مدیریت پسماند ساختمانی و اهمیت آن در حفظ محیط زیست

به گزارش ایران عکس، در حال حاضر با توسعه صنعت ساخت و ساز در کشورهای مختلف دنیا، موضوع بازیافت و آلودگی هایی که محیط زیست را در بر گرفته اند بسیار جدی شده و ضرورت توجه به آن بر کسی پوشیده نیست. با افزایش ارزش زمین و ملک در کلان شهرها و حومه ها سرمایه گذاران تمرکز خود را بر این بخش ها گذاشته و با تخریب بناهای قدیمی روز به روز ساختمان های جدید و چند طبقه می سازند، به همین دلیل فراوری نخاله های ساختمانی افزایش چشمگیری نسبت به گذشته پیدا نموده و مصالح ساختمانی بازیافتی سهم بسزایی از نخاله های شهری را در کشورهای در حال توسعه و یا توسعه یافته به خود اختصاص داده اند. حجم بالای زباله های شهری خصوصاً نخاله های ناشی از تخریب بافت های فرسوده منجر به بروز مسائل فراوان در مناطق پر جمعیت شده، از این رو توجه به بازیافت آن ها به دلیل مسائل زیست محیطی، کمبود مکان های دفع زباله، ایجاد منظره ای نامناسب و کمبود مصالح اولیه امری بسیار لازم است. افزایش روز افزون جمعیت و احتیاج مردم به مسکن، فعالیت های عمرانی را دو برابر نموده و روزانه شاهد تخریب، ساخت و ساز و نوسازی های بی شمار در تمام نقاط شهری هستیم و تنها با مدیریت دورریزهای ساختمانی می توان از بروز مسائل زیست محیطی جلوگیری کرد.

مدیریت پسماند ساختمانی و اهمیت آن در حفظ محیط زیست

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید.

فراوری مواد زاید حاصل فعالیت های انسان در زمینه های مختلف از جمله سازندگی و توسعه شهرهاست. تغییر شیوه زندگی مردم و تمایل آن ها به زندگی در خانه های نوساز باعث شده حجم ساخت و ساز بالا رفته و میزان دورریزها و نخاله های ساختمانی افزایش پیدا کند. خوشبختانه با پیشرفت علم و تکنولوژی تحقیقات فراوانی بر روی این مسئله اجرا شده و تدابیر ویژه ای بدین منظور اندیشیده شده اند. یکی از بهترین و قابل توجه ترین راهکارهای مدیریت مصالح ناشی از تخریب سازه ها، بازیافت آنهاست زیرا نه تنها از نظر اقتصادی بصرفه است بلکه فواید زیست محیطی بسیاری نیز به همراه دارد. در حال حاضر مدیریت نخاله های ساختمانی دانشی بسیار لازم است که با تصمیم گیری اصولی، برنامه ریزی دقیق و کنترل فراوری دورریزهای ساختمانی همراه است.

عوارض ضایعات عمرانی بر محیط زیست

از گذشته تا امروز، صنعت ساخت و ساز از جمله مهم ترین بخش های اقتصادی بوده که سالانه بخش عظیمی از سرمایه و منابع هر کشور به آن اختصاص داده می شود. در مقابل با مصرف منابع خام، حجم بالایی از ضایعات نیز فراوری می شوند که در آلودگی محیط زیست نقش دارند و سلامت آن را به خطر می اندازند. انجام فعالیت های عمرانی امری مهم و اجتناب ناپذیر است که منجر به توسعه اجتماعی و اقتصادی می شود اما فراوری گرد و غبار و سر و صداهای مختلف بر شرایط محیط زیست تاثیر بسزایی می گذارد و ضایعات نیز نه تنها جلوه ناخوشایندی ایجاد کرده بلکه طبیعت بکر و دست نخورده را از بین می برند. تجمع مصالح و ضایعات عمرانی منجر به ایجاد مکان مناسب برای رشد حشرات موذی و در نتیجه بروز بیماری و آلودگی می شود. گاهی اوقات انباشته شدن نخاله ها در مجاورت مناطق مسکونی سلامت اهالی آن منطقه را تهدید کرده و پناهگاهی برای حیوانات و حشرات ایجاد خواهد کرد. همچنین تخلیه نخاله ها در جاده ها و راه ها نیز نه تنها آلودگی زیست محیطی به همراه می آورد بلکه منجر به سد معبر و یا تحمیل خسارات اقتصادی می شود.

مدیریت پسماندهای عمرانی چیست؟

مدیریت پسماند به یکسری فعالیت های برنامه ریزی شده در جهت به حداقل رساندن ضایعات ساختمانی و دفع آن ها گفته می شود. در حال حاضر این نوع مدیریت و ساماندهی بسیار حائز اهمیت است و در تمام پروژه های ساخت و ساز مورد استقبال قرار می گیرد. برخلاف تصور عموم 90 درصد از نخاله های ساختمانی را می توان مجدداً استفاده نمود و به میزان قابل توجه هزینه های فراوری اولیه و ساختمان سازی را کاهش داد. در کشورهای در حال توسعه به دلیل پیروی از روش های سنتی و عدم توجه به استانداردهای لازم استفاده از مصالح نسبت به کشورهای دیگر بیشتر است، از این رو به منظور کاهش هزینه های ساختمان سازی، کاهش استخراج مواد خام و دستیابی به توسعه پایدار، مدیریت ضایعات ساختمانی مورد توجه قرار گرفته و توجه ویژه بدان معطوف می شود.

اهداف مدیریت نخاله های ساختمانی

  • کاهش هزینه های ساخت و ساز
  • ارتقاء کیفیت ساخت و بهبود صنعت ساختمان سازی
  • کاهش میزان آلودگی های ناشی از انباشت دورریزها در طبیعت
  • وضع قوانین و راهکارهای موثر در جهت استفاده از مصالح دوستدار محیط زیست، نقل و انتقال و دفع نخاله ها
  • در نظر دریافت طرح های تشویقی و تنبیهی به منظور مراقبت و نگهداری از محیط زیست
  • ایجاد فرصت مناسب برای تحقیق و پژوهش در حوزه بازیافت و محافظت از محیط زیست
  • به حداقل رساندن میزان استخراج مواد اولیه از معادن سطح زمین
  • اشتغال زایی و بهبود سلامت جامعه
  • توسعه اقتصادی و کاهش هزینه ها به واسه استفاده مجدد از نخاله ها
  • محدود کردن ضایعات و آلاینده های زیست محیطی
  • مصرف اصولی و هوشمندانه از منابع طبیعی
  • بهره وری در مصرف انرژی و استفاده مجدد از منابع تجدیدناپذیر
  • کاهش احتیاج به مکان های دفع نخاله

بازیافت، بهترین روش مدیریت پسماند ساختمانی

یکی از مهم ترین و قابل توجه ترین معیارهای مدیریت پسماند، بازیافت یا استفاده مجدد از ضایعات ساختمانی است. در حال حاضر اکثر کشورها برنامه های مختلفی در این زمینه تدارک میبینند تا با استفاده از روش های بهینه مصالح دورریز را بازیافت کرده و به میزان قابل توجه در هزینه های استخراج مواد اولیه و یا ساخت و ساز صرفه جویی نمایند. بتن، چوب، گچ، خاک و آجر مواد اصلی نخاله های ساختمانی هستند و می توان آن ها را در بخش های مختلف نظیر محوطه سازی، راه سازی و … مورد استفاده قرار داد. ضایعات ساختمانی را می توان یا در محل فراوری، یا در محل انباشت موقت و یا در تاسیسات بازیافت تفکیک نمود.

منبع: ساختمانچی
انتشار: 22 دی 1398 بروزرسانی: 28 شهریور 1400 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 572

به "مدیریت پسماند ساختمانی و اهمیت آن در حفظ محیط زیست" امتیاز دهید

1 کاربر به "مدیریت پسماند ساختمانی و اهمیت آن در حفظ محیط زیست" امتیاز داده است | 3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدیریت پسماند ساختمانی و اهمیت آن در حفظ محیط زیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید