آیا مصرف قرص های خواب آور در پرواز مضر است؟

به گزارش ایران عکس، خوردن بعضی از داروها در هنگام سفرهای هوایی، سلامت مسافر را به خطر می اندازد و سؤال این است که آیا مصرف قرص های خواب آور می تواند برای سلامتی مسافر مضر باشد؟

آیا مصرف قرص های خواب آور در پرواز مضر است؟

بعضی از افراد بنا به دلایلی مانند تنگی فضا و فاصله کم بین جایگاه ها، دسته جایگاه مشترک و... برای خوابیدن در پرواز مشکل دارند؛ بنابراین، مصرف داروهای خواب آور به خصوص در سفرهای طولانی محتمل ترین گزینه است.

از طرفی، پس از رسیدن به مقصد مسافران برای گردش یا رسیدگی به کارهای خود احتیاج دارند تا سرحال و هوشیار باشند. بنابراین، استراحت در پرواز به ویژه در پروازهای طولانی اجتناب ناپذیر است؛ ولی آیا استفاده از قرص های خواب آور در پرواز برای سلامتی مضر است؟

طبق گزارش منتشر شده سازمان غذا و دارو (FDA) درباره عوارض جانبی قرص های خواب آور، مصرف این قرص ها در طولانی مدت می تواند عوارض جدی مانند خواب گردی را در بر داشته باشد که در بعضی موارد منجر به جراحات یا مرگ می گردد.

دکتر ند شارپلس (Dr. Ned Sharpless) دراین باره می گوید:

این عوارض حتی می توانند پس از اولین نوبت مصرف ظاهر شوند؛ حتی پس از دوره درمان طولانی نیز می توانند در بیماران بدون پیشینه این رفتارها و با دوز پایین این داروها اتفاق بیفتند.

جای تردیدی نیست که داروهایی که برای درمان بی خوابی استفاده می شوند، در دراز مدت می توانند منجر به مرگ و میر، عفونت، سرطان و افسردگی شوند. طبق نظر سازمان غذا و دارو، عوارض جانبی این داروها بسیار قوی تر و شدیدتر است و از شرکت های دارویی خواسته شده تا در جعبه دارو حتما به این موارد اشاره نمایند.

اگرچه عوارض ذکر شده در این گزارش تاحدودی نگران نماینده است، لزوما به معنی توقف مصرف آن ها در پرواز نیست. به هر حال بهتر است تا نکته های زیر را به هنگام مصرف این قرص ها رعایت کنید؛

برای درمان بی خوابی انواع مختلفی از قرص ها متناسب با شدت بیماری در بازار وجود دارد و تعداد محدودی از آن ها برای استفاده در سفرهای هوایی مناسب هستند. ازاین رو، مسافر باید متناسب با مدت پرواز خود داروی مناسب را تهیه و مصرف کند. بعلاوه، تعدادی از این قرص ها تاثیر طولانی تری دارند، بنابراین بهتر است تا برای سفرهای کوتاه تر این قرص ها مورد استفاده قرار نگیرند. البته برای پروازهای طولانی نیز استفاده از این قرص ها چندان توصیه نمی گردد و پزشکان توصیه می نمایند تا از قرص های با اثربخشی کوتاه مدت مانند زاناکس (Xanax) یا آتیوان (Ativan) بهره ببرید.

طبق نظر دکتر کنتاکسا (Dr. Contacessa) این قرص ها معمولا برای درمان اختلالات اضطراب، وحشت و بعلاوه استرس ناشی از افسردگی به کار برده می شوند؛ ولی برای یاری به خواب و البته برای کاهش استرس ناشی از سفر با هواپیما نیز مورد استفاده قرار می گیرند. دکتر نیت فاوینی (Dr. Nate Favini) نیز توصیه می نماید تا مصرف قرص ها با تجویز پزشک انجام گردد؛ ولی در صورت احتیاج و اصرار به استفاده از این قرص ها حتما قبل از سفر و در منزل برای مشاهده تأثیر و عوارض احتمالی آن یک بار امتحان شوند.

البته اگر در پی راه های امن تر برای داشتن خواب راحت در هواپیما بدون استفاده از قرص هستید، به توصیه دکتر فاوینی می توانید از ملاتونین برای خواب و پیشگیری از جت لگ بهره ببرید.

کافی است تا چند روز قبل از سفر بر اساس وقت محلی مقصد مورد نظرتان (زمانی که قرار است تا در آنجا استراحت کنید) ملاتونین مصرف کنید. این کار به شما یاری می نماید تا ساعت بیولوژیک بدنتان را بر اساس وقت محلی تنظیم کنید و دچار مشکل نشوید. بعلاوه، مصرف ملاتونین یاری می نماید تا در طول پرواز به راحتی استراحت کنید.

نکته مهم و قابل توجه این است که قبل از مصرف هر نوع قرصی پیش از سفر درباره نوع، میزان مصرف و عوارض جانبی آن حتما با پزشک خود مشورت کنید.

اگر قصد خرید بلیط هواپیما از ایرلاین های داخلی یا خارجی را دارید، با استفاده از موتور جستجوی پرواز خبرنگاران می توانید قیمت بلیط فروشنده های معتبر را مقایسه نموده و ازران ترین بلیط هواپیما به مقصد مورد نظرتان را بخرید.

منبع: کجارو / thepointsguy.com
انتشار: 23 اسفند 1400 بروزرسانی: 23 اسفند 1400 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 1989

به "آیا مصرف قرص های خواب آور در پرواز مضر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا مصرف قرص های خواب آور در پرواز مضر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید