کشاورزان و دامداران مراقب باشند

به گزارش ایران عکس، خبرنگاران/زنجان رئیس جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به ورود سامانه هوای سرد به کشور از دامداران و کشاورزان خواست با رعایت توصیه ها از بروز خسارت جلوگیری نمایند.

کشاورزان و دامداران مراقب باشند

جواد تاراسی در گفت وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: باتوجه به نقشه های هواشناسی از روز آدینه با نفوذ سامانه سرد و بارشی به منطقه، فرایند کاهش دما و بارش برف مورد انتظار است.

وی با بیان اینکه باغداران باید نسبت به ایجاد موانع فیزیکی همچنین استفاده از تله های آماده، جهت جلوگیری و کاهش خسارت موش صحرایی به درختان اقدام نمایند، اضافه کرد: همچنین صاحبان گلخانه ها باید نسبت به تنظیم دمای داخل سالن اقدام نمایند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان زنجان، به احتیاط در عبور و مرور دام ها خصوصاً در حاشیه رودخانه ها اشاره و مطرح نمود: انجام اقداماتی جهت جلوگیری از سرمازدگی گلخانه ها، انهدام زیتون های آلوده پایه درختان به صورت یک روز در میان و نگهداری نکردن و انتقال میوه های آلوده به اماکن غیرآلوده الزامی است.

تاراسی با بیان اینکه تزریق واکسن تیلریوز به همه دام های سبک و سنگین، ذخیره خوراک دام و تامین علوفه با توجه به کاهش محسوس دما اقدامی مهم و جدی محسوب می گردد، ادامه داد: تنظیم و تهویه دما در دامداری ها خصوصاً برای گوساله ها در اوایل، هفته امری ضروری به شمار می رود.

وی اضافه کرد: کشاورزان از استفاده دام از آب یخ زده در آبشخورها در شرایط یخبندان جهت جلوگیری از استرس و بیماری های گوارشی به ویژه در دام های آبستن ممانعت نمایند.

این مسئول با بیان اینکه افزایش بخش انرژی جیره غذایی دام با توجه به کاهش دما و همچنین تزریق واکسن لمپی اسکین به همه دام های سنگین اقدامی مثمرثمر خواهد بود، توضیح داد: شیر دوشیده شده در حداقل زمان ممکن به ایستگاه های جمع آوری شیر انتقال داده گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 21 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 737

به "کشاورزان و دامداران مراقب باشند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشاورزان و دامداران مراقب باشند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید