پشم شیشه و خصوصیات این عایق

به گزارش ایران عکس، پشم شیشه نوعی عایق حرارتی است که در مجموع عایق های معدنی قرار گرفته است. این متریال از گذشته تا امروز مورد استفاده قرار گرفته و جزء قدیمی ترین عایق ها به شمار می آید. برای فراوری پشم شیشه، شیشه را مذاب نموده و سپس آن را به الیاف ریز دانه تبدیل می نمایند. ساختار الیافی و فیبری پشم شیشه باعث حبس شدن هوا درون آن و ایجاد خاصیت ارتجاعی می گردد. این ویژگی پشم شیشه باعث شده از این متریال به عنوان عایق آکوستیک نیز استفاده گردد. استفاده از عایق پشم شیشه در دنیا 70 سال و در ایران 40 سال قدمت داشته، و با توجه به ویژگی هایی که دارد کاربرد بسیاری دارد و امروزه نیز از این عایق استفاده می گردد. هم چنین پشم شیشه می تواند با فویل آلومینیومی، الیاف پارچه ای شیشه ای و یا بافت سیاه شیشه ای پوشانده گردد.

پشم شیشه و خصوصیات این عایق

این عایق حرارتی، صوتی باعث کاهش مصرف انرژی می شود و با ایجاد تعادل در گرمایش و سرمایش محیط از هدر رفت انرژی جلوگیری به عمل می آورد. عایق پشم شیشه مقاومت بالایی در برابر حرارت و گرما دارد و نوعی عایق کندسوز محسوب می شود که نقشی در گسترش آتش ندارد. علاوه بر آن هنگامی که در معرض آتش قرار میگیرد گاز سمی از خود فراوری نمیکند. تحمل حرارتی پشم شیشه مانند سایر عایق ها تا دمای خاصی می باشد. عایق پشم شیشه دمای 550 درجه سانتی گراد را می تواند تحمل کند.

ویژگی های پشم شیشه

  • پشم شیشه به دلیل ساختار الیافی خود عایق خوبی در برابر سر و صدا می باشد. به همین دلیل از این متریال می توان به عنوان عایق صوتی در ساختمان استفاده نمود.
  • این عایق مقاومت بالایی در برابر آتش و حرارت دارد و به انتشار و گسترش آتش کمکی نمی کند.
  • پشم شیشه در چگالی های مختلف فراوری می شود.
  • وزن عایق پشم شیشه سبک است و حمل و نصب آن راحت می باشد.
  • این عایق با چگالی یا دانسیته های مختلف در بازر موجود بوده و چگالی این عایق گستره ای بین 24 تا 96 کیلوگرم بر متر مکعب را پوشش می دهد.

معایب پشم شیشه

  • به دلیل سوزنی بودن الیاف پشم شیشه امکان ایجاد خراش بر روی پوست وجود دارد. علاوه بر آن این الیاف برای ریه مضر بوده و در صورت ورود ذرات معلق آن در ریه احتمال مبتلا شدن به بیماری تنفسی وجود دارد. در بعض موارد ممکن است که تماس مستقیم با پشم شیه به صورت مداوم موجب بروز سرطان شود. بنابراین در حین نصب استفاده از عینک، دستکش و لباس های آستین بلند الزامی می باشد.
  • ساختار سلولی پشم شیشه به صورت سلول باز است و به همین دلیل آب و بخار آب جذب آن می شود. عایق پشم شیشه مقاومت کمی در برابر رطوبت و آب از خود نشان می دهد و در صورت مرطوب شدن مقاومت حرارتی آن کاهش می یابد.
  • به دلیل مقاومت پایین پشم شیشه در برابر رطوبت اگر از آن ها برای عایق کاری فضاهای باز استفاده می شود باید حتما از روکش های آلومینیومی یا روکش های ضد رطوبت بر روی آن استفاده شود.

کاربرد عایق پشم شیشه

با توجه به ابنکه امروزه حفظ انرژی و جلوگیری از هدر رفت آن به یک ضرورت تبدیل شده است چرا که علاوه بر صرفه جویی در هزینه ها موجب صرفه جویی در مصرف انرژی نیز می شود. روز به روز بر اهمیت استفاده از عایق در ساختمان ها با کاربری های گوناگون افزوده شده و استفاده از انواع انواع عایق کاربرد بیشتری یدا نموده است. در این میان استفاده و به کار بردن از انواع عایق معدنی که پشم شیشه یکی از نوع های آن است نیز به دلیل خواصی که دارد مورد توجه قرار گرفته است. از پشم شیشه در موارد بسیاری می توان استفاده کرد. در زیر نمونه هایی ازی موارد مصرف پشم شیشه آورده شده است:

  • عایق کاری دیوارها و سقف ساختمان
  • عایق بندی لوله های بزرگ صنعتی
  • عایق کاری مخازن و سوله ها
  • استفاده در ساندویچ پانل
  • عایق کاری های حجیم
  • عایق کاری سیستم های تهویه مطبوع
  • عایق کاری لوله های گرم و دیگ های بخار

با پشرفت تکنولوژی و ارتقا دانش محققان سعی کردند تا با افزودن ویژگی هایی به پشم سنگ، مضرات آن را به حداقل برسانند و ویژگی های آن را بهبود بخشند در این باره می توان از فراوری پانل های ایزو اکوستیک که از به کاربردن فناوری های جدید در عایق پشم شیشه فراوری شده است، نام برد. این پانل ها علاوه بر این که از مقاومت خوبی در برابر حرارت و آلودگی صوتی برخوردارند بلکه در برابر رطوبت نیز مقاوم بوده و در رنگ بندی های مختلف به مشتریا عرضه می شود.

قیمت پشم شیشه

برای خرید پشم شیشه باید به سه مود ضخامت، دانسیته و نوع پوشش پشم سنگ توجه داشت و هم چنین مورد کاربرد و استفاده آن را در نظر گرفت. به علاوه در نصب آن باید بسیار دقت کرد چرا که این ماده سمی و سرطان زاست و حتی روی حیوانات نیز اثر گذاشته و منجر به بروز تومور می شود. لذا در هنگام نصب آن باید از تماس مستقیم با آن خودداری شود و نصابان نکات ایمنی را رعایت کنند.

انواع پوشش های پشم شیشه کدام اند؟

فویل آلومینیومی، الیاف پارچه ای شیشه ای و یا بافت سیاه شیشه ای

تماس مستقیم با پشم شیشه چه تاثیری بر سلامتی بدن دارد؟

  • به دلیل سوزنی بودن الیاف پشم شیشه امکان ایجاد خراش بر روی پوست وجود دارد. علاوه بر آن این الیاف برای ریه مضر بوده و در صورت ورود ذرات معلق آن در ریه احتمال مبتلا شدن به بیماری تنفسی وجود دارد. در بعض موارد ممکن است که تماس مستقیم با پشم شیه به صورت مداوم موجب بروز سرطان شود. بنابراین در حین نصب استفاده از عینک، دستکش و لباس های آستین بلند الزامی می باشد.

معایب پشم شیشه چیست؟

ایجاد مسائل پوستی، تنفسی و بعضا سرطان

مقاومت پایین در برابر رطوبت

کاربرد عایق پشم شیشه در چه جاهایی است؟

عایق کاری دیوارها و سقف ساختمان، لوله های بزرگ صنعتی، مخازن و سوله ها، استفاده در ساندویچ پانل، عایق کاری های حجیم، سیستم های تهویه مطبوع، عایق کاری لوله های گرم و دیگ های بخار

منبع: ساختمانچی
انتشار: 21 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 831

به "پشم شیشه و خصوصیات این عایق" امتیاز دهید

1 کاربر به "پشم شیشه و خصوصیات این عایق" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پشم شیشه و خصوصیات این عایق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید