مراحل ثبت برند و علامت تجاری

به گزارش ایران عکس، نام برند و علامت تجاری، هویت هر شرکت است. تولید کنندگان و صاحبان کسب و کار باید برای خودشان یک نشانه یکتا داشته باشند. برندسازی هویت کمپانی را به نمایش می گذارد. اگر قبل از مشهور شدن، ثبت برند خودتان را انجام ندهید، این احتمال وجود دارد که رقبا این کار را انجام دهند! با این عمل هویت شرکت به سرقت برده می شود و هیچ کاری از دست هیچ کسی بر نخواهد آمد. مشتریان شرکت را با این نشانه خواهند شناخت؛ بنابراین ثبت نام و علامت تجاری باید از اولین کارهایی باشد که در شروع شروع کسب و کارتان انجام می دهید. در این بخش از انگیزه درباره مراحل ثبت برند تجاری، مدارک لازم برای این کار و هزینه های آن سخن خواهیم گفت.

مراحل ثبت برند و علامت تجاری

مراحل ثبت برند

انجام دقیق مراحل ثبت برند تجاری لازم است. اگر این مراحل را به طور کامل و به صورت دقیق انجام دهید، به راحتی می توانید نام و نشان شرکتی که دارید را ثبت کنید.

1. انتخاب نام برند

اولین قدم از ثبت برند تجاری، انتخاب یک نام مناسب برای برند است. درست است که نام های شناخته شده به خوبی در خاطر مشتریان می مانند؛ اما شما نمی توانید نام افراد مشهور، شهرها و… را برای برند خودتان انتخاب کنید. برای کسب و کارتان باید یک نام با معنا و یکتا در نظر بگیرید. این نام باید ساده باشد و با نام برند سایر شرکت ها و کمپانی ها شباهت نداشته باشد. به همراه نام برند می توانید لوگوی خودتان را نیز ثبت کنید. لوگوی شرکت باید هویت بصری مناسب داشته و برای مشتری قابل درک باشد.

2. تکمیل مدارک لازم

در مرحله دوم باید مشخص کنید که برند به صورت حقیقی است یا حقوقی. مدارکی که برای این دو شرکت نیاز است تفاوت دارد. با توجه به حقوقی یا حقیقی بودن برند، باید مدارک مورد نیاز را به طور دقیق تکمیل کنید.

3. استعلام نام برند

در مرحله سوم یک اظهارنامه برای استعلام نام برند تنظیم می شود. طبق این اظهارنامه مشخص می شود که نام ارائه شده تکراری است یا خیر؟ در صورتی که نام برند تکراری باشد باید نام دیگری انتخاب کنید. برای پیشگیری از دوباره کاری در این مرحله، می توانید از شرکت های ثبت کننده برند کمک بگیرید.

4. ثبت علامت تجاری

در این مرحله استعلام اظهارنامه نام برند را دریافت می کنید. سپس باید پاسخ اظهارنامه را برای اداره مالکیت صنعتی ارسال نمایید. حدود 30 تا 60 روز زمان لازم است تا کارشناس اداره مالکیت مدارک و… را بررسی کند. پس از تأیید نام برند تجاری، آگهی 30 روزه برای آن صادر می شود. اگر هیچ شخص یا شرکتی نسبت به آگهی اعتراض نکند، نام برند به صورت رسمی ثبت می شود. پس از آن می توانید مراحل دریافت تصدیق نامه علامت تجاری را انجام دهید.

بیشتر بخوانید: تصویر برند چیست و چگونه به یک کسب و کار کمک می کند؟

مدارک ثبت علامت تجاری یا برند

برای ثبت شرکت حقیقی و حقوقی باید مدارک متفاوتی ارائه کنید. مدارک لازم جهت ثبت کردن برند در ادامه ارائه شده است.

مدارک لازم برای ثبت علامت تجاری حقیقی

  • کپی برابر اصل تمام صفحات شناسنامه
  • کپی برابر اصل کارت ملی
  • کارت بازرگانی جهت برندهای دارای نام با حروف لاتین
  • کپی مجوز (پروانه ساخت، پروانه بهره برداری و…)
  • گواهی سوء پیشینه
  • تصویر 10*10 از لوگو برند
  • رسید مربوط به پرداخت هزینه ها برای برند حقیقی

مدارک لازم برای ثبت علامت تجاری حقوقی

  • کپی برابر اصل تمام صفحات شناسنامه برای اعضای هیئت مدیره
  • کپی برابر اصل کارت ملی اعضای هیئت مدیره
  • ارائه روزنامه ای که آگهی تأسیس شرکت در آن ثبت شده
  • ارائه مدارک مربوط به آخرین تغییرات شرکت در طی دو سال گذشته
  • کارت بازرگانی برای برندهای دارای نام با حروف لاتین
  • کپی مجوز (پروانه ساخت، پروانه بهره برداری و…)
  • تصویر 10*10 لوگو برند
  • رسید مربوط به پرداخت هزینه ها برای برند حقوقی

هزینه ثبت علامت تجاری

پس از انتخاب نام و تکمیل مدارک، نوبت به پرداخت هزینه های لازم برای ثبت علامت تجاری می رسد. مبلغی که برای ثبت برند حقیقی در نظر گرفته شده با مبلغ ثبت علامت تجاری حقوقی متفاوت است. این هزینه را باید از طریق سامانه ای که برای ثبت شرکت ها در نظر گرفته شده پرداخت کنید.

مبلغ بعدی مربوط به آگهی برند در روزنامه رسمی است. بسته به این که آگهی رنگی باشد یا سیاه و سفید و اندازه آن، مبلغ تفاوت دارد. حدود قیمت آگهی برند در روزنامه برای مرحله اول بیشتر از 170 هزار تومان است.

پس از آگهی کردن برند، باید مبلغی را برای حق ثبت آن پرداخت کنید. هزینه حق ثبت هر برند حدود 250 هزار تومان است. این مبلغ را باید از طریق سامانه و به صورت آنلاین بپردازید.

در مرحله بعد، مجدداً آگهی برند در یک روزنامه رسمی چاپ می شود. برای این آگهی نیز باید مبلغی بالاتر از 170 هزار تومان در نظر داشته باشید.

در صورتی که ثبت علامت تجاری را به شرکت هایی که در این زمینه فعالیت می کنند واگذار کنید، باید مبلغی را برای هزینه پیک، وارد کردن اطلاعات در سامانه و … نیز در نظر داشته باشید.

سخن آخر

اگر می خواهید مالک ایده و کسب و کارتان باشید و همیشه آن را برای خودتان حفظ کنید، حتماً باید مراحل ثبت برند و علامت تجاری را انجام دهید. برند شما از آن پس با آن نام و نشان شناخته می شود. نام برند یکتاست و اگر به صورت قانونی ثبت شده باشد، هیچ کسی نمی تواند از هویت شرکت سوء استفاده کند. برای ثبت کردن برند حقیقی و حقوقی، باید مدارک مختلفی آماده کرده و هزینه متفاوتی را در نظر داشته باشید. هزینه چاپ آگهی در روزنامه را نیز هم قبل از ثبت کردن برند و هم بعد از آن باید پرداخت کنید.

توصیه می کنیم حتما درباره تاثیر رنگ در برندسازی نیز مطالعه کنید. تجربه شما از انجام مراحل ثبت برند چیست؟ از طریق ارسال پیام با ما و خوانندگان انگیزه گفت و گو کنید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 4 آبان 1399 بروزرسانی: 4 آبان 1399 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 1212

به "مراحل ثبت برند و علامت تجاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مراحل ثبت برند و علامت تجاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید