کمینگاه مجرمان سایبری در حراج آدینه سیاه

به گزارش ایران عکس، رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا گفت: بعضی فروشگاه هایی که در حراج آدینه سیاه شرکت و در کانال ها و گروه های شبکه های اجتماعی تبلیغات فراوانی می نمایند، اصلا وجود خارجی ندارند و فروشگاه هایی هستند که از سوی مجرمان سایبری برای این روز خاص طراحی شده اند.

کمینگاه مجرمان سایبری در حراج آدینه سیاه

به گزارش خبرنگاران، سرهنگ علی محمد رجبی با بیان اینکه سال جاری نیز به تقلید از فروشگاه های غربی شاهد بلک فرایدی یا حراج آدینه سیاه در آخرین آدینه ماه نوامبر برابر با 7 آذر ماه هستیم، اظهارکرد: در ظاهر فروشگاه های آنلاین شرکت نماینده در این حراج عظیم و استثنایی روی کالاهای شان تخفیفی سنگین ارائه می دهند تا توجه مشتریان را جلب نمایند اما پشت تمام این تبلیغات گسترده تخفیف های ویژه و استثنایی آنها تنها ترفندی نهفته است.

وی اضافه نمود: از این رو هر ساله بعد از بلک فرایدی شاهد شکایت قابل توجهی از مردم به خاطر کلاهبرداری های انجام شده در خریدهای آنلاین این حراج های بی سابقه هستیم.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا ادامه داد: یکی از روش های کلاهبرداری در حراج آدینه سیاه به این صورت است که کالای تبلیغ شده با کالای تحویل شده به خریدار از نظر کیفیت و مشخصات همچنین از نظر اصالت و جنس کالا متفاوت است.

رجبی یادآور شد: بسیاری از کالاهایی که در این حراج از سوی فروشگاه های آنلاین با تخفیفات ویژه تبلیغ می گردد، کالای تقلبی یا بنجل است و با استفاده از شیوه حراج بلک فرایدی بعضی از فروشنده ها می توانند کالاهای قدیمی خود را به راحتی بفروشند.

وی با تأکید بر این مطلب که کار پی جویی و پیگیری قضایی و حقوقی خریدهای اینترنتی فرآیند بسیار سختی دارد از شهروندان درخواست کرد که در حراج آدینه سیاه از شبکه های اجتماعی به صورت مستقیم خرید ننمایند چراکه تضمینی برای ارائه کالا با همان اصالت و کیفیت معرفی شده وجود ندارد.

رجبی با اشاره به تخفیفات دورغین در این ایام اظهارکرد: قیمت بعضی کالاهای حراج شده از قیمت واقعی آن در بازار بالاتر است. به عنوان مثال در حراج آنلاین آدینه سیاه کالا تخفیف 50 درصدی خورده اما شاید 10 درصد گران تر از قیمت بازار باشد.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا به ارسال نشدن کالای خریداری شده در حراج از سوی فروشگاه های تقلبی اشاره نمود و گفت: بعضی فروشگاه هایی که در این حراج شرکت و در کانال ها و گروه های شبکه های اجتماعی تبلیغات فراوانی می نمایند، اصلا وجود خارجی ندارند و فروشگاه هایی هستند که از سوی مجرمان سایبری برای این روز خاص طراحی شده اند.

وی اضافه نمود: ثبت نام شهروندان برای حضور در حراج آدینه سیاه از سوی بعضی فروشگاه های آنلاین با ادعای محدودیت کالاهای تخفیف خورده با درصد بالا برای سرقت اطلاعات هویتی شهروندان است که در آینده از این اطلاعات سوءاستفاده می نمایند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا همچنین به راهنمایی خریداران حراج بلک فرایدی به درگاه های بانکی فیشینگ اشاره نمود و گفت: در پی این امر شاهد سرقت اطلاعات بانکی شهروندان و خالی شدن حساب بانکی آنان هستیم.

وی به علاقه مندان خرید در حراج آدینه سیاه توصیه کرد که حتماً از فروشگاه های آنلاین دارای ای نماد، قدمت دار و خوشنام خرید نمایند و هنگام واریز وجه خرید دقت نمایند درگاه اصلی خرید آنها فیشینگ نباشد، درگاه های اصلی بانک حتما باید shaparak.ir داشته باشد.

رجبی به خانواده ها هشدار داد: حتما نوجوانان را در خرید از حراج آدینه سیاه همراهی نمایند تا نه تنها خریدهای غیرضروری انجام ندهند بلکه در دام مجرمان سایبری هم گرفتار نشوند.

به گزارش پایگاه خبری پلیس، رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا از شهروندان درخواست کرد: توصیه های پلیس فتا را جدی بگیرند تا در معرض این گونه کلاهبرداری قرار نگیرید و در صورت مشاهده موارد مشکوک آن را به وسیله سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir لینک مرکز فوریت های سایبری با ما درمیان بگذارند.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 3 دی 1399 بروزرسانی: 3 دی 1399 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 1339

به "کمینگاه مجرمان سایبری در حراج آدینه سیاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمینگاه مجرمان سایبری در حراج آدینه سیاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید