موهبت های بحران 2020

به گزارش ایران عکس، درست است که 2020 را با اغماض می توانیم در حلقه بدترین سال های جهان (1914 یا 1939) قرار دهیم اما به هر حال این سال در تاریخ مدرن یکی از اسفناک ترین دوره های زندگی بشر به شمار می رود و شمار زیادی از پایان آن ناراحت نمی شوند.

موهبت های بحران 2020

برای من سال جاری بدترین سال زندگی ام بود اما همچنان من خوش شانس تر از خیلی های دیگر بودم و در آستانه سال جدید به خاطر آن ابعادی از زندگی که امیدوارم می کرد، قدردانم. نعمت های کوچک، اتفاقات بدی که برایمان پیش نیامد و آن نکات برجسته ای که به ما فهماند که بحران فعلی برای همیشه ادامه دار نخواهد بود و می توانیم به بهترین شکل از آن رهایی یابیم.

1. جنگ نشدن میان ابرقدرت ها

بیش از 60 میلیون نفر در سراسر جهان به ویروس کرونا مبتلا شدند، حدود یک و نیم میلیون نفرشان نیز جان باختند، اقتصاد در بسکمک نقاط جهان رو به رکود است، کشورهای فقیر، فقیرتر شده اند، بازار کار بشدت آسیب دیده و فرایند عملکرد مدارس بر بهره وری نسل های بعدی اثرگذار شده، مسائل روحی افزایش یافته و سایه سنگینی بر آینده جهان انداخته است اما همه این ناکامی ها در مقایسه با خسارتی که جنگ قدرت های بزرگ و بهره گیری آنها از سلاح های کشنده دارد، غیرقابل باور است. فارغ از خسارات جنگ های اخیر میان آذربایجان - ارمنستان یا هند - چین، کشتارهای سوریه، سودان، افغانستان و...، اگر قدرت های بزرگ وارد نبرد با یکدیگر شوند ویرانی ها غیرقابل جبران خواهد بود. پس به خاطر رخ ندادن این فاجعه در سال 2020 باید شکرگزار بود.

2. انتخابات امریکا

بیش از 70 میلیون امریکایی خواستار نتیجه دیگری از انتخابات ریاست جمهوری 2020 بودند اما در عین حال شمار زیادی نیز از اینکه جو بایدن جانشین دونالد ترامپ خواهد شد شاد و شکرگزارند. حتی شرایط بهتر از پیش بینی ها بود، چراکه نه اقدامات خشونت آمیز فرایند انتخابات را به هم زد، نه قدرت های خارجی در آن مداخله کردند، شمارش آرا نیز با دقت بالا و منصفانه انجام شد و در نهایت بایدن قاطعانه پیروز میدان شد. با وجود این همان طور که پیش بینی می شد تنها نکته منفی این شرایط نپذیرفتن شرایط با ادعاهای واهی رئیس جمهور ترامپ است که نه تنها بر سرنوشت شهفرایندان امریکایی در بسکمک از مراکز مهم تأثیرگذار خواهد بود که اعتبار امریکا در جهان را نیز خدشه دار خواهد کرد و تصویر خوب انتخاب میلیون ها امریکایی را به نابودی می کشاند. گرچه در تاریخ سیاسی امریکا سیاستمداران فاسد یا خطرناک کم نداشته ایم اما خودشیفتگی ترامپ باعث شد، او واکنشی فراتر از انتظار به شکستش داشته باشد. خوشبختانه اکثریت امریکایی ها او را نکوهش کرده و خواستار اخراج او هستند. اما این فرایند مخرب چند هفته دیگر نیز ادامه دارد و بدون شک او به تخریب سیاست های امریکا در فرصت باقی مانده اهتمام خواهد داشت اما در کل خروج او از قدرت با رأی شهفرایندان امریکایی نقطه امیدی برای سرانجام سیر نزولی امریکا است.

3. مردان شایسته

ادموند برک، نظریه پرداز ایرلندی جمله مشهوری دارد: تنها شرط لازم برای پیروزی بر شیطان این است که انسان های خوب کاری انجام دهند و سال جاری به خاطر شایستگی و عملکرد درست سیاستمداران شایسته هر دو حزب پس از انتخابات به رغم فشارهای سیاسی شدید باید شکرگزار باشیم. ما باید قدردان برد رافنسپرگر، جمهوریخواه و مقام ارشد ایالت جورجیا باشیم که صحت انتخابات را تأیید کرد. همچنین کریستوفر کربز، رئیس سابق امنیت سایبری امریکا که با رد هرگونه اقدامات غیرقانونی در انتخابات، از کار برکنار شد، یا مایک شرکی سناتور ارشد میشیگان که با رد اتهامات وارده از سوی ترامپ اعلام کرد: هیچ اتفاقی نخواهد افتاد. ما قانون را دنبال می کنیم و این فرآیند ادامه دار خواهد بود و حتی آن دسته از رهبران جمهوریخواه که به فرآیند دموکراتیک کشورشان احترام گذاشته و بر پیروزی بایدن صحه گذاشتند یا دموکرات هایی مانند استیسی آبرامز که ناکامی های قبلی را کنار گذاشت و وارد میدان شد. اما همچنان نمی دانیم که برای امثال سناتور لیندی گراهام یا افرادی مانند او در حزب جمهوریخواه، چه اتفاقی افتاده است.

4. پیشرفت علمی

قوانین فیزیک، شیمی و زیست شناسی و... در جهان هستی نیازی به پذیرش ما ندارند و پیش می فرایند. انسان ها می توانند تأثیر بشر بر تغییرات آب و هوایی را نپذیرند اما واقعیت این است که افزایش دی اکسیدکربن سبب گرمایش زمین می شود. بنابراین درک پایه ترین مسائل می تواند در بهبود مدیریت جهان کارساز باشد و بنابراین باید قدردان دانش و علم بود. در سال جاری میلیون ها انسان با نادیده دریافت توصیه های علمی و پیروی از سیاستمداران منفعت طلب، از زدن ماسک، رعایت فاصله اجتماعی یا در خانه ماندن خودداری کرده و فرایند کنترل این ویروس مخرب را سخت کردند اما بازهم علم به کمک بشر آمد. تولید واکسن کرونا و توزیع آن در سال آینده ما را به مصونیت از این ویروس و بازگشت به زندگی عادی و برگزاری مراسم سنتی با خانواده و دوستانمان در سال آینده امیدوار می کند و به همین خاطر قدردان دانشمندان هستیم.

5. دانشجویانم

از اواسط مارس تا پاییز سال جاری کلاس ها آنلاین شدند. من نمی خواهم شکایتی از فرایند سخت آموزش یا تبعات آن داشته باشم، چراکه تطبیق پذیری، جدیت و حس خوبی که دانشجویانم داشتند برایم فوق العاده بود. در واقع با اینکه آنها در ارتباطات و فعالیت های نزدیک گروهی محدود شده اند و برای بسکمک از آنها نیز آموزش آنلاین مسائل بسکمک را ایجاد کرده اما اشتیاق آنها به انجام فعالیت های تیمی و گروهی قابل ستایش است و من به خاطر این اتفاق شکرگزارم. حالا اگر با همه اینها ترامپ نیز از غیرممکن ها دست بکشد که بعید به نظر می رسد، یک مورد دیگر نیز به شکرگزاری ما برای سال 2020 اضافه خواهد شد.

منبع: Foreign Policy

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 8 دی 1399 بروزرسانی: 8 دی 1399 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 1350

به "موهبت های بحران 2020" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موهبت های بحران 2020"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید