مشتریان نفت ایران بازمی گردند؟

به گزارش ایران عکس، اخبار این روزها حاکی از این است که ایران با مشتریان قدیمی خود در آسیا وارد مذاکره شده تا در صورت برطرف تحریم بتواند بازارهای قدیمی خود را به دست آورد، موضوعی که به اعتقاد کارشناسان چندان دور از ذهن نیست و ایران تجربه کافی برای انجام این کار در زمانی کوتاه دارد.

مشتریان نفت ایران بازمی گردند؟

به گزارش خبرنگاران، صادرات نفت ایران در پی بازگشت تحریمهای آمریکا در اواسط سال 2018 و خاتمه معافیت های واشنگتن برای بعضی از مشتریان نفت ایران در سال 2019، متاثر شد. شماری از پالایشگاه های چینی همچنان به خرید نفت ایران ادامه می دهد. پیش از این تحریم ها، چین، هند، کره جنوبی و ژاپن عظیمترین مشتریان نفت ایران در آسیا بودند.

صادرات نفت ایران در اوایل سال 2018 حدود 2.5 میلیون بشکه در روز بود. سیتی گروپ ایران را عظیمترین عامل غیرقابل پیش بینی برای بازار نفت در سال 2021 خوانده است. در این بین جو بایدن، رییس جمهور آمریکا پیشنهاد حضور در مذاکرات برای احیای برجام را مطرح نموده اما تهران خواهان آن است که ابتدا تحریمها برداشته شوند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، هند که سومین واردنماینده عظیم نفت در دنیا است، امیدوار است بایدن رویکرد ملایمتری در مورد ایران اتخاذ کند و هند بتواند واردات نفت از ایران را ازسربگیرد. چین با تحریم ها مخالف بوده و آمریکا را متهم نموده فراتر از حوزه قضایی خود عمل نموده است.

کشورهای آسیای شرقی، هدف صادراتی ایران

مرتضی بهروزی فر، کارشناس ارشد حوزه انرژی در این باره به خبرنگاران گفت: اگر شرایط غیر از این باشد و ایران نتواند با مشتریان قدیمی خود وارد مذاکره گردد دچار مشکل خواهیم شد، در دوره گذشته که دچار تحریم شده بودیم با تصویب برجام ایران توانست کمتر از شش ماه با مشتریان خود وارد تعامل گردد.

وی تاکید نمود: اکنون نیز انتظار همین است و امیدواریم باتوجه به تجربیاتی که از گذشته داریم و اقداماتی که اجرا شده است و زمانی که گشایش ها رخ داد ایران مجدد با کشوهای آسیای شرقی ارتباط برقرار خواهد نمود.

به گفته این کارشناس ارشد حوزه انرژی کشورهای چین و هند و کره و ژاپن بازارهای سنتی ما هستند و اگر ما نتوانیم وارد این بازارها شویم و آن ها را حفظ کنیم دچار بحران می شویم، حتی در چشم اندازهای آینده عملا آسیای جنوب شرقی متقاضی نفت خواهد بود نه کشورهای اروپایی و آمریکایی به همین دلیل این مساله برای ایران بسیار مهم و قابل توجه است.

تصمیم اوپک پلاس چه خواهد بود؟

بهروزی فر با اشاره به جلسه آینده اوپک پلاک و تصمیم برای افزایش و کاهش فراوری نفت، اظهار کرد: اوپک و اوپک پلاس به دنبال حفظ سطح قیمت ها هستند اما باتوجه به گزارش هایی که مطرح می گردد حجم مازاد عرضه رو به کاهش است و شواهد نشان می دهد که به دلیل اثرگذاری واکسن، تقاضا افزایش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه واکسن کرونا می تواند تبعات مالی شیوع این بیماری را کاهش دهد، گفت: انتظار می رود که بازار نفت در شش ماه آینده بهبود یابد و دور از ذهن نیست که کشورهای اوپک پلاس بخشی از کاهش فراوری را حذف نمایند هرچند درنظر داشته باشید که در اجلاس قبلی عربستان یک میلیون بشکه مازاد بر توافق اوپک پلاس متعهد شد و ممکن است این کشور این میزان را برگرداند و یا کمتر کند.

به گفته وی، بعید است که تغییرات زیادی در توافقات گذشته اوپک پلاس اعمال گردد چراکه می دانند بازار هنوز شنماینده است و باید با احتیاط گام بردارند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 12 فروردین 1400 بروزرسانی: 12 فروردین 1400 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 1529

به "مشتریان نفت ایران بازمی گردند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشتریان نفت ایران بازمی گردند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید