ساخت نانوکاتالیستی برای به دام انداختن نور خورشید

به گزارش ایران عکس، به گزارش خبرنگاران به نقل از ستاد توسعه فناوری نانو، مهندسان دانشگاه لهای برای اولین بار یک فرآیند معدنی شدن زیستی تک آنزیمی را برای ساخت کاتالیست مورد استفاده قرار دادند، کاتالیستی که می تواند نور خورشید را به دام انداخته و از آن برای شکستن مولکول آب و فراوری هیدروژن استفاده کند. این فرآیند در دمای اتاق و فشار محیط انجام می گردد.

ساخت نانوکاتالیستی برای به دام انداختن نور خورشید

معمولا برای شکستن مولکول آب احتیاج به مصرف انرژی زیاد و به کارگیری حلال های مختلف است که موجب افزایش هزینه فراوری و آسیب به محیط زیست می گردد. اما محققان این پروژه از نقاط کوانتومی از جنس سولفید فلزی روی بستر اکسید گرافن احیاء شده استفاده کردند تا فتوکاتالیست جدیدی بسازند که قابلیت شکست مولکول های آب و فراوری هیدروژن را دارد.

نتایج این پروژه در قالب مقاله ای با عنوان Enzymatic synthesis of supported CdS quantum dot/reduced graphene oxide photocatalysts در نشریه Green Chemistry به چاپ رسیده است.

مک اینتوش از محققان این پروژه می گوید: این فرآیندی که ما ارائه کردیم بر پایه آب بوده که روشی سبز و مقیاس پذیر است و می توان از آن برای فراوری فتوکاتالیست استفاده کرد.

معدنی شدن زیستی فرآیندی است که در آن از ارگانیسم های زنده برای فراوری مواد معدنی استفاده می گردد. این گروه از این فرآیند برای فراوری نانوبلورهای سولفید فلزی استفاده کردند.

این روش با سلول های باکتری مهندسی شده شروع می گردد که در محیط استاندارد آبی واقع شده است و در پایان نیز نانوذرات نیمه هادی عامل دار به دست می آید بدون اینکه به دمای بالا یا مواد شیمیایی خطرناک احتیاج باشد.

این روش فرآیند معدنی شدن زیستی می تواند هم برای فراوری نانوذرات سولفید کادمیم استفاده گردد و هم موجب افزایش رسانایی اکسید گرافن احیاء شده، گردد. در واقع این گروه دو ساختار مختلف را با هم ترکیب نموده و یک فتوکاتالیست می سازند.

نکته مهم این روش آن است که بسیار سبز بوده و به محیط زیست آسیبی نمی زند. بنابراین، این روش برای فراوری انرژی بسیار مناسب است و می توان از آن برای حوزه انرژی های پاک استفاده کرد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 25 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 364

به "ساخت نانوکاتالیستی برای به دام انداختن نور خورشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت نانوکاتالیستی برای به دام انداختن نور خورشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید