شرایط انتشار محصولات بازار سرمایه اسلامی

به گزارش ایران عکس، به گزارش خبرنگاران به نقل از سازمان بورس و اوراق بهادار، هیات خدمات اقتصادی اسلامی، اصول هدایت در خصوص شرایط انتشار محصولات بازار سرمایه اسلامی (صکوک و طرح های سرمایه گذاری تجمعی اسلامی) را تصویب کرد. بر این اساس، اصول هدایت انتشار محصولات بازار سرمایه اسلامی شامل 19 دستورالعمل شامل شرایط انتشار صکوک و طرح های سرمایه گذاری تجمعی اسلامی، پوشش مراحل اصلی انتشار (شروع انتشار و ادامه آن) و انتشار نقطه فروش هستند.

شرایط انتشار محصولات بازار سرمایه اسلامی

در این نشست که با حضور بندر حجار رئیس بانک توسعه اسلامی برگزار گردید، فراهم کردن پایه ای برای سازمان های نظارتی و قانونگذاری، معین پایه هایی برای سازمان های نظارتی و قانونگذاری به منظور دسترسی کافی به چهارچوب های معین شده توسط سازمان های دیگر، فراهم کردن چارچوب انتشار جامع برای مشارکت کنندگان در بخش بازار سرمایه اسلامی و ایجاد هماهنگی قوانین و اعمال در بازار سرمایه اسلامی به عنوان اهداف اصول هدایت معین شد وعلاوه بر این، پیشنهاد شد کاربردهای این قبیل اسناد اقتصادی متناسب با قوانین و شریعت باشد.

پس از خاتمه این نشست اکبر کمیجانی، قائم مقام بانک مرکزی، گفت: فعالیت های تحقیقاتی این نهاد و شناسایی استاندارها و دستورالعمل هایی که در سطح بانکداری بین المللی و به ویژه در سطح کمیته بال به عنوان یک کمیته نظارتی در مسائل بانکی معرفی می گردد، مورد توجه نهاده شد.

وی ادامه داد: این نوع استاندارها بر اساس تحولات علمی و تجربه اجرایی به وجود می آیند و در سازمان هایی مثل هیات خدمات اقتصادی اسلامی نیز مورد توجه قرار می گیرد.

قائم مقام بانک مرکزی با تاکید بر اهمیت انطباق سازی بازار اقتصادی در کشورهای اسلامی با بانکداری متعارف کشورهای دیگر، گفت: در دوره ایجاد هیات خدمات اقتصادی اسلامی از سال 2002 نزدیک به 18 استاندارد به عنوان معیار ارزیابی و نظارتی شناسایی شده اند.

وی با بیان اینکه در این نشست علاوه بر بازار پول به بازار سرمایه و بیمه نیز توجه شده است گفت: استانداردها و دستورالعمل هایی که در این نشست معرفی و برای اجرا آماده شد برای ما یک مزیت است و در زمانی که بازار سرمایه در حال رونق و گسترش است یا انتظار می رود سهم بیمه در بازار تامین اقتصادی افزایش یابد، باید عملا استاندارهای منطبق با موازین شرعی مهیا گردد.

کمیجانی اظهار داشت: یکی از مسائل مهمی که در محافل جهانی نظام بانکی مطرح می گردد و نظام بانکی را آسیب پذیر می نماید، کمبود سرمایه است و برای جلوگیری از آسیب های ناشی از کمبود سرمایه اقدامات نظارتی مرتبط با سرمایه باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه استاندارهای مرتبط با مدیریت ریسک نیز برای ایران حائز اهمیت است، در مورد سایر استانداردهای مطرح شده در این نشست، گفت: استانداردهای مرتبط با شفاف سازی که حاصل کار طولانی مدت تیم این سازمان بود، در دوره قبل و در این دوره گزارش شد و تایید شورا را گرفت تا به کشورهای عضو ابلاغ گردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 23 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 358

به "شرایط انتشار محصولات بازار سرمایه اسلامی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط انتشار محصولات بازار سرمایه اسلامی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید