روابط عاطفی در محیط کار را چگونه مدیریت کنیم؟

به گزارش ایران عکس، افراد زیادی در محل کار با شریک عاطفی خود آشنا می شوند با این حال روابط عاطفی در محیط کار اغلب شرایط ناراحت کننده ای را برای طرفین و همچنین همکارانشان ایجاد می کند. برخی شرکت ها حتی سیاست های صریح و روشنی در برابر روابط احساسی در محیط کار دارند. آیا به این فکر کرده اید که اگر روزی به همکارتان علاقه مند شده و بخواهید این رابطه را جدی تر ادامه دهید، چه می شود؟ آیا آشکارا آن را ابراز می کنید؟ آیا هدف کاری خود را نادیده گرفته و چیزی که برای زندگی شخصی شما بهتر است را انتخاب می کنید؟ در ادامه با ما همراه باشید تا 8 روش برای مدیریت روابط احساسی در محیط کار را از نگاه کارکنان و 8 وظیفه تیم منابع انسانی در روبرو با روابط عاطفی در محیط کار را باهم مرور کنیم.

روابط عاطفی در محیط کار را چگونه مدیریت کنیم؟

وظیفه تیم منابع انسانی در مدیریت روابط احساسی در محیط کار:

چند نکته کلیدی برای رهبران مشاغل و مدیران منابع انسانی برای مدیریت روابط در محیط کار وجود دارد. با در نظر قرار دادن این موارد می توانید راحت تر منابع انسانی خود را از نظر روابط احساسی میان آنها مدیریت کنید.

این مدیران منابع انسانی هستند که در روبرو با روابط احساسی در محیط کار باید از سازمان خود محافظت کنند. مدیران منابع انسانی برای مدیریت روابط عاشقانه کاری هم باید مدیران بخش های مختلف را آموزش و هشدار دهند و هم کارکنان سازمان را.

8 نکته برای مدیریت روابط احساسی در محیط کار توسط تیم منابع انسانی:

1. خط مشی سازمان برای روبرو با روابط احساسی و عاطفی در محیط کار را تبیین کنید.

سازمان ها می توانند با داشتن یک خط مشی دوستیابی که به وضوح انتظارات مربوط به افشای اطلاعات شخصی را تعیین می کند ، از سازمان و کارمندان محافظت کند. هم چنین مواردی که از طرف سازمان به عنوان آزار و اذیت شناخته می شود، تعیین شود.

2. مدیریت صحیح روابط عاشقانه و عاطفی را آموزش دهید

مدیران منابع انسانی باید آموزش های صحیحی را به مدیران بخش های متفاوت ارائه دهند تا آنها بدانند که چگونه می توانند در شرایط حساس رفتار کنند. مدیران باید کاملاً مطلع باشند و از موضع شرکت در موارد روابط احساسی در محیط کار مطلع باشند.

همچنین برای مدیران دپارتمان ها مهم است که مکالمات غیررسمی بیشتری با تیم خود داشته باشند. کارمندان را تشویق کنید تا از قوانین و خط مشی سازمان در مدیریت روابط احساسی در محیط کار مطلع شوند. ارتقاء مکالمات آزاد از ابتدا کمک خواهد کرد تا اطمینان حاصل شود که هرگونه مسئله ای حتی روابط عاشقانه در محیط کار با سرعت و کارایی رسیدگی می شود.

3. ممنوع کردن ابراز عمومی احساسات در محیط کار

نمایش عمومی محبت در محل کار مناسب نیست و باعث می شود همکاران احساس ناخوشایند و ناراحتی کنند. سیاست های ممنوعیت ابراز عمومی احساسات غیر معمول نیست و تیم منابع انسانی در صورت مطلعی از این رفتارها در محل کار می تواند مداخله کند.

4. نسبت به وقایع دسته جمعی در محیط کار هوشیار باشید

مهمانی های تولد و کافه های بعد از زمان کار ، اغلب در زمانی آغاز می شود که روابط عاشقانه در محیط کار آغاز می شود. به کارکنان یادآوری کنید قوانین شرکت در حوزه روابط عاشقانه در محیط کار را در وقایع دسته جمعی هم رعایت کنند.

5. کنترل آسیب روابط احساسی و عاطفی در محیط کار

روابط عاشقانه اداری که رو اتمام می فرایند، می توانند تأثیر زیادی در سازمان و منابع انسانی آن بگذارند.

شکست های عاطفی باعث می شود که افراد از گفتگو با یکدیگر امتناع ورزند ، از همکاری باهم سر باز بزنند و حتی همکاران خود را علیه یکدیگر بشورانند.

مسئله یا دلیل جدایی هرچه باشد ، سازمان ها انتظار دارند که کارکنانشان در حین کار مشارکت داشته باشند.

اگر چنین مشکلاتی پیش آمد، مدیر منابع انسانی باید برای جدا کردن یا جابجایی یکی از کارمندان اقدام نماید تا شرایط ناخوشایند را رفع کنند.

6. گوش کن

کارمندان باید بتوانند به سادگی در مورد هرآنچه اذیتشان می کند صحبت کنند. با این کار شما مطمئن خواهید شد هر عاملی که سازمان شما را در خطر قرار می دهد، توسط کارکنان به شما انتقال داده می شود.

7. یک دیکتاتور در روابط عاشقانه در محیط کار نباشید.

بله ، شما باید سیاست هایی را برای اطمینان از رفتار سالم در روابط احساسی در محیط کار وضع کنید، اما ممنوعیت ملاقات با همکاران احتمالاً جوابی نخواهد داد. همانطور که سوشان هیتفیلد ، متخصص منابع انسانی گفت، ممنوعیت کامل روابط احساسی کاری، کارکنان را به پنهان کاری ترغیب می کند. کارمندان ناامید نیز ممکن است این سختگیری را تهاجم به حریم خصوصی بدانند و باعث دلسردی آن در محیط کار شود.

8. برای رابطه احساسی مدیران با کارمندان بسیار مراقب باشید

یک نوع رابطه درون سازمانی وجود دارد که ممکن است به نفع شرکت باشد که در کل منع شود. در حالی منع کردن روابط احساسی احتمالاً روش عملی برای جلوگیری از ایجاد روابط عاشقانه بین همکاران نیست، اما روابط مدیر و کارمند موضوع دیگری استکه ممکن است بسیار خطرناک باشد.

مدیران منابع انسانی اگر تمام سعی خود در جذب و استخدام صحیح را هم انجام دهد اما هیچ تضمینی و جود ندارد که چنین اتفاق هایی در سازمان نیفتد، البته این مهم است که بگوییم که همه عاشقانه های اداری به فاجعه ختم نمی شوند. اما مدیران منابع انسانی باید برای بدترین سناریوها آماده باشند.

وظایف کارکنان برای مدیریت روابط عاطفی در محیط کار

8 نکته برای مدیریت روابط احساسی در محیط کار برای کارکنان سازمان ها

با توجه به اینکه افراد، وقت زیادی را در محل کار می گذرانند جای تعجب نیست که به هم علاقه مند شوند. طبق تحقیقی که در ادارات انگلستان اجرا شده گزارش شده 74 درصد از کارمندان در سنین 25 تا 34 سال، درگیر یک رابطه عاطفی با همکارشان شده اند. بیشتر این افراد اعلام کرده اند که دوباره هم این کار را انجام می دهند حتی اگر احساس کنند که این رابطه موقعیت شغلی شان را تحت تأثیر قرار می دهد. 53 درصد از افرادی که در این مطالعه تحقیقاتی حضور داشتند اعلام کردهاند که در آینده به روابط احساسی در محیط کار فکر می کنند، 29 درصد از داشتن رابطه عاطفی با همکار خود احساس رضایت کردند و 52 درصد معتقدند که روابط عاطفی در محل کار بهره وری و خلاقیت را کاهش می دهد. اما اگر قصد دارید که با همکار خود وارد رابطه شوید ابتدا اطمینان یابید که این روابط به حرفه شما یا دیگر موارد مهم در محل کار ضربه ای نمیزند. در لیست زیر چند مورد از بهترین نکات برای مدیریت روابط عاطفی در محل کار ذکر شده است:

1. سیاست ها و قوانین محیط کار خود را در مورد روابط عاطفی و احساسی مرور کنید:

قبل از آغاز رابطه با همکار خود به سیاست ها و قوانین محیط کارتان در رابطه با برقراری رابطه عاشقانه میان همکاران نگاهی بیندازید. برخی از شرکت ها، اعم از بزرگ و کوچک، برای مقابله با روابط میان همکاران قوانین سفت و سختی دارند. اگر رابطه شما خلاف قوانین محیط کار است باید از خود بپرسید که آیا ارزشش را دارد؟. حتی اگر این روابط احساسی در شرکت تان مجاز باشد بهتر است محتاطانه عمل کرده و خود را برای هرگونه عواقبی آماده کنید.

2. از روابط عاطفی بسیار مطمئن باشید:

قبل از برقراری هر رابطه با همکار خود اطمینان یابید که این یک رابطه واقعی است. آیا به خاطر حضور در یک پروژه سخت مجبورید که ساعت های زیادی را در شرکت بمانید؟ آیا از حمایت رئیس خود ناامید شده اید؟ آیا رابطه شما فراتر از ساعات کاری است؟ قبل از آغاز روابط احساسی در محیط کار با اطمینان به سؤالات فوق پاسخ دهید.

3. رفتار مؤدبانه و حرفه ای خود در محیط کار را حفظ کنید:

اجازه ندهید که یک رابطه عاشقانه بر کیفیت و کارایی کارتان تأثیر بگذارد. لازم نیست رابطه خود را مخفی کنید اما مطمئناً نمی خواهید رفتار شما سبب ناراحتی همکارانتان شود. اگر شواهدی وجود داشته باشد که نشان دهد روابط عاطفی در محل کار بر بهره وری کاریتان تأثیر می گذارد، ممکن است از یکی یا هردوی شما خواسته شود که به رابطه عاشقانه خود خاتمه دهید یا بدتر از آن به دنبال شغل دیگری بگردید.

مطلع باشید که ممکن است همکارانتان متوجه تعصبات شما شوند. مطمئناً هرگز نمی خواهید که همکاری بگوید شما با نظر همکار x موافق هستید چون باهم رابطه دارید!. در جلسات یا صرف نهار از نشستن کنار هم اجتناب کنید. همچنین پیام های شخصی خود را با ایمیل کاری یا صفحه چت مشتری ارسال نکنید.

4. از برقراری رابطه عاطفی و عاشقانه با شخصی در موقعیت بالاتر یا پایین تر خود، خودداری کنید:

سیاست ها و سلسه مراتب اداری باید بسیار جدی گرفته شوند خصوصاً وقتی پای روابط عاطفی در محل کار در میان است. ایجاد رابطه عاطفی میان همکاران خصوصاً رابطه با شخصی در موقعیت شغلی بالاتر به شدت می تواند روی حقوق و عملکردشان در شرکت تأثیر بگذارد. اگر یکی از طرفین دیگری را مدیریت کند یا بر کارش نظارت داشته باشد این رابطه مشکل ساز خواهد شد. بهتر است از برقراری رابطه با شخصی که روزانه و به طور مرتب با او در ارتباط هستید، خودداری کنید.

5. رابطه احساسی و عاطفی خود را در بیرون از محیط کاری به نمایش بگذارید:

مهم نیست که چقدر عاشق هم هستید از ابراز احساسات به هم در محیط کار بپرهیزید. با شریک عاطفی خود همان رفتار حرفه ای را داشته باشید که با سایر همکاران در محیط کار دارید. این بدان معناست که در محیط کار با او دست ندهید و او را با نام کوچک صدا نزنید.

6. بررسی به مشکلاتتان را به بعد از ساعت کاری موکول کنید:

هرگز در محل کار باهم بحث و مشاجره نکنید. هرگونه اختلاف نظر شخصی باید در بیرون از محل کار بررسی شود.

7. برای بدترین اتفاق برنامه ریزی کنید:

در آغاز یک رابطه از خود بپرسید که چگونه یک رابطه شکست خورده را مدیریت خواهید کرد؟ به هر قیمتی که شده از برقراری یک رابطه بی سروته دوری کنید چراکه فقط شما و شریکتان درگیر آن نمی شوید بلکه کل شرکت، سیاست های آینده و قوانین محیط کار را تحت تأثیر قرار می دهید.

8. با ادامه دار شدن رابطه عاشقانه و عاطفی به خروج از شرکت فکر کنید:

اگر می خواهید روابط احساسی در محیط کار را جدی تر ادامه دهید باید در خارج از شرکت به دنبال یک موقعیت کاری جدید بگردید. از این طریق می توانید مسیرهای شغلی را از رابطه خود جدا کنید.

آمیخته شدن کار با روابط عاطفی در بدترین حالت می تواند به جستجوی شغلی برنامه ریزی نشده و ناخواسته منجر شود چراکه افراد به دلیل داشتن روابط عاطفی در محل کار ممکن است از کار اخراج شده یا به خاطر ایجاد رابطه نادرست مجبور به استعفا شوند. با این حال رابطه عاطفی میان همکاران کماکان اتفاق می افتد و اگر به درستی مدیریت شود میتواند به روابط بلندمدت و حتی ازدواج منجر شود.

منبع: civito

منبع: مجله شنبه
انتشار: 14 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 1019

به "روابط عاطفی در محیط کار را چگونه مدیریت کنیم؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "روابط عاطفی در محیط کار را چگونه مدیریت کنیم؟" امتیاز داده است | 3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روابط عاطفی در محیط کار را چگونه مدیریت کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید