پژوهان : فرزندآوری سبب جلوگیری از طلاق می گردد

به گزارش ایران عکس، استادیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: براساس مطالعات انجام شده، فرزندآوری و به ویژه فرزند دوم سبب جلوگیری از بسیاری از طلاق ها می گردد.

پژوهان : فرزندآوری سبب جلوگیری از طلاق می گردد

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، علی پژهان در مصاحبه با برنامه نوای جوانی که با موضوع ابعاد جامعه شناسی و کارکرد های اجتماعی جمعیت برگزار گردید، اظهار کرد: بحث جمعیت در آئین های کهن همواره مهم بوده و کارکرد های متفاوتی داشته است، چرا که در گذشته نگاه به فرزندآوری بالا بوده و آن ها نیز در سنین پایین ازدواج می کردند و بیشتر نگاه به فرزند کارکرد مالی داشته و آن ها را نیز یک نوع عصای پیری و یک نوع آرامش و آبروی اجتماعی تلقی می کردند.

استادیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی تاکید نمود: زنان نابارور اعتماد به نفس شان نسبت زنان بارور کم تر بوده و این افراد انگار از جامعه طرد شده اند و این مسئله باعث می گردد که این افراد یک افسردگی مضاعفی نسبت به زنان بارور داشته باشند.

پژوهان با بیان اینکه فرزند می تواند منبع قدرت در عرصه بین المللی و عرصه ملی باشد، بیان نمود: باید این نکته را دانست که داشتن فرزند مرد را نسبت به همسرش بیشتر متعهد می نماید و حتی بقای آن نسل بیشتر است. همچنین به همین دلیل، فرزند آوری کارکرد های متفاوتی دارد و باید با دیدگاه های مختلفی به این مهم نگاه کنیم.

وی خاطر نشان کرد: در قدیم متاسفانه در کشورمان نگاه جنسیتی به فرزند داشتیم و علاقه مند بودیم که فرزندمان پسر باشد، اما اکنون به جایی رسیده ایم که در خانواده هایی که فرزندشان دختر است امید به زندگی بیشتر است.

وی در رابطه با آینده اروپا در بحث خانواده و فرزندآوری گفت: براساس آخرین مطالعات انجام شده، آینده خانواده در اروپا به این شکل است که خانواده در اروپا متلاشی خواهد شد و پس از سال 2050 پیش بینی نموده اند که اروپایی ها متوجه اهمیت صندلی خانواده می شوند؛ یکی از محققین اروپایی پیشنهاد داده است که اگر بشر می خواهد به امنیت، آرامش و ... برسد باید به سراغ خانواده بیاید و تنها چیزی که می تواند خانواده را از منجلاب های اروپا نجات دهد فرزندآوری است.

استادیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه باید فرزندآوری سرلوحه کار خانواده ها قرار گیرد، گفت: داشتن فرزند با طیفی از مفاهیم در علوم اجتماعی گره خورده است و فرزندآوری زمانی معنا پیدا می نماید که در حوزه ناباروری کار شده باشد.

پژهان بیان نمود: معمولا فرزندآوری می تواند از مخاطرات زندگی جلوگیری کند که یکی از مخاطرات زندگی بحث طلاق است و در مطالعات پژوهشگران این مسئله به عینه دیده می گردد زمانی که فرزند دوم به دنیا آمده توانسته از بسیاری از طلاق ها جلوگیری کند.

وی توضیح داد: جامعه ایران یک جامعه فرزند خواه است و خانواده ها دوست دارند که فرزند داشته باشند و فرزند می تواند آرامش را به خانواده ها هدیه دهد و می تواند کارکرد عاطفی داشته باشند.

در ادامه، دکتر صالح قاسمی، کارشناس حوزه جمعیت شناسی اظهار کرد: نه امروز بلکه در طول تاریخ نخبگان و صاحب نظران جمعیت، از لحاظ کمی وکیفی جوامع را مهم ترین مولفه قدرت بشری دانسته و می دانند و این بدان معنا است که ساختار های اجتماعی، مالی و ... به شدت از تحولات جمعیت متاثر بوده به طوری که هم تاثیر می گذارند و هم تاثیر می پذیرند.

وی توضیح داد: تصمیم به فرزند آوری و الگوی فرزندآوری که یک مسئله خصوصی است تصمیمی است که بر روی بسیاری از ساختار های اجتماعی تاثیر می گذارد و روی آینده این ساختار ها بسیار زیاد ایفای نقش خواهد نمود.

قاسمی توضیح داد: طی سالیان اخیر این ساختار ها از لحاظ سیاسی بسیار اهمیت پیدا نموده و به قدرت سیاسی اجتماعی کشور ها تبدیل شده است، چرا که اکنون شاهد هستیم که کشور هایی که جمعیت جوان و پویا با نرخ رشد مثبت دارند، با ساختار جوان جمعیت در مناسبات سیاسی، مالی و اجتماعی دنیا قدرت بیشتری دارند و حفظ این اقتدار سیاسی، اجتماعی و مالی سبب شده که نگاه به رشد جمعیت یک نگاه بسیار عمیق و دقیق باشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 24 اسفند 1399 بروزرسانی: 24 اسفند 1399 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 1495

به "پژوهان : فرزندآوری سبب جلوگیری از طلاق می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پژوهان : فرزندآوری سبب جلوگیری از طلاق می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید