زیباترین فرش ها در چیدمان منزل

به گزارش ایران عکس، استفاده از انواع فرش به عنوان کفپوش در خانه و محل کار ایرانیان وسیله ای ضروری به حساب آمده که کاربردهای فراوانی دارد.

زیباترین فرش ها در چیدمان منزل

فرش ها از نظر روش بافت به دو دسته کلی دستباف و ماشینی و از نظر سبک به دو بخش کلاسیک و مدرن تقسیم بندی می شوند. در این مطلب از خبرنگاران به معرفی انواع فرش در دکوراسیون منزل می پردازیم.

انواع فرش در دکوراسیون منزل از نظر شیوه بافت

از گذشته فرش در چیدمان خانه های ایرانی جایگاه ویژه ای داشته و جزیی جدایی ناپذیر در دکوراسیون خانه های ایرانی محسوب می گردد.

ویژگی های انواع فرش دستبافت

قالی دستباف به وسیله هنرمندان ایرانی و بدون استفاده از ماشین آلات صنعتی بافته می گردد. این کار هنر خاص خود را داشته و بر روی تار و پودی که روی دار قالی فلزی یا چوبی کشیده می گردد، بافته می گردد. از مزایای فرش دستباف، عدم استفاده از الیاف مصنوعی در بافت است که باعث می گردد آسیبی به سلامتی افراد وارد نگردد. برای اینکه خانه خود را زیبا کنید به مطلب این وسایل دکور خانه شما را لوکس می نماید سر بزنید.

طرح های فرش دستبافت

فرش های دستباف کلاسیک در ایران با سه طرح اصلی بافته می گردد.

  • ترنج
  • خشتی
  • افشان

فرش با طرح ترنج از انواع فرش در دکوراسیون منزل

در این بین طرح ترنج بیشترین هواداران را داشته و در بیشتر خانه های ایرانی دیده می گردد. این فرش های دستبافت حاشیه ای پهن در اطراف و طرح بیضی یا دایره در وسط دارند، از معماری حیاط بناهای دوره اشکانیان الهام گرفته شده است. لچک ها باغچه های سبزی کاری و بیضی وسط نماد حوض حیاط است.

طرح افشان

در طرح افشان، لچک و ترنج حذف شده اما حاشیه کناری حفظ شده و در وسط آن طرح گل، ساقه و برگ مشاهده می گردد.

طرح خشتی

در طرح خشتی، سطوح داخلی به مستطیل های مساوی تقسیم شده، داخل هر مستطیل نقشه ای بافته می گردد و تکراری نبودن طرح داخل خشت ها نشانه مرغوبیت نقشه است. دست بافته هایی با طرح های دیگر چون گبه، فرش های ترکمن و گلیم نیز در شهرهای مختلف ایران بافته می گردد.

الیاف قالی دستباف

فرش های دستبافت را بر اساس نوع الیاف استفاده شده در بافت آن ها نیز می توان دسته بندی کرد که انواع متفاوتی چون ابریشم و پشم دارد.

در بافت فرش های دستباف ابریشم بیشتر از الیاف ابریشم طبیعی استفاده می گردد. قالی های دستباف ابریشمی کیفیت و قیمت بسیار بالایی دارند.

فرش های دستباف پشمی از نظر قیمت نسبت به قالی های ابریشمی مقرون به صرفه تر هستند اما ظرافت و و ریزبافی فرش های ابریشم را ندارند. اما به علت قیمت پایین تر و نگهداری آسان تر هواداران خاص خود را دارد.

انواع فرش در سبک های دکوراسیون

فرش ایرانی با قدمت چند هزار ساله هنوز هم تازگی و زیبایی خود را دارد و با حفظ شکوه و اصالتش رنگ و لعابی امروزی نیز به خود گرفته و با انواع طرح ها و رنگ های متنوع، مطابق با سلیقه های امروزی و انواع سبک های دکوراسیون از کلاسیک و سنتی تا مدرن بافته می گردد.

فرش طرح کلاسیک از انواع فرش در دکوراسیون منزل

اگر دکوراسیون شما سبکی کلاسیک و سنتی دارد بهتر است از طرح های سنتی فرش ایرانی چون لچک ترنج، خشتی و افشان یا طرح گلیم و گبه بهره ببرید. چراکه این سبک ها با شکوه و اصالت خاص خود کاملا متناسب با سبک کلاسیک و سنتی است و جلوه بی نظیری در این سبک دکوراسیون ایجاد می نماید. برای اینکه خانه خود را زیبا کنید به مطلب ایده های ساخت گلدان با وسایل دور ریختنی + عکس سر بزنید.

انواع فرش مدرن

با اینکه فرش کلاسیک تنها مناسب دکوراسیون خانه هایی با سبک سنتی و کلاسیک نیست و می توان با استفاده از آن در انواع دکوراسیون مدرن، تضاد و جلوه ای بی نظیر ایجاد کرد و سبکی تلفیقی پدید آورد. امروزه مدل های مدرن قالی با طرح های مینیمال یا هندسی و فانتزی بخصوص در فرش های ماشینی بافته می گردد که بسیار مناسب خانه هایی با دکوراسیون مدرن و امروزی هستند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب در منزل خود پرده های شیک و مدرن بسازید! را بخوانید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 11 مرداد 1401 بروزرسانی: 11 مرداد 1401 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 2109

به "زیباترین فرش ها در چیدمان منزل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زیباترین فرش ها در چیدمان منزل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید