد متوجه ریسک های سیاسی ای می شود که ارزش دلار را تهدید می کند.

پس از آنکه روز پنجشنبه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از احتمال تعویق انتخابات ریاست جمهوری این کشور سخن گفت، میزان اعتماد به دلار شاهد کاهش بود.

افت شدید ارزش دلار سبب شده تا فضا برای ترمیم ارزش ارزهایی که در ماه مارس افت کرده بودند مهیا شود. در ماه مارس و به دنبال ترس ناشی از شیوع گسترده کرونا، بسکمک از سرمایه گذاران با تصور امن بودن سرمایه گذاری در بازار دلار، دارایی های خود به سایر ارزها را کاهش داده بودند. اما طی هفته های اخیر ارزش دلار آمریکا در برابر ارزهای مختلفی همچون یورو، پوند انگلیس و ین ژاپن به شدت سقوط کرده است.

کاهش ارزش دلار آمریکا سبب ارزان تر شدن کالاهای ارزش گذاری شده به دلار برای خریدارانی شده که با ارزهای غیر دلاری خرید می کنند و همین مسئله به رشد قیمت کالاهایی مانند فلزات گرانبها و نفت خام کمک کرده است.

در صورتی که دولت آمریکا ناگزیر شود برای کمک به احیای اقتصاد بحران زده این کشور بسته های محرک اقتصادی بیشتری را به اجرا بگذارد، احتمالا با تزریق نقدینگی بیشتر باید در انتظار کاهش بیشتر ارزش دلار و تضعیف هر چه بیشتر اعتماد جهانی به این ارز ملی بود.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 1 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 1147

به "بیشترین افت دلار آمریکا در یک دهه گذشته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیشترین افت دلار آمریکا در یک دهه گذشته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید