8 مورد از برترین مکمل های ضدپیری پوست که باید بشناسید

به گزارش ایران عکس، صنعت محصولات ضدپیری پوست یک صنعت چندین میلیون دلاری است و محصولات فراوانی برای جلوگیری از پیری پوست فراوری می شوند؛ ماسک صورت، کرم و انواع سرم ها که ادعا می نمایند مسائل ناشی از پیری پوست مثلا چین و چروک را به حداقل می رسانند. یکی از محصولاتی که برای پیشگیری از پیری پوست توصیه می گردد، مکمل های ضدپیری است. آیا این مکمل ها تاثیرگذار هستند؟ برترین مکمل ضدپیری پوست کدام است؟ در ادامه با خبرنگاران همراه باشید تا به این سوال ها جواب دهیم.

8 مورد از برترین مکمل های ضدپیری پوست که باید بشناسید

آیا مکمل های ضدپیری پوست تاثیرگذارند؟

برای پاسخ به این سوال، ضروری است که در خصوص نحوه عملکرد فرآیند پیری بدانیم: پیری سلولی اجتناب ناپذیر است؛ اما پیری زودرس می تواند به وسیله عوامل مختلف محیطی از جمله اشعه ماوراء بنفش (UV)، رژیم غذایی نامناسب و الکل و عوامل روانی مثل استرس نیز ایجاد گردد.

به همین علت، برترین راه برای داشتن پیری سالم، رژیم غذایی سرشار از مواد مغذی، ورزش منظم و مهم تر از همه، استفاده از ضدآفتاب است. با این حال، ممکن است مکمل ها به محافظت از پوست در برابر اثرات مضر محیطی یاری نمایند و به شما این امکان را می دهند که برای مدت طولانی تری جوان تر به نظر برسید.

نمی توانید فوراً تشخیص دهید که آیا این محصولات واقعاً کار می نمایند یا خیر چون مدارک کمی در خصوص تاثیرگذاری آن ها وجود دارد و البته تاثیرگذاری آن ها باید در طولانی مدت مورد آنالیز قرار بگیرد.

در حال حاضر، داده های محدودی وجود دارد که اثربخشی مکمل های خوراکی را نشان دهد. برترین گزینه برای مقابله با پیری پوست این است که یک روتین مراقبت از پوست داشته باشید. برخی مکمل ها به طور بالقوه می توانند به محافظت از سد پوستی بدن یاری نمایند. مصرف ترکیبی از آنتی اکسیدان ها (مانند ویتامین A و E) و بعلاوه بتا کاروتن، لیکوپن و اسیدهای چرب امگا3 ممکن است منجر به انعطاف پذیری بیشتر پوست گردد.

برترین مکمل های مقابله با پیری پوست

انتخاب هایی که برای رژیم غذایی خود دارید، ورزش، مراقبت از پوست، سطح استرس و خواب، همگی بر سلامت و ظاهر پوست ما با افزایش سن تأثیر می گذارند. علاوه بر این، اگر مواد مغذی کافی را به وسیله رژیم غذایی خود دریافت نکنید، مکمل ها می توانند نقش مهمی در جلوگیری از پیری زودرس پوست ایفا نمایند. اگر فکر می کنید که مصرف مکمل های ضدپیری پوست برای شما مفید است، قبل از انتخاب و خرید هر مکمل، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

پزشک با آنالیز شرایط بدن شما، تصمیم می گیرد که کدام مکمل برایتان ضروری است و به کدام مکمل احتیاج ندارید. مصرف بیش ازحد برخی از ویتامین ها و مواد معدنی، می تواند بسیار مخرب باشد. پس هیچ مکملی را بدون نظارت پزشک مصرف نکنید.

رایج ترین مکمل های مبارزه با پیری پوست عبارت اند از:

1. ویتامین C

معمولا ویتامین C را به عنوان ویتامینی برای مبارزه با سرماخوردگی و آنفلوانزا می شناسند. اما این آنتی اکسیدان برای بهبود بافت و ظاهر پوست هم بسیار تاثیرگذار است. این ویتامین که گاهی با نام اسید اسکوربیک هم شناخته می گردد، محرک فراوری کلاژن است. فراوری کلاژن باعث کاهش چین وچروک پوست می گردد.

ویتامین C آسیب های رادیکال های آزاد را خنثی می نماید و مانع از ایجاد تغییر رنگ در پوست می گردد. یکی دیگر از مزایای استفاده موضعی از کرم های ویتامین C، روشن شدن پوست صورت است. تحقیقاتی که تا به امروز اجرا شده ارتباط بین مصرف موضعی این ویتامین و کاهش تغییر رنگ پوست را ثابت نموده است. علاوه بر این، مصرف خوراکی این ویتامین همراه با اسیدهای چرب امگا6 باعث کاهش چین وچروک در پوست شده است.

  • سرم صورت چیست و چطور باید از آن بهره ببرید؟

2. ویتامین E

این ویتامین هم درست مثل ویتامین C، نقش مهمی در بهبود عملکرد دفاعی بدن دارد و باعث کاهش التهاب می گردد. علاوه بر این، این ویتامین به فراوری کلاژن طبیعی به وسیله پوست یاری می نماید. کلاژن بافت و ظاهر پوست را بهبود می بخشد و مانع از ایجاد خطوط ریز و چین وچروک می گردد.

شب، زمان استراحت و بازیابی برای پوست است. در همین ساعات است که سلول های پوستی بیشترین نرخ تغییر را دارند و به همین علت پزشکان توصیه می نمایند که مکمل های موضعی برای افزایش فراوری کلاژن از جمله ویتامین E را شب ها بهره ببرید.

یکی دیگر از مزیت های ویتامین E برای پوست، این است که از سد طبیعی پوست که حافظ آن است، به دقت محافظت می نماید. با تقویت این سد دفاعی، بدن در برابر التهاب و عوامل محرک بیرونی حفظ می گردد و آب طبیعی پوست از بین نمی رود. تحقیقات نشان داده است که بزرگسالانی که سن و سال بیشتری دارند به ویتامین E بیشتری احتیاج دارند تا در فرایند پیری پوست، از پوست محافظت بیشتری به عمل بیاورند.

3. کورکومین

کورکومین مهم ترین ماده موثره موجود در زردچوبه، دارای خواص ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی بسیار قوی است. هر دو ویژگی به پوست یاری می نمایند تا در برابر استرس اکسیداتیو مقاومت کند. استرس اکسیداتیو یکی از عواملی است که باعث ایجاد نشانه های پیری زودرس پوست می گردد.

استفاده از مکمل های کورکومین یاری می نماید که پوست شما شاداب تر به نظر برسد. تحقیقات نشان داده است که گورکومین، پروتئین هایی را فعال می نماید که فرایند زوال سلولی را به تاخیر می اندازند.

4. ال تیانین

ال تیانین نوعی آمینواسید است که در برخی از انواع چای مثلا چای سبز، وجود دارد. این آمینو اسید موج های مغزی آلفا را افزایش می دهد که موج های آرامش بخش هستند و موقع مدیتیشن ایجاد می شوند. به همین علت برخی متخصصان توصیه می نمایند که مصرف این مکمل می تواند باعث حفاظت پوست و کل بدن در برابر استرس اکسیداتیو گردد.

5. زینک (روی)

این ماده معدنی ضروری برای بدن، نقش مهمی در بهبود سیستم دفاعی بدن دارد و تاثیر خیره نماینده آن در درمان و التیام زخم ها ثابت شده است. یکی از مزایای روی برای سلامت پوست، یاری به محافظت از آن در برابر آسیب های ناشی از تابش اشعه فرابنفش است.

تحقیقات منتشر شده در ژورنال های معتبر علمی نشان داده است که کمبود روی در بدن می تواند فرایند پیری پوست را سرعت بدهد. زینک به غیر از سلامت پوست، برای سلامت مو و ناخن هم اهمیت دارد. به همین علت است که احتمالا مکمل های زینک را دیده اید که برای درمان مسائل پوستی و مو و ناخن، تبلیغ می شوند.

6. سلنیوم

سلنیوم از دیگر مکمل های دارای خواص آنتی اکسیدانی است که پتانسیل افزایش کیفیت پوست و مبارزه با رادیکال های آزاد را دارد. طبق تحقیقات اجرا شده، سلنیوم در کنار آنزیم های بدن، برای مبارزه با استرس اکسیداتیو (که با تجمع رادیکال های آزاد فرایند پیری را تسریع می نماید) کار می نماید و حتی ممکن است به کاهش زوال ذهنی و فیزیکی یاری کند.

7. پپتیدهای کلاژن

دو نوع آمینواسید در کلاژن پروتئین وجود دارد؛ پرولین و گلیسین که برای تشکیل و ترمیم مفاصل، استخوان ها، ماهیچه ها و تاندون ها ضروری هستند. با این حال، این آمینواسیدها به بهبود بافت و ظاهر پوست هم یاری می نمایند تا ظاهر محکم خود را حفظ کند. بر اساس نتایج مطالعاتی که در ژورنال های معتبر علمی منتشر شده، اثرات پپتیدهای کلاژن روی پوست ارزیابی شده و تعیین شده است که افرادی که مکمل کلاژن مصرف می کردند نسبت به افرادی که دارونما مصرف می کردند، بهبود قابل توجهی در قابلیت ارتجاعی پوست خود مشاهده نموده اند. این قابلیت ارتجاعی همان عاملی است که مانع از ایجاد چین وچروک در پوست می گردد.

8. کروسین

یکی دیگر از مکمل هایی که برای سلامت پوست توصیه می گردد، کروسین است. این مکمل نسبت به سایر مکمل های محافظت از سلامت پوست، ناآشناتر است. کروسین همان رنگ زردی است که در زعفران وجود دارد. در سال های اخیر تحقیقات اجرا شده نشان داده است که کروسین خواص فراوانی برای سلامت کلی بدن دارد و یکی از مهم ترین خاصیت های آن، محافظت از بدن در برابر عوامل مرتبط با ایجاد پیری و زوال جسمی است.

بر اساس تحقیقات اجرا شده، کروسین با کاهش التهاب و محافظت از پوست در برابر تابش اشعه فرابنفش، از سلول های پوست در برابر پیری محافظت می نماید.

  • 7 ترند مراقبت از پوست در تابستان که باید انجام دهید

جمع بندی

بیشتر ویتامین ها و مواد معدنی که برای سلامت پوست به آن احتیاج داریم در مواد خوراکی پیدا می شوند. برای اینکه پوست سالمی داشته باشید و از پیری زودرس پوست جلوگیری کنید، احتیاجی به مصرف مکمل ها نیست اگر رژیم غذایی متعادلی داشته باشید. اگر فکر می کنید رژیم غذایی خوبی ندارید، با مشورت و زیر نظر پزشک می توانید مکمل های ضد پیری پوست را مصرف کنید.

در مصرف این مکمل ها زیاده روی نکنید. زیاده روی حتی در مصرف ویتامین ها و مواد معدنی ضروری، می توانید به سلامت جسم شما آسیب بزند.

منبع: Redbookmag

منبع: دیجی استایل
انتشار: 6 مرداد 1401 بروزرسانی: 6 مرداد 1401 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 2104

به "8 مورد از برترین مکمل های ضدپیری پوست که باید بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 مورد از برترین مکمل های ضدپیری پوست که باید بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید