کاوشگر چینی نمونههای ماه را به زمین برگرداند

به گزارش ایران عکس، این نمونه ها همچنین به دانشمندان اجازه می دهد زمان سنجی را که از آن برای اندازه گیری قدمت سطوح سیارات درونی منظومه شمسی استفاده می نمایند، بهتر تنظیم نمایند.

کاوشگر چینی نمونههای ماه را به زمین برگرداند

با ما همراه باشید و با تور ارزان چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

کاوشگر چانگ ای-5 محموله سنگ و خاک جمع شده از کره ماه را به زمین بازگرداند. گزارش شده که سفینه کاوشگر چانگ ای-5 امروز ساعت پنج و نیم به وقت گرینویچ در خاک مغولستان داخلی فرود آمده است. اولین بار بیش از 40 سال پیش آپولوی آمریکایی ها و لونای شوروی با نمونه هایی از خاک ماه به زمین بازگشتند.

اما نمونه های جدید می تواند زمینه تحلیلی تازه تر را از تاریخچه آفرینش قمر زمین فراهم کند. رسانه های چین گزارش داده اند که گروه های کاوش مشغول پیدا کردن نقطه دقیق فرود این کاوشگر هستند.

این فضاپیما فقط دو روز در کره ماه وقت داشت که نمونه جمع کند

این موفقیتی چشمگیر برای چین است که در کوشش است تا ظرفیت های خود را در عرصه فضانوردی افزایش دهد. چانگ-5 اوایل دسامبر جاری در محوطه مرتفع آتشفشانی مُنز رومکر در اقیانوس طوفان ها روی نزدیک ماه فرود آمد.

این کاوشگر مدت دو روز مشغول مطالعه محیط اطراف و جمع آوری موادی از سطح ماه بود و برای این کار از ابزار هایی شامل یک دوربین، طیف سنج، رادار، مته و بیلچه استفاده می کرد. مقدار آن هنوز به طور دقیق تعیین نیست، اما قرار بوده دو تا چهار کیلوگرم خاک یا رگولیت ماه را به سفینه ای در مدار منتقل کند که به زمین بازگردانده گردد.

این ماموریت در پی موفقیت چین در فرود آوردن دو کاوشگر دیگر - چانگ ای-3 و 4 بر ماه در سال های 2013 و 2019 انجام می گردد. دو ماموریت قبلی شامل یک واحد فرود ثابت و یک ماه نورد کوچک بود.

این سومین فرود کاوشگران چینی بر خاک ماه بود

بیش از 40 سال پیش ماموریت های انسانی آپولو ناسا و برنامه لونا اتحاد جماهیر شوروی در مجموع نزدیک 400 کیلوگرم سنگ و خاک از ماه به زمین بازگرداندند.

اما آن نمونه ها بسیار قدیمی بود، چون تاریخ تشکیلشان به بیش از سه میلیارد سال قبل باز می گشت. در مقابل انتظار می رود موادی که در محوطه آتشفشانی مُنز رومکر استخراج شده یک میلیارد و 200 تا یک میلیارد و 300 سال قدمت داشته باشد که می تواند به دانشمندان شناخت بهتری درباره تاریخ کره ماه دهد.

این نمونه ها همچنین به دانشمندان اجازه می دهد زمان سنجی را که از آن برای اندازه گیری قدمت سطوح سیارات درونی منظومه شمسی استفاده می نمایند، بهتر تنظیم نمایند.

این کار با شمارش گودال ها انجام می گردد. هرچه گودال ها بیشتر، سطح سیاره قدیمی تر است. اما دقت آن به قدمت گذاری درست نقاط در منظومه بستگی دارد. نمونه های جمع آوری شده از ماه توسط آمریکا و روسیه نقش مهمی در این فرآیند بازی نموده است و چانگ ای-5 به آن مطالعات یاری خواهد نمود.

در تصویر زیر نقاط زرد محل جمع آوری نمونه های ماموریت آپولو نقطه قرمز نمونه جمع شده توسط چانگ ای-5 است.

منبع: فرادید
انتشار: 29 دی 1399 بروزرسانی: 29 دی 1399 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 1383

به "کاوشگر چینی نمونههای ماه را به زمین برگرداند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاوشگر چینی نمونههای ماه را به زمین برگرداند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید