ساحل چمخاله؛ طبیعت بی نظیر گیلان که به پاکیزگی شهره است، عکس

به گزارش ایران عکس، در میان تمام نقاط دیدنی استان گیلان، ساحلی وجود دارد که به پاکیزگی و زیبایی در میان تمام مسافران و گردشگران شهره است. نام این ساحل زیبا و شهر بروزی که در کنار رودخانه آن پدیده آمده ساحل چمخاله است.

ساحل چمخاله؛ طبیعت بی نظیر گیلان که به پاکیزگی شهره است، عکس

بلوار ساحلی، زیباترین جای باکو در شب

شهری از بنادر قدیمی ایران که از دیرباز چه در صنعت گردشگری و چه در تجارت و حمل و نقل دریایی تاثیر به سزایی داشته است و نقش پررنگی را ایفا کرده است. همواره یکی از واقعیت های طبیعی که این شهر را همواره سرزنده نگه می دارد این است که این شهر و ساحل زیبایش در جایی پدید آمده اند که آب دریای خزر به زمین حاصل خیز این منطقه رسیده است و باعث رشد و نمو و شهر سازی در آن شده است.

این ساحل یکی از زیباترین سواحل در ایران به حساب می آید و عمر آن به سال های بسیار دوری از زندگی آریایی ها در ایران می رسد. البته جدا از رصد تاریخ، می توان با نگاه به اولین اماکنی که همراه با پیدایش بشری بوده است، متوجه می شویم که در آن مکان خبری از آب و زمین حاصل خیز و کوهپایه بوده است. ساحل چمخاله نیز از این قاعده مستثنی نبوده و تمام شاخصه های لازم را برای پیدایش یک تمدن داشته است.

چمخاله در برگ های تاریخ

این ساحل هم روزهای خوش به خود دیده است و هم ناخوشی هایی که همراه با دلاوری های مردم این منطقه بوده است. اگر بخواهیم در نگاشته های تاریخ این منطقه عمیق شویم، بی شک به دورانی خواهیم رفت که هنوز خط برای نگاشتن تاریخ اختراع نشده است اما می توان به همین 300 سال پیش سر زد و با نگاه به دوه افشاریان، ردپای نادرشاه افشار را در این منطقه دید.

بی شک جایی که منابع باشد همواره چپاولگر هم حضور دارد. در این میان نادرشاه افشار که از اهمیت این ساحل و منطقه استراتژیک آن باخبر شده بود در گام اول به عقب راندن و تار و مار کردن راه زن ها و تاتارهای گیلان دست زد و همین امر باعث شد تا چمخاله برای اولین بار پتانسیل نهان خود را آزاد کند؛ به محض مستقر شدن حکومتی واحد و ارتشی نظام یافته در کشور، در ساحل چمخاله هم کشتی سازی رونق گرفت و هم پایگاه دریایی که همچنان مورد استفاده قرار می گیرد. این ساحل را می توان نقطه آغازین توسعه تجارت بنادر در شمال ایران دانست.

بعد از افشاریان و دوره های قدیمی تر حکومت در این منطقه، روزی بوده است که روس ها و انگلیس ها به قصد تاراج به این منطقه حمله کرده اند و البته بعد از مدتی با مردم غیور گیلان رو به رو شدند و بارها شکست خورده و سر آخر بالاجبار شر خود را از سر شمال زیبای ایران کم کرده اند. داشته ایم در تاریخ که بسیاری از مبارزان این مرز و بوم از مردم گیلان و چمخاله بوده اند.

اگر دقیق تر بخواهیم به این ساحل اشاره کنیم باید نام کامل تری از آن را به زبان بیاوریم؛ ساحل چاف و چمخاله از دو بخش تشکیل شده که هر دو این قسمت به موازات هم دیگر توانسته اند شانه به شانه هم پیشرفت کنند و نشانی ماندگار از خود به جا بگذارند. این منطقه از چنان قدرت پذیرایی برخوردار است که در ادوار مختلف تاریخ، پذیرای بسیاری از مردمانی بوده است که از گوشه و کنار ایران، خسته از جنگ و قحطی، به آن پناه آورده اند و در حال حاضر، از شهروندان آن به حساب می آیند.

دورانی که جنگ تحمیلی به مردم کرمانشاه و شهرهای جنوبی ایران فشار آورد و باعث ویرانی های بسیار شد، مردم چمخاله و استان گیلان با رویی گشاده پذیرای هم وطنان خود شده اند و این پذیرش و انعطاف و ادغام نشان از فرهنگ غنی این منطقه است.

جغرافیای ساحل شاقتصادی ایران و ویژگی های آن

برای سفر به هر نقطه ای باید قبل از به راه افتادن به خوبی از راه رسیدن به آن آگاه شد و ساحل چمخاله هم برای مسافران و گردشگران خود می تواند مختصاتی را ارائه دهد تا شما به راحتی به این منطقه سفر کنید. چمخاله در 10 کیلومتری لنگرود قرار گرفته است و یکی از نشانه های شهرش، همجواری آن با رودی بسیار بزرگ است که البته از عمق بسیار زیادی هم برخوردار است.

از آن جایی که وزارت کشور چمخاله را در سال 1390 هجری شمسی به عنوان بهترین ساحل گیلان نام گذاری کرده است، این ساحل در حال حاضر یکی از بنادر شناخته شده ایران در سطح جهانی است. بنابر قدرت اقتصادی و منطقه ای که چاف و چمخاله دارد، حق بوده که این شهر از سال 1388 بتواند بخش داری خود را داشته باشد و حتی بعد از مدت کوتاهی، شهرداری ویژه خود را هم تاسیس کند.

جاذبه های گردشگری و محصولات کشاورزی

برای گشت و گذار در ساحل چمخاله کافی است تا از محل اقامت تان پا بیرون بگذارید تا از هر قدم که در این شهر ساحلی و بندر زیبا برمی دارید لذت ببرید. لنگرود در همسایگی لاهیجان و رودسر واقع شده است و هر سه شهر را می توانید روی خط ساحلی مازندران دنبال کنید و دریا را از چند موقعیت مکانی ببینید.

روستاهای ییلاقی چمخاله در استان گیلان از آن دسته روستاهایی هستند که نمی توان نمونه آن را در جای دیگری پیدا کرد. شاید برای تان عجیب به نظر برسد اما روستاهای چمخاله و کومه های اطراف آن، هر کدام، ویژگی های خود را دارند و حتی گویش های متفاوتی را از آن خود کرده اند. صید ماهیان مختلف و خاویار در ساحل چمخاله همواره و در فصل های مجاز، بازاری پررونق داشته است و محصولات غذایی دریایی این منطقه نه تنها به شهرهای ایران بلکه به کشورهای دیگر نیز صادر می شود.

زمین حاصل خیز و خاک نرم و مخصوص این ساحل بهترین شرایط را برای کاشت برنج دارد و کشاورزی محصولات صیفی مانند کدو و هندوانه نیز در این منطقه پر رونق و پر طرفدار است. کافی است تا با هر وسیله نقلیه ای که ترجیح می دهید به این بندر زیبا سفر کنید و چند روزی را در آرامش و زیبایی استان گیلان زندگی کنید.

منبع: گردشبان
انتشار: 12 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 1106

به "ساحل چمخاله؛ طبیعت بی نظیر گیلان که به پاکیزگی شهره است، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساحل چمخاله؛ طبیعت بی نظیر گیلان که به پاکیزگی شهره است، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید