تور ارزان قطر: قطر ایسلند آینده خاورمیانه از نظر ژنتیک

به گزارش ایران عکس، پژوهشگران برنامه ژنوم قطر پروژه ای که به وسیله همسر امیر سابق آن کشور تامین اقتصادی شده می گویند که می خواهند آن کشور خلیج فارس از نظر ژنتیکی به ایسلند خاورمیانه تبدیل گردد. سالیان درازی است که ایسلندی ها سوابق دقیقی در خصوص اینکه چگونه همه افراد با یکدیگر مرتبط هستند را نگه داشته اند.

تور ارزان قطر: قطر ایسلند آینده خاورمیانه از نظر ژنتیک

همراه ما باشید و با تور ارزان قطر از مروارید خلیج فارس دیدن کنید و زیبایی های شهر دوحه را در خاطراتتان ثبت کنید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از اکونومیست، این درختان خانوادگی برگی و همگنی ژنتیکی به ایسلند یاری کرد تا در زمینه ژنومیک پیشگام گردد. قطر، کشوری با جمعیت تقریبا مشابه ایسلند (به استثنای ساکنان خارجی) امیدوار است که به یک نیروگاه ژنتیکی تبدیل گردد و همسایگان اش از آن کشور در این زمینه دنباله روی کننند. برنامه ژنوم قطر پیش تر توالی ژنوم تقریبا یک نفر از ده قطری را معین نموده است. عربستان سعودی و امارات متحده عربی نیز در حال توسعه طرح های مشابه خود هستند.

پروژه ژنوم انسان برای نخستین بار در سال 2003 میلادی به طور کامل دی ان ای انسان را ترسیم کرد. از آن موقع به این سو، دانشمندان حدود یک میلیون ژنوم را توالی یابی کردند و نقشه ژنتیکی انسان را اصلاح نمودند. با این وجود، تحقیقات به طور مساوی در سراسر دنیا انجام نشده است. بیش تر توالی سازی ها روی افرادی انجام شده که تبار اروپایی دارند. کم تر از 1 درصد از ژنوم های توالی یابی شده متعلق به خاورمیانه ای ها هستند اگرچه حدود 5 درصد از جمعیت دنیا را تشکیل می دهند.

توالی یابی ژنوم های اعراب داده های دنیا را غنی تر می سازد.

بیش از نیمی از قطری ها و سعودی ها با خویشاوندان خود ازدواج می نمایند. در امارات این سهم تقریبا به همان میزان است. انجام این کار پیوند های خویشاوندی را در خانواده محکم نگه می دارد. دختران در خانواده های محافظه کار ممکن است اجازه نداشته باشند با پسران خارج از خانواده خود دوست شوند و ازدواج نمایند. ازدواج با پسر اقوام نزدیک مانند پسر خاله یا پسر عمو اغلب تنها شانس یک زن برای ازدواج با کسی است که به خوبی می شناسد.

با این وجود، ازدواج خویشاوندی باعث ایجاد طیفی از اختلالات ارثی می گردد. بستگان بیش تر محتمل است که جهش های ژنتیکی مشترک داشته باشند و اگر کودکی دو نسخه جهش یافته از یک ژن (یکی از هر کدام از والدین) را به ارث ببرد ممکن است مبتلا به بیماری گردد. بعضی از بیماری های ژنتیکی در آن منطقه به قدری شایع هستند که پزشکان آن را به یک قبیله یا خانواده خاص مرتبط می دانند.

زوج هایی که می خواهند در قطر، کویت و عربستان سعودی ازدواج نمایند، ابتدا باید برای جهش های مرتبط با تعدادی از بیماری های ارثی مانند تالاسمی یک اختلال خونی آزمایش شوند. کسانی که نتایج پرخطری دارند ممکن است ازدواج ننمایند یا لقاح آزمایشگاهی با جنین های سالم انجام دهند (هزینه آن به وسیله دولت پرداخت می گردد).

معین توالی ژنوم اعراب خلیج فارس طبیعتا باید مردم را سالم تر سازد. دانستن توالی ژنتیکی بیماران ممکن است روزی به پزشکان یاری نمایند تا برترین دارو ها و دوز ها را برای آنان انتخاب نمایند. داشتن تصویری بهتر از منظره ژنتیکی منطقه ممکن است منجر به آزمایشات ژنتیکی پیش از ازدواج کامل تر و مرتبط تر گردد.

امروزه قطر از زوج هایی که به زودی ازدواج می نمایند می خواهد تنها برای چند بیماری آزمایش دهند. با این وجود، طی دو سال آینده دانشمندان آن کشور امیدوارند که آزمایش ارزان ای را ارائه نمایند که صد ها نفر را غربال می نماید. عربستان سعودی نیز میخواهد آزمایش های خود را توسعه دهد.

کسانی که خارج از منطقه هستند نیز از این پژوهش بهره خواهند برد. یک متخصص ژنتیک در امارات متحده عربی می گوید که یک جمعیت خانوادگی مثل یک آزمایشگاه واقعی انسانی است.

بعضی از بیماری های نادر تنها در نقاطی دیده می شوند که ازدواج خانوادگی یا به اصطلاح دختر عمو پسر عمویی رایج هستند. کشف بیماری ها و جهش های نادر چیزی بیش از یاری به کسانی است که از آن رنج می برند. چنین یافته هایی به دانشمندان یاری می نمایند تا چگونگی ارتباط ژن ها با پیامد های سلامتی را کنار یکدیگر قرار دهند.

ازدواج خانوادگی در نقاط دیگر رایج است در جا هایی مانند سودان. اما تعداد کمی از کشور های خارج از حوزه خلیج فارس بودجه اقتصادی لازم برای توالی یابی ژنوم ها به صورت دسته جمعی را دارند. درک بهتر ژنوم های منطقه ممکن است به ازدواج های خانوادگی در سایر نقاط دنیا نیز اجازه دهد تا این موضوع قدری ایمن تر گردد و از پیامد های آن کاسته خواهد شد.

منبع: فرارو
انتشار: 17 تیر 1401 بروزرسانی: 17 تیر 1401 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 2087

به "تور ارزان قطر: قطر ایسلند آینده خاورمیانه از نظر ژنتیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ارزان قطر: قطر ایسلند آینده خاورمیانه از نظر ژنتیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید