bZ4X؛ اولین شاسی بلند تمام برقی تویوتا

به گزارش ایران عکس، تویوتا، ابرخودروساز ژاپتی مدتهاست خودرو های تمام برقی را به صورت مدل های مفهومی معرفی نموده، اما پایان این شرکت اولین خودروی تمام برقی تجاری خود، یعنی شاسی بلند الکتریکی bZ4X را معرفی کرد که قرار است در دو نسخه دیفرانسیل جلو و چهار چرخ متحرک روانه بازار گردد.

bZ4X؛ اولین شاسی بلند تمام برقی تویوتا

به گزارش خبرنگاران، خودروساز ژاپنی تویوتا بالاخره در گروه خودروسازان سنتی نهاده شد که اکنون به فراوری خودرو های الکتریکی رغبت بیشتری پیدا نموده و تنوع محصولات را در دستور کار خود قرار داده است. تویوتا پیش از این چند خودروی تمام الکتریکی مفهومی را عرضه نموده بود، اما اکنون با رونمایی از اولین خودروی تمام الکتریکی تجاری خود به نام bZ4X یک قدم فراتر رفته است. این خودرو البته در اوایل امسال میلادی در نمایشگاه شانگهای، به عنوان یک خودروی مفهومی به نمایش گذاشته شد، اما در آن موقع اطلاعات زیادی درباره این خودرو منتشر نشد.

حالا این خودروساز ژاپنی، مشخصات بیشتر و دقیق تری از شاسی بلند تمام الکتریکی تازه bZ4X را به اشتراک گذاشته است. خاطرنشان می گردد که تویوتا قبلاً خودرو های تمام الکتریکی را در چین عرضه نموده است، اما bZ4X اولین خودروی باتری-الکتریکی این شرکت با پلت فرم اختصاصی BEV است که برای بازار جهانی ساخته شده است. همانطور که در طول مراسم رونمایی از مدل مفهومی منعکس شد، bZ مخفف عبارت فراتر از صفر است که استراتژی الکتریکی سازی تویوتا و یک برند فرعی برای سری خودرو های برقی آینده آن را تداعی می نماید.

شاسی بلند bZ4X تفاوت چندانی با آنچه پیش از این در نسخه مفهومی دیده بودیم، ندارد و تنها چند ویژگی به روز شده دارد، اما همچنان دارای خطوط تیز و طراحی تهاجمی است. این خودرو در دو نسخه دیفرانسیل جلو و نسخه چهار چرخ متحرک، راه اندازی می گردد. این وسیله نقلیه به بسته باتری 71.4 کیلووات ساعتی مجهز شده که برد حرکتی 500 کیلومتر (310 مایل) برای نسخه دیفرانسیل جلو و 460 کیلومتر (286 مایل) برای نسخه چهار چرخ متحرک را به ارمغان می آورد. نسخه دیفرانسیل جلو دارای یک موتور 150 کیلوواتی است در حالی که نسخه چهار چرخ متحرک دارای یک موتور 80 کیلوواتی در هر محور برای ارائه قدرت بیشتر است.

تویوتا bZ4X با بسیاری از ویژگی های چشمگیر نیز تجهیز شده است. این خودرو قابلیت شارژ دو طرفه برای انتقال ظرفیت خودرو به خانه را دارد. سقف خورشیدی اختیاری، گزینه شگفت انگیز دیگری است که می توان آن را برای bZ4X سفارش داد. تویوتا می گوید سقف خورشیدی می تواند برقی معادل 1800 کیلومتر مسافت رانندگی در سال فراوری کند. با در نظر گرفتن این موضوع، ادعای مطرح شده به این معنی است که پنل خورشیدی این خودرو قدرتی معادل حداقل سه باتری را از نظر برد رانندگی ارائه می دهد.

یکی دیگر از ویژگی های اختیاری در bZ4X، فرمان بال شکل برای دید بهتر است. به گفته شرکت سازنده، این خودرو دارای یک سیستم فرمان steer-by-wire است که امکان گرفتن یک حرکت را فراهم می نماید. شعاع قفل به قفل این فرمان نیز در حدود 150 درجه تنظیم شده است که برای حرکت عرضی بیشتر و کنترل فرمان، می تواند بسیار مفید باشد.

علاوه بر این، bZ4X مجهز به سیستمی است که قادر به کنترل حرکت لاستیک ها می باشد تا از پایداری در شرایط رانندگی سخت و جاده های ناهموار یا زمانی که Lane Tracing Assist فعال است، اطمینان حاصل کند. به گزارش خبرنگاران، بعلاوه ویژگی گریپ تک حرکتی نیز فضای پا بیشتری را فراهم می نماید و ورود و خروج را آسان می نماید. شاسی بلند الکتریکی bZ4X برای اولین بار در اواسط سال 2022 در بازار داخلی تویوتا عرضه خواهد شد. انتظار می رود جزئیات بیشتر در خصوص قیمت و در دسترس بودن جهانی bZ4X متعاقبا منتشر گردد.

تصاویر خودروی مفهومی تویوتا bZ4X

منبع: gizmochina

ترجمه: مصطفی جرفی-خبرنگاران

منبع: فرارو
انتشار: 6 آذر 1400 بروزرسانی: 6 آذر 1400 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 1872

به "bZ4X؛ اولین شاسی بلند تمام برقی تویوتا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "bZ4X؛ اولین شاسی بلند تمام برقی تویوتا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید