ترک های گنبد سلطانیه شاهدگذاری شدند

به گزارش ایران عکس، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان گفت: شاهدگذاری تمامی ترک ها در بنای تاریخی گنبد سلطانیه انجام شد.

ترک های گنبد سلطانیه شاهدگذاری شدند

به گزارش خبرنگاران زنجان، امیر ارجمند گفت: ترک ها بر روی سازه داخلی و خارجی گنبد سلطانیه یکی از آسیب های موجود است که بیشتر مشاهده می شوند و تمامی این ترکها در طی شش ماهه دوم سال آسیب شناسی و شاهدگذاری شدند. ترک های گنبد سلطانیه در طی شش ماهه دوم سال شاهدگذاری شدند.

ارجمند گفت: مقاوم سازی ابنیه تاریخی متفاوت با بحث بازسازی بوده و انجام عملیات های بازسازیی برای حفظ آثار تاریخی لازم هستند. ترک­های ایجاد شده در بخش­ های مختلف گنبد سلطانیه پدیده­ ای پویا است که با گذشت زمان برحسب شرایط مختلف پیرامونی و رفتار سازه بوجود آمده است.

او اضافه نمود: یکی از مهمترین موضوع ها در عملیات های اجرایی حفاظت و بازسازی، شناخت عوامل آسیب رسان به بناها و محوطه های تاریخی می باشد، زیرا باز شناسایی، کنترل و یا از بین بردن عوامل آسیب رساننده می تواند مانع رشد وپیشرفت آسیب ها گردد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان گفت: استمرار و ضرورت پایش در شرایط اثر به صورت روزانه از ترک های بازسازی شده وهمچنین شاهد گذاری های اجرا شده در سال های گذشته وماه های پیش رو این عوامل مورد پایش وبررسی و مستندسازی قرار می گیرند. خوشبختانه در حال حاضر هیچ ترک تند شونده وحادی که تهدید جدی برای سلامت گنبد و محوطه سلطانیه باشد وجود ندارد و بنا در ثبات وتعادل قرار گرفته است.

ارجمند اعلام کرد: عملیات شاهد گذاری تنها پس از آسیب دیدن بنا اجرا شده و عملیات بازسازیی محسوب می گردد و نمی توان آن را اقدامی در رابطه با مقاوم سازی بنا در برابر زلزله محسوب کرد. صفحات مستطیلی شکل گچی به شکل پروانه و در ابعاد کوچکی به اندازه یک کارت ویزیت روی ترک ها در گنبد سلطانیه ایجاد شده است و تاریخی روی آن ثبت شده است که نشان دهنده زمان شاهدگذاری است.

او تاکید نمود: اگر پس از عملیات شاهد گذاری، این صفحه مجددا ترک بخورد نشان دهنده فعال بودن ترک است که در این شرایط بازسازیگران این پایگاه جهانی باید نسبت به انجام اقدامات حفاظتی متناسب به شرایط و نوع ترک ، آن را مهار نموده و مجددا شاهدگذاری نمایند.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 22 فروردین 1400 بروزرسانی: 22 فروردین 1400 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 1551

به "ترک های گنبد سلطانیه شاهدگذاری شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترک های گنبد سلطانیه شاهدگذاری شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید