کاهش مرگ های ترافیکی در دوران کرونا ، 4 بیماری علت 80 درصد از مرگ و میر کشور
به گزارش ایران عکس، رییس اداره پیشگیری از حوادث و سوانح وزارت بهداشت با اشاره به ادامه اقدام برای ایمنی راه ها تا سال 2030، در عین حال از کاهش 14 و 25 درصدی مرگ و مصدومیت ناشی از حوادث ترافیکی در دوران کرونا و تحت تاثیر کاهش ترددها خبر داد.
به گزارش خبرنگاران از ایسنا، دکتر علیرضا مغیثی در نشست خبری ویدیوکنفرانسی با خبرنگاران، گفت: راه ایمن شعاری بود که سازمان بهداشت جهانی 16 سال قبل در نظر گرفت و دهه 2011 تا 2020 به عنوان اولین دهه اقدام برای ایمنی راه ها در نظر گرفته شد که هدف آن کاهش و معکوس کردن پنج میلیون مرگ ناشی از حوادث ترافیکی بود.
هشتمین علت مرگ در جهان
وی اضافه نمود: در حال حاضر سالانه یک میلیون و 350 هزار مورد مرگ ناشی از حوادث جاده ای در جهان ثبت می کنیم که روزانه تقریبا 3700 نفر در جهان به دلیل حوادث ترافیکی فوت می کنند. باید توجه کرد که حوادث ترافیکی هشتمین علت مرگ در جهانست که در گروه سنی بچه ها، جوانان و نوجوانان که مولد جامعه هستند، اولین علت مرگ است. بر این اساس بار بیماری بسیار بالاست و قربانیان عمدتا از افراد کم درآمد و ضعیف جامعه هستند. نزدیک به 55 درصد از قربانیان یا عابران پیاده هستند یا عابرین دوچرخه و یا راکبین موتورسیکلت البته با توجه به سن جامعه ما متاسفانه آمار مرگ ناشی از حوادث ترافیکی را در عابرین پیاده افراد سالمند هم در کشور مشاهده می کنیم که شاید این موضوع نیازمند بازنگری باشد.
مغیثی ادامه داد: طی 10 سال گذشته طبق آمار رسمی پزشکی قانونی پیروز شدیم تا حدی کاهش مرگ ناشی از حوادث ترافیکی را داشته باشیم، اما نه ما و نه جهان به این هدفی که باید می رسیدیم، نرسیدیم و قرار شد یک دهه دیگر به برنامه اقدام برای ایمنی راه ها اضافه شود و تا سال 2030 ادامه یابد تا کاهش 50 درصدی ناشی از حوادث ترافیکی را داشته باشیم.
4 بیماری علت 80 درصد از مرگ و میر کشور
وی با بیان اینکه بیش از 80 درصد مرگ کشور ناشی از چهار بیماری غیرواگیر است، گفت: حال اگر راه های ایمن ایجاد کنیم، این بیماری ها می تواند کاهش یابد. به طوری که اگر راه ایمن باشد، فعالیت بدنی، استفاده از دوچرخه و... افزایش یافته و از طرفی استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی بیشتر شود تا بیماری هایی مانند دیابت، قلبی عروقی و... را کاهش دهد. مطمئنم که راه ایمن با تلاش هایی که در دهه گذشته آغاز شد، می تواند استمرار یابد.
کاهش 14 و 25 درصدی مرگ و مصدومیت ناشی از حوادث ترافیکی تحت تاثیر کرونا
مغیثی با اشاره به تاثیر کرونا بر مرگ های ناشی از حوادث ترافیکی، گفت: از ابتدای آغاز کرونا، کاهشی در حوادث ترافیکی داشتیم و مرگ ناشی از حوادث ترافیکی به میزان 14 درصد و مصدومیت ناشی از این حوادث به میزان 25 درصد کاهش یافته است. البته این موضوع به علت کاهش ترددهاست.
رییس اداره پیشگیری از حوادث و سوانح وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره برنامه شهر ایمن، گفت: برنامه پیشگیری از حوادث با عنوان برنامه جامعه ایمن در سطح شهرستان ها برنامه ریزی شده و چند شهر هستند که این برنامه را اجرا می کنند. البته اکنون نمی توان گفت که کدام شهر ایمن ترین است و باید یک ارزشیابی دقیق از این شهرها شود. البته اطلاع رسانی در این حوزه ادامه دارد. در کرونا از اطلاع رسانی و کمپین های حوادث ترافیکی و این مسائل غفلت نکردیم.
مغیثی در پاسخ به سوال دیگری درباره شرایط رسیدگی و امدادرسانی به حوادث و سوانح ترافیکی، گفت: طی دهه گذشته اقدامات در پنج محور اجرا شده و برای 10 سال آینده هم تقویت می شود. یکی از این محورها امدادرسانی بعد از حادثه است که سازمان اورژانس کشور متولی آن است. یکی از دستاوردهای این 10 سال کاهش زمان امدادرسانی در این حوادث بوده است.
وی درباره عوامل خطر حوادث ترافیکی، تاکید کرد: باید توجه کرد که یک درصد افزایش سرعت، چهار درصد خطر مرگ را در تصادفات و عابرین پیاده افزایش می دهد. اگر خودرویی با سرعت 65 کیلومتر با یک عابر تصادف کند، چهار برابر شانس فوت شدن عابر بیش از زمانی است که سرعت این پنج کیلومتر کاهش یابد. در سایر عوامل خطر مانند کلاه ایمنی، کمربند ایمنی، صندلی کودک و ... نیز چنین آمارهایی وجود دارد. باید توجه کرد که عبور از سرعت مطمئنه اولین و مهمترین عامل بروز تصادفات در حوادث ترافیکی است و به همین علت یکی از اهداف 10 سال آینده، محدوده سرعت است که هر تعداد تخطی از سرعت مطمئنه که در سال 2011 اتفاق می افتاده، در سال 2030 باید 50 درصد کاهش یابد البته در تصادفات عوامل متعدد دیگری مانند خودرو، جاده و خطاهای راننده هم وجود دارد.
16946 مرگ ناشی از تصادفات در سال گذشته
مغیثی همچنین گفت: مرجع آمار تصادفات در کشور پزشکی قانونی است که طبق این آمار در سال گذشته تقریبا 16 هزار و 946 مورد مرگ را ناشی از تصادفات ترافیکی ثبت کردیم که در شش ماهه امسال هم هفت هزار و 891 مرگ را از پزشکی قانونی داشتیم که نسبت به مدت مشابه در سال قبل، 16 درصد کاهش داشته است. باید توجه کرد که حوادث ترافیکی در ایران سومین عامل مرگ است و طبق مطالعات متفاوت از نظر بار بیماری ها حدود پنج تا شش درصد است. حوادث ترافیکی به اندازه 5 درصد GDP تاثیرگذار است.
40درصد از مرگ و میر حوادث ترافیکی در روستاییان
وی اضافه نمود: یکی از اولویت ها در دهه آینده ایمنی راه است. هدف این است که باید 100 درصد از راه های تازه تاسیس حداقل استاندارد ایمنی را داشته باشند و 75 درصد از ترددها باید در راه های ایمن انجام شود. در حال حاضر راه یکی از عوامل تصادفات ترافیکی است. افرادی که ساکن روستاها هستند و 20 تا 25 درصد جامعه ایران در روستا زندگی می کنند که این تعداد 40 درصد از مرگ حوادث ترافیکی را به خودشان اختصاص می دهند. حال یکی از اهداف برنامه جامعه ایمن شناسایی این گروه ها، شناسایی عوامل خطر این مناطق و توانمندسازی این افراد است.
مغیثی در پاسخ به سوالی درباره شرایط غرق شدگی در کشور، گفت: در حوزه غرق شدگی برنامه های زیادی را دنبال می کنیم. سه استان یا چهار دانشگاه علوم پزشکی شاقتصادی کشور در استان مازندران، گیلان و گلستان را هدف قرار داده بودیم. البته از سال گذشته برنامه را به کل کشور تسری دادیم. به عنوان مثال در استان فارس و اصفهان به ویژه در فصل برنج کاری مواردی از غرق شدگی داشتیم که در این استان ها نیز برنامه را تسری دادیم. یکی از مهمترین علل مرگ ناشی از حوادث، سوختگی است که نزدیک به 44 تا 45 درصد مصدومان حوادث، سوختگی است که در خانه هم عمدتا اتفاق می افتد. سوختگی یکی از جراحات تاثیرگذار است و به حمایت های بیشتری نیاز دارد. حوادثی مانند سقوط به ویژه در جوانان و افراد سالمند، لیزخوردگی و... نیز بار زیادی را به سیستم سلامت و کل جامعه تحمیل می کند.
افزایش 4برابری خطر تصادفات با استفاده از تلفن همراه
وی در ادامه صحبت هایش تاکید کرد: تلفن همراه چه با هندزفری و چه بدون هندزفری چهار برابر خطر تصادف را افزایش می دهد و اگر با تلفن همراه پیام بفرستید 23 برابر خطر تصادف را به جان خریدید. زمانیکه با تلفن همراه یا کنار دستی تان صحبت می کنید، 50 درصد واکنش تان در هنگام خطر کاهش پیدا می کند.
مغیثی گفت: مرگ های ناشی از حوادث ترافیکی بیشتر در خارج از شهر اتفاق می افتد. گرچه 54 درصد مرگ های ناشی از حوادث ترافیکی در گروه عابرین پیاده، راکبین دوچرخه و راکبین موتورسیکلت هستند که عمدتا در شهرها هستند. 15 کیلومتری شهرها نباید از خاطر برود. زیرا مسافتی است که به علت خستگی و شلوغی حاشیه شهر، خطر در آن زیاد است. البته خارج از شهر شدت تصادفات بیشر است.
خسارت سالانه 6میلیارد دلاری مرگ ناشی از تصادفات
رییس اداره حوادث و سوانح وزارت بهداشت با بیان اینکه مرگ ناشی از تصادفات سالانه حدود 6 میلیارد دلار به کشور خسارت می زند، گفت: هدف ما این است که جاده های جدید 100 درصد استاندارد باشند.
وی با بیان اینکه اولین علت مرگ بچه ها پنج سال تا نوجوانان و جوانان 29 سال، حوادث ترافیکی است، اظهار کرد: مطمئنا نباید از یاد برد که بچه ها یکی از قربانیان حوادث ترافیکی هستند و باید برای ایمنی آنها تلاش کرد. اگر بچه ها درون ماشین، در صندلی مخصوص کودک قرار بگیرند، 60 درصد احتمال مرگ در تصادفات شدید کاهش می یابد. در عین حال ما برای کمبرند ایمنی قانون داریم که یکی از اثرات مثبت دهه ایمنی راه هاست. حال باید در این دهه علاوه بر کمربند ایمنی برای بچه ها بالای 12 سال تمرکز کنیم و بچه ها زیر 12 سال که از صندلی کودک به صورت اجباری در خودرو استفاده کنند.
مغیثی همچنین گفت: تصادفات با یک عامل اتفاق نمی افتد. به طور متوسط بین 15 تا 20 درصد می توان نقاط حادثه خیز را در تصادفات دخیل دانست البته تلاش شده که بسیاری از این موارد اصلاح شوند. البته باز هم بر روی سرعت بالا و تاثیرش در تصادف تاکید دارم.
وی تاکید کرد: طی این هفته که هفته ایمنی راه هاست که یک روز آن مربوط به قربانیان حوادث ترافیکی است، باید توجه کرد که حوادث ترافیکی معمولا در گروه های اجتماعی و اقتصادی پایین تر اتفاق می افتد و بر همین اساس تعداد زیادی از قربانیان حوادث ترافیکی در ایران مردان، افراد مولد و نان آور خانواده یا تنها نان آور خانواده هستند که مرگ یا حتی مصدومیت آنها سرنوشت تک تک اعضای یک خانواده را تحت تاثیر شدید قرار می دهد.
منبع: جام جم آنلاین