برطرف ممنوعیت خروج رسول اف از کشور

به گزارش ایران عکس، سینمای ایران در هفته ای که گذشت با اخباری چون شایعه برکناری معاون سینمایی، برطرف ممنوعیت خروج محمد رسول اف فیلمساز سینمای ایران از کشور، اعلام دبیر جشن کانون کارگردانان و پانزدهمین جشن سینمای ایران، استقبال از جشنواره بین المللی فیلم شهر، افتتاح یک پردیس سینمایی، خبرهایی از بازار جشنواره بین المللی فیلم کن و.... روبرو بود.

برطرف ممنوعیت خروج رسول اف از کشور

- یکی از خبرهای مهم و حاشیه ساز هفته آخر اردیبهشت سال 90 سینمای ایران شایعه برکناری جواد شمقدری معاون سینمایی بود که تقریبا از ابتدای هفته قوت گرفت. البته این شایعه اواخر سال گذشته نیز تقریبا شنیده می شد ولی تا به این هفته چیزی درباره خبر آن منتشر نشد. البته این خبر نیز خیلی زود توسط خود شمقدری و محمد حسینی وزیر ارشاد تکذیب شد.

حتی در بعضی از سایتها درباره حضور علیرضا رضا داد مدیر سابق بنیاد سینمایی فارابی در این پست خبر داده شد. اما وی در پاسخ به این سوال عنوان نمود از این شایعات بی خبر هستم. وی هم اکنون به عنوان مجری طرح پروژه سینمایی پیامبر اکرم (ص) که قرار است توسط مجید مجیدی ساخته گردد، مشغول فعالیت است. همچنین شمقدری نیز در این ارتباط اعلام کرد، از روز اولی که من و همکارانم در این پست قرار گرفتیم، خبر شایعه رفتن من کلید خورد. البته به گفته وی، رئیس جمهوری نیز عنوان نمودند خبر برکناری معاون سینمایی شایعه است.

به همین دلیل محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه جلسه هیئت دولت روز چهارشنبه 28 اردیبهشت ماه تاکید نمود:چنین موضوعی اصلا صحت ندارد. با وجود این اخبار به نظر می رسد معاون سینمایی به همراه دیگر مدیران این بخش مانند گذشته به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

- فیلم به امید دیدار ساخته محمد رسول اف که در شصت و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم کن به نمایش در آمد از همان ابتدا پس از انتشار خبر حضور این فیلم در این رویداد با حاشیه های فراوانی از جمله غیرقانونی بودن آن در جشنواره کن روبرو شد. این فیلمساز در اواخر سال 88 دستگیر و سپس آزاد شد. اما وی در تاریخ 25 دی ماه سال 89 پیروز به دریافت پروانه ساخت برای این فیلم از وزارت ارشاد شد که خبر آن نیز توسط روابط عمومی معاونت سینمایی منتشر شد.

جواد شمقدری معاون سینمایی به همین دلیل در گفتگویی با باشگاه خبرنگاران درباره این فیلم عنوان نمود:به امید دیدار از وزارت ارشاد مجوز ساخت دریافت نموده و از نظر ما مسئله ای ندارد. گویا هم اکنون بازیگران این فیلم به همراه همسر وی در جشنواره کن حضور دارند و به امید دیدار چند رو گذشته به نمایش در آمده است.

اما همزمان با نزدیک شدن به اختتامیه جشنواره بین المللی فیلم کن، وکیل محمد رسول اف خبر از برطرف ممنوعیت خروج وی از کشور را داده است. ایمان میرزاده در گفتگویی با یکی از خبرگزاریها عنوان نموده، پرونده موکل من همچنان در شعبه 54 محاکم تجدید نظر تهران مفتوح است. محمد رسول اف درسال گذشته با دریافت پروانه ساخت، فیلم جدید خود را تهیه نموده است. خوشبختانه بر این اساس گویا مدیران فرهنگی و قضایی تصمیم به برطرف موانع موجود جهت خروج وی از کشور و شرکت در جشنواره کن گرفتند.

وی همچنین تاکیده نموده، روز دوشنبه 26 اردیبهشت ماه با فراخوان مقامات قضایی و مراجعه به دادگاه انقلاب، نامه برطرف ممنوعیت خروج از کشور جهت ارائه به مراجع ذی صلاح ابلاغ و تحویل شد. اما حضور وی در جشنواره کن قطعی نیست.

حسین معززی نیا منتقد سینمای ایران که هم اکنون در جشنواره کن حضور دارد پس از نمایش این فیلم در گفتگویی عنوان نموده، درباره خود فیلم هم معتقدم فیلم بد وضعیفی است. داستان پرغلطی دارد و ریتم آزاردهنده ای که تماشایش را سخت می نماید. مشکل اصلی فیلم این است که آن قدر در خصوص وضعیت اجتماعی سیاسی امروز کشور اغراق می نماید که دیگر می گردد گفت دارد دروغ می گوید، عامدانه یا غیرعامدانه. نمی گردد برای فیلمی که دروغ می گوید احترام قائل بود. من این مشکل را با فیلم طلای سرخ هم داشتم. به نظرم آن فیلم هم در زمان خودش داشت دروغ می گفت.

- فیلم اینجا بدون من به کارگردانی بهرام توکلی در پنجاه و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم تائورمینای ایتالیا به همت موسسه رسانه های تصویری در ایتالیا به نمایش در می آید. این اثر به همراه پنج فیلم دیگر در بخش مسابقه فیلم های خارج از حوزه مدیترانه جشنواره بین المللی فیلم تائورمینا پذیرفته شده و برای تصاحب جایزه این جشنواره به رقابت خواهد پرداخت.

اینجا بدون من اقتباسی از نمایشنامه باغ وحش شیشه ای نوشته تنسی ویلیامز است و فاطمه معتمدآریا، پارسا پیروزفر، صابر ابر، نگار جواهریان و احمد ساعتچیان در آن ایفای نقش می نمایند. پنجاه و هفتمین دوره جشنواره بین المللی فیلم تائورمینا از 11تا 18 ژوئن (21 تا 28 خرداد ماه) در شهر تائورمینای ایتالیا برگزار می گردد و بهرام توکلی برای شرکت در نشست خبری و جلسه پرسش و پاسخ این فیلم به این جشنواره دعوت شده است.

این فیلم در بیست و نهمین جشنواره بین المللی فیلم فجر به نمایش درآمد و علیرغم بی توجهی داوران به اینجا بدون من اما این فیلم با استقبال زیادی از طرف منتقدان و اهالی رسانه روبرو شد.

- نامزدهای بهترین های جشنواره بیست ونهم فیلم فجر ازنگاه داوران انجمن منتقدان معرفی شدند. داوران این انجمن آنتونیا شرکا ، اسماعیل میهن دوست، سعید قطبی زاده، کیوان کثیریان، شاپور عظیمی، ذبیح الله رحمانی و چیستا یثربی، نامزدهای دریافت تندیس در 12 رشته، از میان تمام فیلم های شرکت نماینده در بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر را اعلام کردند.

در میان کاندیداهای معرفی شده از سوی انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران، جدایی نادر از سیمین و یک حبه قند با نامزدی در هشت رشته رکورد دارند و فیلم های سعادت آباد ومرهم با شش، اینجا بدون من با پنج و آیینه های رو به رو با چهار نامزدی، در رده های بعدی هستند. اسب حیوان نجیبی است، راه آبی ابریشم و مرگ کسب و کار من است با سه نامزدی و خیابان های آرام، آلزایمر، فرزند صبح و آقا یوسف با دو نامزدی در این فهرست حضور دارند.

برندگان تندیس و بهترین های هر رشته در پنجمین جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران که 23 خردادماه 90 برگزار می گردد، معرفی خواهند شد.

- کیومرث پور احمد دبیر پانزدهمین جشن سینمای ایران شد. همچنین مازیار میری نیز به انتخاب شورای مرکزی جدید کانون کارگردانان دبیر مراسم جشن کانون کارگردانان شد. جشن روز فیلمنامه نویس نیز دوم خرداد ماه در سالن شماره دو خانه سینما برگزار می گردد. در این مراسم به دلیل اینکه دو سال در برگزاری آن وقفه ایجاد شده بود، داوری برای انتخاب بهترین فیلمنامه برگزار نشده است و در فقط از پنج فیلمنامه نویس مستقل تقدیر به عمل می آید.

- فیلم های سینمایی بخش مسابقه سینمای ایران چهارمین جشنواره بین المللی فیلم شهربا استقبال زیادی روبرو شد. نمایش فیلم هایی چون، اسب حیوان نجیبی است عبدالرضا کاهانی، سعادت آباد مازیار میری، جرم مسعود کیمیایی، یه حبه قند رضا میرکریمی، ورود آقایان ممنوع رامبد جوان و... از جمله آثاری بودند که سالنهای نمایش پر از مخاطبین و علاقمندان به سینما بود که البته در بعضی نمایشها عوامل فیلم ها نیز حضور داشتند.

مراسم کلنگ زنی مجموعه سینمایی باران

یکی دیگر از اخبار جالب جشنواره شهر، خروج فیلم جرم از بخش رقابتی این دوره بود. مسعود کیمایی در یادداشتی به دبیر جشنوار بیان نموده: با تشکر از لطف شورای انتخاب جشنواره فیلم شهر برای انتخاب فیلم جرمدر بخش مسابقه، درخواست می کنم بیست و هشتمین فیلمم را از داوری و رقابت کنار بگذارید، تا راه برای نسل های بعدی و جوان های خلاق این سینما باز باشد و فیلم هایشان در کنار هم داوری شوند.

- 28 اردیبهشت ماه کلنگ احداث مجموعه سینمایی پردیس در شرق تهران توسط عزت الله انتظامی به زمین زده شد، انتظامی که یکی از سخنرانان این مراسم بود گفت: از مسئولینی که برای ساخت این سالن برنامه ریزی و کوشش نموده اند قدردانی می کنم، مردم همان طور که به فضاهای مذهبی احتیاجمندند به اماکن فرهنگی و هنری احتیاج دارند.

وی ادامه داد: سالن سینمایی باران می تواند هم برای نمایش فیلم اختصاص پیدا کند،هم به سالن تئاتر و هم هنرهای دیگر، جوان ها به فضاهای فرهنگی احتیاج دارند و مسئولان باید برای این احتیاج برنامه ریزی نمایند.

امیرعباس گردان یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود که گفت: از سال 84 تا امروز که پنج سال از ایده ساخت این پردیس گذشته زمان زیادی صرف شد، امیدواریم بتوانیم این پروژه را به سامان برسانیم، در شرایط سختی هستیم و فضای فرهنگی مطلوبی وجود ندارد.

سیداحمد میرعلایی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی هم به نام زیبای این مجموعه اشاره نمود و ابراز امیدواری کرد، این پردیس مانند نامش مظهر خیر و برکت برای هنردوستان باشد و حرکت مفید سینماسازی و احداث سالن به شکل جدی تری دنبال گردد.

منبع : مهر نیوز

منبع: برترین ها
انتشار: 11 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 310

به "برطرف ممنوعیت خروج رسول اف از کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برطرف ممنوعیت خروج رسول اف از کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید