کارنامه رشد تولیدات صنعتی ایران در نیمه پاییز

به گزارش ایران عکس، خبرنگاران : ارزیابی شرایط فراوریات محصولات صنعتی در نیمه پاییز نشان دهنده آن است که از میان 28 محصول منتخب صنعتی 19 محصول رشد فراوری و 9 محصول نیز افت فراوری داشته اند. روندی که می توان آن را نشانگر گرمتر شدن تنور فراوری در میایه پاییز سال جاری دانست.

کارنامه رشد تولیدات صنعتی ایران در نیمه پاییز

به گزارش خبرنگاران؛ ارزیابی های انجام شده نشان دهنده آن است که بیشترین رشد فراوری در مدت زمان مورد آنالیز به فراوری الیاف اکریلیک اختصاص داشته است برای این محصول صنعتی رشد 312.5 درصدی ثبت شده است. بالاترین رشد فراوری در حالی به الیاف اکریلیک رسید که از اواخر سال 97 افت فراوری این محصول استارت خورد و بطوریکه در مقطعی نیز شاهد توقف فراوری آن بودیم، اما از ابتدای امسال رشد این محصول استارت خورد بطوریکه در میانه پاییز رکود فراوری توسط الیاف اکریلیک شکسته شد.

اما نکته قابل تامل در آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به بازگشت رشد فراوری به محصولات لوازم خانگی باز می گردد؛ بطوریکه در مدت زمان مورد آنالیز انواع تلویزیون، ماشین لباس شویی، کمباین و یخچال فریزر در رده بعدی بالاترین رشد فراوری قرار گرفته اند. این گروه در حالی توانست بالاترین میزان فراوری را نسبت به سال گذشته به خود اختصاص دهد که از سال گذشته و با خروج شرکای خارجی فراورینمایندگان لوازم خانگی از کشور فراوری در این گروه با مسائل بسیاری روبرو شد و افت فراوری شدیدی را این بخش تجربه کرد ، افتی که حال با گذشت یکسال در حال جبران است و فراورینمایندگان لوازم خانگی توانسته اند نفسی بکشند.

محصولات منتخب با رشد مثبت

آمار اعلام شده درخصوص فراوری الیاف اکریلیک بیانگر آن است که در مدت زمان مورد آنالیز 3هزار و 100 تن الیاف اکریلیک در کشور فراوری شده است که نسبت به فراوری 800 تنی سال گذشته شاهد رشدی 312.5 درصدی در این بخش بوده ایم و با این شرایط می توان گفت شاهد بازگشت این محصول به ریل فراوری هستیم.

انواع تلویزیون دومین محصولی است که مدت زمان مورد آنالیز را با رشد فراوری سپری کرد، نکته جالب اینجاست که فراوری انواع تلویزیون نیز از نیمه سال گذشته با افت بسیاری روبرو شده بود کمبود قطعه عمده دلیلی است که موجب شد تا سال گذشته فراوری انواع تلویزیون با مشکل روبرو گردد، اما آمار نیمه اول امسال نشان دهنده آن است که فراورینمایندگان با جایگزین کردن تامین نمایندگان قطعه توانسته اند افت فراوری را جبران نمایند و در نیمه اول امسال به رشد 62.5درصدی دست پیدا نمایند، مجموع فراوری انواع تلویزیون در مدت زمان مورد آنالیز 801 هزار و 600 دستگاه بوده است. ماشین لباس شویی نیز همانند تلویزیون سال گذشته را با مسائل بسیاری در تامین قطعه و در نهایت فراوری پشت سرگذاشته بود، روندی که موجب شد تا فراوری در این بخش افت شدیدی را تجربه کند، اما داده های اعلام شده در نیمه اول امسال نشان دهنده آن است که ماشین لباس شویی نیز همانند سایر لوازم خانگی توانسته افت فراوری سال گذشته را جبران کند. براساس آمار اعلام شده در نیمه اول امسال در مجموع 665 هزار و 200 دستگاه ماشین لباس شویی در کشور فراوری شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی 58.2 درصدی را تجربه است.

کمباین چهارمین محصولی است که توانسته در میان محصولاتی که رشد فراوری داشته قرار گیرد؛ براساس آمار اعلام شده در دوره زمانی مورد آنالیز در مجموع 383 دستگاه کمباین در کشور فراوری شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی 41.3 درصدی داشته است.

فراوری یخچال فریزر نیز در مدت زمان مورد آنالیز یک میلیون و 334 هزار دستگاه بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی 29.2 درصدی را ثبت نموده است.

محصولات صنعتی با بیشترین افت

ازسوی دیگر، با رصد داده های اعلام شده می توان گفت در دوره زمانی مورد آنالیز بیشترین افت فراوری به کالاهای روغن ساخته شده نباتی، چرم ، کولر آبی، الکتروموتور و الیاف پلی استر تعلق داشته است. بطوریکه در این مدت فراوری روغن ساخته شده نباتی افتی 19.8 درصدی، چرم افت 15.7 درصدی، کولر آبی افت 11.2 درصدی، الکتروموتور افت 11 درصدی و الیاف پلی استر نیز افت 9.8 درصدی داشته است.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 18 دی 1399 بروزرسانی: 18 دی 1399 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 1373

به "کارنامه رشد تولیدات صنعتی ایران در نیمه پاییز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارنامه رشد تولیدات صنعتی ایران در نیمه پاییز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید